«آموزش احکام نماز»؛ کتابی برای آشنایی روس‌زبانان با ستون دین
کد خبر: 3617329
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸

«آموزش احکام نماز»؛ کتابی برای آشنایی روس‌زبانان با ستون دین

گروه بین‌الملل: کتاب آموزش احکام نماز به زبان روسی در سال 2015 به قلم ناظم زینال‌اف، مترجم قرآن به زبان روسی و توسط مؤسسه انتشاراتی صدرا به چاپ رسیده است.

«آموزش نماز»؛ کتابی برای آشنایی روس‌زبانان با ستون دین
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شناخت معبود و آفریدگار، محبّت او را در دل ایجاد می‌کند و این محبّت، انسان را به پرستش و عبادت و اظهار کوچکی و تواضع در برابر عظمت او وا می دارد. نماز، جلوه‌ای از بندگی انسان در پیشگاه خدا و مظهر عبودیّت و عبادت است.
نماز یک واجب الهی است که خداوند در پنج وعده روزانه مقرر فرموده است و از مهم‌ترین اثرات آن تقرب به خداوند و دریافت رحمت بی‌کران اوست. خداوند هر فریضه‌ای را که بر انسان واجب کرده، دارای فواید بسیار زیاد و عامل رشد و تکامل فردی و اجتماعی اوست و دانش بشری به مرور و با مطالعه و تحقیقات علمی گوشه‌ای از اثرات آن را دریافت کرده و خواهد کرد.
انسان با ايمان بايد بكوشد با تمرين و تصميم و اراده قوى به نمازش عمق و شور و حال ببخشد و با مطالعه كتاب‌هایى كه در اين مورد نوشته شده و اسرار و نكات ظريف نماز را بيان كرده‌اند و نيز مطالعه شرح حال بزرگانى كه به نماز عشق مى‌‌ورزيده‌اند و نماز آنها نمونه‌اى از معراج مؤمن بوده به تدريج و كم كم بر حضور و توجه در نمازش بيفزايد و شور و نشاط خود را در حال نماز بيشتر کند.
انسان مؤمن بايد به هر طريق با خداى خود مرتبط و پيوسته باشد و رابطه‌اش را با خداى خود هر چه قدر هم كه ضعيف و كم رنگ باشد، قطع نکرده و همين ارتباط ضعيف را روز به روز تقويت کند تا به تدريج به درجات عالى قرب و معرفت خداى متعال برسد.  
در یادداشت حاضر به معرفی یکی از کتاب‌های آموزش احکام نماز به زبان روسی خواهیم پرداخت، این کتاب در سال 2015 به قلم ناظم زینال‌اف(مترجم قرآن به زبان روسی) و توسط مؤسسه صدرا به چاپ رسیده است.
در کتاب حاضر به آموزش احکام نماز، وضو، تیمم ، طهارت و ... به صورت مصور پرداخته شده است. مصور‌بودن کتاب در برخی از موارد به خاطر درک بهتر و روش صحیح اقامه نماز است.  
اگر بخواهیم به صورت کلی به محتوای اصلی کتاب حاضر بپردازیم، باید گفت که مطالب ارائه‌شده در این کتاب بر اساس مبادی قرآن و آموزه‌های دینی و مذهبی است.
براى نماز دو نوع شرط بیان کرده‌اند: ظاهرى و باطنى. در این کتاب  به شرایط ظاهرى و باطنى نماز اشاره مى‌شود.
طهارت که عبارت است از غسل، وضو و تیمم و رفع آلودگى از بدن و لباس و حتى الامکان تمام محلّ نماز. مراعات وقت نماز، به خصوص اول وقت و ایستادن در محلى که کسى یا چیزى از جلوى آدمى عبور نکند. قرار گرفتن به طرف قبله با تمام وجود و توجه‌داشتن به اینکه انسان مى‌خواهد چه برنامه‌اى را اجرا کند و در برابر چه قدرت عظیمى ایستاده است و هم‌چنین سایر شرایط ظاهرى نماز که از‌ آن به مقدّمات و مقارنات تعبیر شده است.   
در این میان به شرایط باطنی نماز اعم از حضور قلب، تفهم، هیبت، تعظیم، امید و حیا نیز باید توجه کرد. حضور قلب حقیقتى است که از تمرکز در برنامه‌هاى نماز و توجّه عمیق انسان به حق پدید مى‌آید.
در بخش‌های بعدی این کتاب به موارد زیر اشاره شده است:  
1. شک‌هایی که نماز را باطل می‌کند، مانند شک در رکعت‌های نماز دو رکعتی یا سه رکعتی (شک‌هایی که اعتبار ندارند و شک های صحیح). ‌
2. احکام نماز مسافر و چگونگی خواندن نماز شکسته و شرایط آن  
3. احکام نماز قضا و چگونگی خواندن آن  
4. اهمیت و ارزش نماز جماعت و نماز جمعه  
5. روش خواندن نماز آیات و احکام آن
6. انواع نمازهای مستحبی  
7. مهمترین آثار و فواید نماز خواندن و...
نماز، انسان بی نهایت کوچک را، با آفریدگار بی نهایت بزرگ پیوند می دهد و بهترین تبلور خضوع جان در برابر جانان است. نماز، عالی‌ترین نمایش عبودیت و بندگی خداوند است که با کلام و اعمال، عمل، قلب و روح انسان و پرستش او را به نمایش می‌گذارد که هیچ یک از واجبات دیگر، از چنین ویژگی، برخوردار نیست زیرا، هر رکن و اجزائی از نماز، حکایت‌کننده بابی از ابواب معارف و تقرب به خداوند را در بر دارد.
جبرئیل نجفی، مترجم و محقق زبان روسی

«آموزش نماز»؛ کتابی برای آشنایی روس‌زبانان با ستون دین
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کتاب شیعه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۱۴:۳۲
0
0
سلام
وقتتان به خیر و خوشی
«معرفی یک کتاب مفید و کاربردی»
www.ketabshia.ir

captcha