اولین همایش «دین، فرهنگ و فناوری» برگزار می‌شود/ بررسی تاثیر فناوری بر حوزه
کد خبر: 3617597
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
توسط دانشگاه باقرالعلوم(ع):

اولین همایش «دین، فرهنگ و فناوری» برگزار می‌شود/ بررسی تاثیر فناوری بر حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: اولین همایش دین، فرهنگ و فناوری از سوی دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می‌شود.

مهدی نصیری، دبیر اجرایی اولین همایش «دین، فرهنگ و فناوری» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: این همایش از سوی دانشگاه باقرالعلوم(ع) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با همکاری بخش حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین همکاری دانشگاه صنعتی شریف در حال برگزاری است.
وی با بیان اینکه فراخوان مقاله برای ارسال به این همایش از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است اظهار کرد: علاقه‌مندان تا یازدهم دی ماه فرصت دارند چکیده مقالات و تا بیستم اسفندماه اصل مقالات خود را به این همایش ارسال کنند.
نصیری بیان کرد: همایش در روزهای چهارم تا ششم اردیبهشت ماه به مدت سه روز در قم و تهران برگزار خواهد شد که دو روز آن در تهران و در دانشگاه صنعتی شریف و یک روز آن نیز در قم خواهد بود.
دبیر اجرایی اولین همایش دین، فرهنگ و فناوری با بیان اینکه علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به نشانی اینترنتی www. Icrct.ir ارسال کنند عنوان کرد: با توجه به اینکه مدت چندانی از فراخوان این همایش نگذشته است و تازه در ابتدای راه هستیم تعداد محدودی مقاله در حد ده عدد به دبیرخانه همایش واصل شده است همچنین چندین پیش نشست و جلسه هماهنگی برای برگزاری همایش نیز داشته‌ایم.
وی با اشاره به پیشینه همایشات مشابه بیان کرد: همایش فرهنگ و تکنولوژی قبلا در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده بود و از طرفی چون دانشگاه باقرالعلوم(ع) در رشته‌های علوم انسانی متمرکز است و هدف آن پرداختن به دغدغه‌های دینی متناسب با نیازهای روز است با رایزنی‌های صورت داده با عنوان جدیدی که دین در آن محوریت داشته باشد به برپایی این همایش رسیدیم و برنامه‌ریزی برای برگزاری آن آغاز شده است.
دبیر اجرایی اولین همایش دین، فرهنگ و فناوری با بیان اینکه حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاست شورای سیاست‌گذاری این همایش را بر عهده دارند، بیان کرد: در این همایش از ظرفیت کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برای غنی‌ترشدن فضای علمی همایش استفاده خواهد شد.
دبیر اجرایی این همایش با اشاره به محورهای فراخوان مقاله برای این دوره از همایش عنوان کرد: این همایش در چندین محور کلی که هر کدام از آن‌ها شامل ریزموضوعات دیگری است برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: فلسفه و مبانی نظری فناوری؛ فرهنگ و فناوری؛ چالش‌های ارزش و فناوری؛ مناسبات دین و فناوری؛ پیوست‌نگاری فرهنگی فناوری؛ فرهنگ و فناوری ارتباطات و اطلاعات و فضای مجازی؛ پیشرفت و فناوری (سخت و نرم)؛ دین و فناوری‌های رسانه؛ فناوری و مسائل دینی و فرهنگی خانواده و زنان؛ مسائل فرهنگی محیط زیست و فناوری و چالش‌های فرهنگی اجتماعی حوزه فناوری از جمله محورهای تشکیل‌دهنده این همایش هستند.
