جشنواره بشری از انیمیشن‌های مذهبی حمایت می‌کند
کد خبر: 3617342
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
دبیر جشنواره بشری:

جشنواره بشری از انیمیشن‌های مذهبی حمایت می‌کند

گروه هنر: مهدی یک‌پسر، دبیر جشنواره گفت: برای رواج فرهنگ ملی و دینی کشورمان، حمایت از انیمیشن‌های مذهبی اولویت جشنواره بشری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری جشنواره ملی بشری با حضور «مهدی یک‌پسر»، دبیر جشنواره و سید رفیع الدین رضوی، رئیس هیئت داوران جشنواره امروز 19 تیرماه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه یک‌پسر با بیان این‌که این رویداد در پی فرهنگ‌سازی در جامعه هنر و فرهنگی است، اظهار کرد: در شرایطی که مسائل تربیتی و فرهنگی، ایجاد اشتغال و حمایت از تولید ملی، دغدغه‌هایی مهم برای تمام دلسوزان در کشورمان هستند، توجه به جایگاه ممتاز تولید و عرضه محصولات فرهنگی، رهیافتی قابل اعتنا و ارزشمند محسوب می‌شود. این در حالی است که گروه سنی کودک و نوجوان، تاثیرپذیرترین قشر اجتماع در برابر اقدامات تربیتی و یکی از بزرگترین گروه‌های مصرف‌کننده محصولات فرهنگی و هنری هستند و تامین نیازهای فرهنگی و معنوی‌شان، فصل مشترک تلاش‌های بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر است.

وی افزود: براساس مطالعات انجام شده، بازار سوغات زائران در شهر مقدس مشهد در حال حاضر از گردش مالی قریب به ده هزار میلیارد ریال برخوردار است. یکی از بزرگترین مخاطبان این بازار، کودکان و نوجوانان هستند، اما متاسفانه کالا‌های خارجی سهم چشمگیری از سوغات این گروه را اشغال کرده است. این در حالی است که موضوع مذکور در دیگر شهرهای زیارتی نیز همین شرایط را دارد و علاوه بر همه این موارد، نیاز روزافزون به محصولات کودکان و نوجوانان در سراسر کشور و هجمه محصولات ضد فرهنگی در آن، دغدغه‌ای جدی محسوب می‌شود.

مدیر دبیرخانه سوغات فرهنگی آستان قدس ادامه داد: از این‌رو آستان قدس رضوی، با درک این ضرورت، ضمن تشکیل دبیرخانه‌ای دائمی برای پیگیری موضوع سوغات فرهنگی زائر رضوی در «به نشر» (انتشارات آستان قدس رضوی) برگزاری این جشنواره را در دستور کار خود قرار داده است تا در سلسله‌ای از اقدامات فرهنگی، در ساختار این دبیرخانه به گسترش زمینه‌های فعالیت و حضور محصولات متناسب با این بازار کمک کند.

یک‌پسر تصریح کرد: «جشنواره ملی بشری» تلاش دارد با شناسایی توانمندی‌های تولیدکنندگان و طراحان محصولات فرهنگی با محتوای دینی و هویتی در حوزه کودک و نوجوان، به اندازه توان خود از ایشان حمایت کند. در ضمن ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معنویت علمی ریاست جمهوری و معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا(علیه‌السلام) از این جشنواره حمایت کرده‌اند.

در ادامه این جلسه رضوی عضو هیئت مدیره «به‌نشر» درباره محتوای پذیرش محصولات این‌گونه توضیح داد: ایده‌پردازی و طراحی یا تولید محصولات کودکان و نوجوانان با «الهام از محتوا و مفاهیم قرآن و سیره اهل بیت (علیهم‌السلام)»، «به‌کارگیری نمادها و عناصر هویتی و بصری ایرانی - اسلامی که موجب ایجاد زمینه‌های تربیتی، رشد و پرورش فضائل اخلاق فردی و اجتماعی و افزایش توانمندی‌های فکری و روحی جامعه کودک و نوجوان شود. موضوع جشنواره، تعیین‌کننده منابع محتوایی و هویتی محصولات است و لزوماً به معنای کاربرد مستقیم منابع در شکل و ظاهر محصولات است، لذا هر محصولی که با بهر‌ه‌گیری صحیح از محتوای دینی و هویتی، دارای اثر و کارکرد تربیتی مد نظر باشد، در زمره مخاطبان این جشنواره است.

