پیر شدن جمعیت؛ یک زنگ خطر/ افزایش تعداد خانوارهای یک نفره در لرستان
کد خبر: 3617683
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
خجسته‌پور مطرح کرد:

پیر شدن جمعیت؛ یک زنگ خطر/ افزایش تعداد خانوارهای یک نفره در لرستان

گروه اجتماعی: معاون استاندار لرستان با بیان این‌که پیر شدن جمعیت یک زنگ خطر است، از افزایش تعداد خانوارهای یک نفره در استان خبر داد و اظهارکرد: هم‎اکنون تغییر سبک زندگی به‌ویژه در روستاها را شاهدیم و وضعیت روستاها نسبت به شهرها بدتر شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حبیب‎الله خجسته‎پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان روز دوشنبه، 19 تیرماه در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان لرستان گفت: طبق سرشماری بعد خانوار از 3.5 به 3.3 رسیده و جمعیت 15 تا 29 سال 6.4 درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین جمعیت سنی 30 تا 64 سال 5.5 درصد افزایش داشته و طبق این آمار جامعه به‌سمت پیری پیش می‎رود.
خجسته‎پور اضافه کرد: جامعه پیر و میانسال رو به بالا باعث سخت‎تر شدن ارائه خدمات اجتماعی می‎شود، افزود: همچنین سلامت و رفاه جامعه به خطر می‎افتد و فراهم کردن امکانات و تجهیزات و موضوعاتی که برای جامعه پیر نیاز است ممکن است مشکلات بعدی را برای جامعه به همراه داشته باشد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان با بیان این‌که میانگین سنی جمعیت از 29.8 به 31.1 رسیده است، گفت: طبق این آمار میانگین سن جمعیت دو سال بالاتر رفته است و میزان جمعیت پیر نسبت به جوان رشد بیشتری داشته است.
وی از افزایش تعداد خانوارهای یک نفره در استان خبر داد و اظهارکرد: هم‎اکنون تغییر سبک زندگی به‌ویژه در روستاها را شاهدیم و وضعیت روستاها نسبت به شهرها بدتر شده است.
خجسته‎پور اضافه کرد: تعداد فرزندان در روستاها کاهش یافته و این به مسائل معیشتی و عدم نیاز به فرزند بر می‎گردد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان با بیان این‌که پیر شدن جمعیت زنگ خطر است، اظهارکرد: هم‌اکنون جوانان با بیکاری دست و پنجه نرم می‎کنند اما مشکلات جامعه پیر به مراتب بیشتر است چراکه نیروی کار و انرژی را از دست می‎دهیم و جمعیت پیر هم نیازمند خدمات‌رسانی و مراقبت بیشتری است.
وی ادامه داد: در همین راستا در سال 93 مقام معظم رهبری سیاست‎های خود را در این رابطه به جامعه ابلاغ کردند و فرمایشات ایشان به 14 دستور تقسیم شدند که برای هر دستور تکلیف دستگاه‎های اجرایی تعیین شده و تعدادی نیز به‌عنوان همکار مشخص شده‎اند.
خجسته‎پور با بیان این‌که کارکنان خانم باید در زمان بارداری و شیردهی مورد حمایت بیشتری قرار گیرند، گفت: همچنین ساعات کاری کارکنان خانم توزیع مناسبی ندارند و باید بررسی بیشتری روی این موضوع صورت گیرد. هم‌اکنون جامعه سبک مختلط پیدا کرده که ضرر آن از یک سبک واحد بیشتر است.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان افزود: دستگاه‎های اجرایی در انجام سیاست‎های ابلاغی پیش‎قدم باشند و امید به زندگی را با کارهای فرهنگی نهادینه کنند.
وی با اشاره به مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان گفت: این مرکز برای ساخت به اعتباراتی نیاز دارد که امیدواریم با پیگیری‎های استاندار هرچه سریع‎تر اجرایی شود چراکه در بحث مبارزه با ناباروری نقش بسزایی دارد و می‎تواند کمک شایانی به گردشگری استان داشته باشد.
captcha