رسوایی وزارت خارجه اتریش در جعل گزارش از مهد کودک‌های اسلامی
کد خبر: 3617267
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹

رسوایی وزارت خارجه اتریش در جعل گزارش از مهد کودک‌های اسلامی

گروه بین‌الملل: برخی از کارمندان وزارت خارجه و مهاجرت اتریش با تغییر عمدی بخش‌هایی از گزارشی پیرامون «مهد کودک‌های اسلامی» در این کشور برای دستیابی به برخی منافع سیاسی، نارضایتی برخی از گروه‌های جامعه به‌ویژه مسلمانان را برانگیختند.

رسوایی وزارت خارجه اتریش در گزارش جعلی از مهد کودک‌های اسلامی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از وب‌سایت خبری «arab48»، برخی از ناظران بر این باورند که تلاش‌های سباستین کورتز، وزیر امور خارجه اتریش که ریاست حزب خلق این کشور را هم در دست دارد، در سوء استفاده از مسلمانان به عنوان عنصری سیاسی برای رسیدن به منصب نخست‌وزیری در انتخابات مجلس آینده که قرار است اکتبر سال جاری(مهرماه) برگزار شود، به عنوان بزرگترین رسوایی در تاریخ سیاسی این کشور به حساب می‌آید.
تخریب چهره مؤسسه‌های اسلامی

هفته‌نامه «فالتر» چاپ اتریش چهارشنبه هفته گذشته، 14 تیر در این شماره خود نوشت: برخی از کارمندان وزارت خارجه، بخش‌هایی از گزارش مهد کودک‌های اسلامی که توسط «عدنان اصلان»، استاد امور تربیتی و دینی دانشگاه وین برای این وزارت تهیه شده بود، دستکاری کرده و تغییر دادند و این امر در راستای تخریب چهره مؤسسه‌های آموزشی اسلامی انجام گرفت؛ درحالی که عدنان نیز از این امر، مطلع بود.
این هفته‌نامه نوشت: وزارت خارجه برخی از بخش‌های این گزارش را در راستای اتهامات حزب خلق افراط‌گرا و رئیس آن(سباستین کورتز) و با هدف اتخاذ تصمیم به تعطیل کردن مهد کودک‌های اسلامی تغییر دادند.
هفته‌نامه فالتر همچنین در سایت رسمی خود دو گزارش اصلی و دستکاری شده را منتشر و بخش‌هایی از متن گزارش را که با هدف تخریب چهره مؤسسه‌های آموزشی اسلامی در اتریش تغییر یافته‌ بود، مشخص کرد.
هدف از گزارش جعلی که برخی از بخش‌های آن‌ به نحوی تغییر داده شده بود که نگرانی جامعه را برمی‌انگیخت، ایجاد این تصور در افکار عمومی اتریش بود که مهد کودک‌های اسلامی، کودکان افراط‌گرا و متعصب را پرورش می‌دهد؛ نسلی که ارزش‌های کشور را زیر پا می‌گذارد تا از این طریق در آستانه انتخابات پیش رو حملاتی سیاسی علیه مسلمانان ترتیب داده شود.
ناظران معتقدند که کورتز از طریق بهره‌برداری از این گزارش در صدد آن بوده که ادعا کند مسلمانان خودشان نمی‌خواهند با زندگی اجتماعی اتریشی ادغام و هماهنگ شوند و آن‌ها جامعه‌ای مخالف نظام هستند تا از این طریق آرای حزب راست‌گرای افراطی را نیز جمع‌آوری کند.
سوء استفاده از مؤسسات و نهادهای مسلمانان
ابراهیم اولگون، رئیس جمعیت اسلامی اتریش، در این باره گفت: همگی از تغییر و دستکاری گزارش توسط کارمندان وزارت خارجه شگفت زده شدیم، متأسفانه در سال‌های اخیر از مسلمانان و مؤسسه‌های آنان به عنوان عنصری سیاسی سوء استفاده زیادی شده و گزارش اخیر مهد کودک‌ها بهترین نمونه و مثال در این مقوله است.
وی از کشف دسیسه‌ای که از طریق گزارش ذکر شده علیه مسلمانان انجام می‌شد، ابراز خوشحالی کرد.
اولگون افزود: دانشگاه وین از کارمندان این وزارت در خصوص تغییر عمدی در برخی از بخش‌های گزارش بازجویی کرد و امید است که این دانشگاه در اسرع وقت نتایج این بازجویی را در سطح جامعه منتشر کند.
اما انس بایراقلی٬ دستیار مدیر بنیاد تحقیقات سیاسی٬ اقتصادی و اجتماعی ترکیه(SETA) در اروپا در این باره گفت: عدنان اصلان ادعا می‌کند که او گزارشی درباره مهد کودک‌های اسلامی ارائه داده است اما در واقع گزارش او طی روزهای اول انتشار آن با انتقادات بسیاری از دانشگاهیان مواجه شد.
همچنین هنگامی که نتایج این گزارش مورد پسند این وزارت واقع نشد، وزارتخانه دست به کار شد و گزارش را با این هدف که کودکان مسلمان را افراط‌گرا نشان داده و وانمود کند که در راستای حمایت از گروه‌های تروریستی داعش پرورش داده می‌شوند، تغییر داد.
در عین حال، فرید حافظ، استاد بخش علوم سیاسی دانشگاه سالزبورگ اتریش نیز معتقد است: طی سال‌های اخیر سیاستمداران به منظور حمایت فعالان دانشگاهی از سیاست‌های آنان که همان دشمنی و عناد با اسلام است، از امثال «عدنان اصلان» طرفداری می‌کنند.
وی افزود: کورتز گفتمان نژادپرستانه خود علیه مسلمانان را ادامه می‌دهد و این امر جدیدی نیست. رهبر حزب خلق اتریش و وزیر خارجه و مهاجرت این کشور تلاش می‌کند که از طریق این ادعا که مهد کودک‌های اسلامی فرهنگی موازی را در اروپا شکل می‌دهند، این کانون‌ها را تعطیل کند.
براساس گزارش‌های غیر رسمی جمعیت اسلامی اتریش، حدود 600 هزار مسلمان از جمعیت 8.7 میلیون نفری اتریش در این کشور زندگی می‌کنند.
بنابراین گزارش، مسلمانان اتریش از افزایش اسلام‌هراسی و جرائم ناشی از دشمنی و نفرت رنج می‌برند و این امر در راستای موج دشمنی با اسلام که در بسیاری از کشورهای اروپایی در پرتو افزایش و صعود احزاب راستگرایان افراطی به کابینه دولتی افزایش یافته، بالا گرفته است.
captcha