وی دو بخش جشنواره را اینگونه توضیح داد: خرید تا سقف ده میلیارد ریال از محصولات دارای نصاب امتیاز، تقدیر از پنج محصول برگزیده با اهداء پنج جایزه یکصد میلیون ریالی و لوح تقدیر جشنواره قسمت اول را تشکیل می‌دهد. لازم به ذکر است، شرکت‌کنندگان در این بخش می‌بایست دو نسخه از محصول را همراه با فرم مشخصات تکمیل شده به آدرس دبیرخانه ارسال کنند.

رضوی بخش دوم حمایت از ایده‌‌پردازان و طراحان را از اولویت‌های جشنواره ذکر کرد و متذکر شد: مشارکت و سرمایه‌گذاری در تولید ایده‌های نصاب امتیاز، تقدیر از هشت ایده برگزیده با اهداء هشت جایزه پنجاه میلیون ریالی و لوح تقدیر جشنواره از دیگر اولویت‌های جشنواره است، البته شرکت‌کنندگان در این بخش می‌بایست یک نسخه از ماکت کامل و نهایی محصول طراحی شده یا طرح نامه تصویری که به‌خوبی ایده مورد نظر را نشان داده باشد، را همراه با فرم مشخصات تکمیل شده به آدرس دبیرخانه ارسال کنند.

وی در بخش دیگری از به بخش‌های جنبی اشاره کرد و گفت: در حاشیه برگزاری جشنواره نمایشگاهی از محصولات رسیده برگزار خواهد شد. بازگشت نمونه محصولات ارسالی با هزینه متقاضی، مقدور است. در بخش دوم، اولویت با محصولات دارای ماکت است. خرید محصول از تولید‌کنندگان و مشارکت در تولید ایده‌ها، محدود به برگزیدگان است.

رئیس هیئت داوران شاخص‌های داوری را به شرح زیر برشمرد: تناسب محتوا و پردازش آن با نیازها؛ ویژگی‌های روانی و میزان درک گروه سنی کودک و نوجوان؛ رعایت اصول زیبایی‌شناسی و کیفیت طراحی اجزای محصول و تناسب آن با محتوا؛ کیفیت طراحی فیزیکی و گرافیک بسته‌بندی محصول؛ برخورداری از استانداردهای تولید کالای کودک و نوجوان در اندازه‌‌ها، مصالح و ...؛ نوآوری در ایده محصول و اصالت آن؛ قابلیت تولید شمارگان انبوه از محصول در داخل کشور و حداقل اتکای به قطعات خارجی؛ بکارگیری فناوری‌های روز در فرایند تولید محصول؛ اقتصادی بودن محصول و قیمت فروش متناسب با محصول و قابل رقابت با محصولات مشابه، شاخصه‌های داوری  این دوره از جشنواره است.

وی به توضیح فوق اضافه کرد: آثاری که خارج از محورهای موضوعی و قالبی جشنواره باشند، از روند داروی حذف خواهند شد. برگزارکنندگان با سرلوحه دانستن حداکثر حمایت از بخش خصوصی و کمک به تولید و اشتغال، تمامی تلاش خود را در جهت حفظ حقوق مالکیت معنوی آثار و محصولات رسیده در محدوده وظایف و برگزاری این فراخوان به کار خواهند بست. درج گروه سنی مخاطب بر روی محصول الزامی است.

در انتها این گزارش خبرنگار ایکنا درباره محصولات سمعی و بصری سوال کرد و گفت: ما بارها سعی کرده‌ایم در محصولات نمایشی، الگوهای دینی و ملی را رواج دهیم، اما به دلیل تبلیغات نادرست هیچ‌گاه در رسیدن به ایده‌ال‌ها موفق نبوده‌ایم. آیا سیاستی برای رهایی از این معضل اندیشیده شده است؟

یک پسر در پاسخ به سوال پایانی جلسه تصریح کرد: قبول دارم که نحوه معرفی محصولات معمولاً شکلی جذاب ندارد، اما همین اندازه باید بگویم که ما با حمایت از طراحان و ایده‌پردازان سعی می‌کنیم تولیدکنندگان داخلی را برای عملکرد بهتر در این حوزه امیدوارتر کنیم تا در نهایت به نتیجه مطلوب‌تر رسیم. در همین راستا از انیمیشن‌هایی با محوریت موضوعات مذهبی حمایت می‌کنیم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۱۳ - ۰۱:۳۲
0
0
سلام و خداقوت
ببخشید میشه لطفا زمان ارسال اثر و ادرس دبیرخانه رو بفرستید؟
captcha