نصیری با اشاره به محور نخست این همایش با موضوع کلی فلسفه و مبانی نظری فناوری به ریزمحورهای آن اشاره کرد و گفت: ماهیت فناوری و نسبت آن با علم مدرن، تفاوت‌های فناوری قدیم و فناوری مدرن و اقتضائات آن، تفاوت اقتضائات فناوری در فناوری‌های سخت و نرم، ارزیابی خودمختاری تکنولوژی، بررسی نسبت پیشرفت علمی و پیشرفت فناوری، بررسی دیدگاه‌های آرمان شهرگرایی و ویران شهرگرایی درباره آینده و تکنولوژی و تنوع فرهنگ‌ها، جهانی شدن، تکنولوژی بازخوانی انتقادی مبانی و ماهیت فناوری مدرن از منظر حکمت و اندیشه اسلامی و بازطراحی مبانی و ماهیت فناوری از منظر حکمت و اندیشه اسلامی برای آینده استفاده از فناوری موضوعات تشکیل‌دهنده این محور هستند.
دبیر اجرایی این همایش با اشاره به محور فرهنگ و فناوری ادامه داد: رابطه تحولات فرهنگی و تحولات فناورانه؛ میزان تأثیرپذیری سطوح فرهنگ از تحولات فناورانه؛ تحولات فناورانه و مقاومت فرهنگی: امکان‌سنجی، الزامات، بایدها و نبایدها؛ چالش‌های فرهنگی فناوری‌های نوظهور؛ نقش فناوری در بحران‌های فرهنگی انسان مدرن و مدیریت‌پذیری تبعات فرهنگی فناوری موضوعات این محور را تشکیل می‌دهند همچنین چالش‌های ارزش و فناوری؛ ارزیابی دیدگاه‌های ارزش بار بودن تکنولوژی و خنثی بودن آن؛ چالش‌های اخلاقی تکنولوژی؛ دستورالعمل‌های اخلاقی برای انواع تکنولوژی‌های نرم و سخت؛ تبیین چگونگی نهادینه شدن ارزش در تکنولوژی (طراحی، ساخت، تبلیغ و عرضه و غیره)؛ بررسی رویکردهای ناظر به طراحی حساس ‌به ‌ارزش؛ مسائل و چالش‌های اخلاقی توسعه فناوری‌های هم‌گرا (نانو، بایو، اینفو، کاگنو)؛ چالش‌های اخلاقی در حوزه مهندسی (مسئولیت‌پذیری) با تاکید بر موردکاوی‌های داخلی؛ بررسی تحلیلی موردهای ارزش‌باری فناوری (با تاکید بر موردکاوی‌های بومی) و تحلیل انتقادی نگاه مهندسان و مدیران ایرانی به توسعه فناوری و نسبت آن با ارزش ریزموضوعات محور سوم این همایش است.
نصیری، امکان، معنا و مفهوم فناوری‌ دینی؛ مرزهای مفهومی علم دینی و فناوری دینی؛ غایات دینی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین؛ فقه اسلامی و چالش‌های فناوری؛ چالش‌های منظر فقهی برای پیشبرد و‌ کاربست تکنولوژی و مهندسی؛ تاثیرات تحولات تکنولوژیکی بر فرهنگ فقهی؛ اخلاق اسلامی و فناوری؛ حکمت اسلامی و فناوری؛ مباحث کلامی و مسئله فناوری؛ دین‌داری و فناوری؛ ارزیابی دیدگاه‌های انتقادی حوزه فناوری مبتنی بر معارف دینی؛ مسئله فناوری در اندیشه متفکران مسلمان را از جمله موضوعات محور چهارم این همایش عنوان کرد.
وی همچنین با اشاره به تاثیرات تکنولوژی‌های نوین بر حوزه‌های علمیه بیان کرد: در این همایش همچنین موضوعاتی مانند؛ دین و‌ رسانه، رسانه دینی، دین رسانه‌ای؛ فقه و رسانه؛ اخلاق و رسانه؛ سبک زندگی و رسانه؛ آموزش، دین و رسانه؛ اقتصاد، دین و رسانه؛ سیاستگذاری دینی در رسانه‌های جمهوری اسلامی و فرصت‌ها و تهدیدهای رسانه برای فرهنگ دینی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
نصیری با اشاره به راه‌های ارتباطی علاقه‌مندان برای ارسال آثار خود تصریح کرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به نشانی اینترنتی ارسال کرده همچنین از  طریق شماره‌های 32136697 و 32136562 به کسب اطلاعات بیشتری در مورد این همایش بپردازند.
captcha