قیام مسجد گوهرشاد حرکتی کربلایی بود/ افشای چهره واقعی استکبار
کد خبر: 3618457
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴

قیام مسجد گوهرشاد حرکتی کربلایی بود/ افشای چهره واقعی استکبار

گروه اجتماعی: آیت‌الله علم‌الهدی گفت: قیام مسجد گوهرشاد ضمن اینکه چهر واقعی استکبار را به مردم نشان داد، برگرفته از قیام کربلا بود که توانست زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد عصر روز گذشته، 21 تیرماه در مراسم پایانی تجمع عفاف و حجاب مشهد که در مسجد گوهرشاد برگزار شد، با اشاره به شهادت پنج هزار نفر در واقعه مسجد گوهرشاد اظهار کرد: آن روز کسی نمی‌توانست ارزیابی کند که این تبار ناپاک و ابلیسی پهلوی نابود شود و 82 سال پس از آن واقعه، یاد این عزیزان شهید و مظلومان به خاک‌ و خون کشیده‌ شده به عنوان تجربه‌ای برای دفاع از ارزش‌های دینی گرامی داشته شود.
آیت‌الله علم‌الهدی ضمن تشکر و قدردانی از راهپیمایان تجمع عفاف و حجاب، با بیان این مطلب که با رسیدن به سالروز واقعه گوهرشاد، جریانی که به این حادثه خونین ختم شد قابل توجه و بررسی است، ادامه داد: بعد دیگر این حادثه، یک ارزش بود که مردم در شعاع آن جانبازی کردند و اکنون نیز در شکل یک فرهنگ اصیل اسلامی در جریان و سازنده جامعه انقلابی است و در مقابل جنگ نرم دشمن، از ما و نسل ما در برابر هرگونه انحراف و ارتجاع صیانت می‌کند.
رضاخان مجلس عزاداری برپا می‌کرد
آیت‌الله علم‌الهدی در تبیین جریانی که به واقعه گوهرشاد انجامید، به سابقه دینی و مذهبی رضاخان پهلوی اشاره کرد و توضیح داد: رضاخان در قزاق‌خانه با مسئولیت خود روضه‌خوانی برگزار می‌کرد، در تاسوعا و عاشورا عزاداری می‌کرد و به سر و صورتش گِل می‌مالید، هیئت سینه‌زنی قزاق در دهه محرم یک هیئت قوی و گسترده در تهران بود، رضاخان به سمت عراق اردوی زیارتی راه انداخت و وقتی به نجف رسید مدال امیرالمومنین(ع) را به گردنش آویخت، این اقدامات، شهرت او را بالا برده و باعث شد در نزد قزاق‌ها جایگاه سردار سپاهی بیابد.
وی در همین راستا اضافه کرد: رضاخان در نهایت به مقام نخست‌ وزیری رسید، پس از این منصب نیز تمام مشروب‌ فروشی‌ها و قمارخانه‌ها را تعطیل کرد، در بازسازی حرم رضوی و حرم حضرت معصومه(س) اقدامات گسترده‌ای انجام داد و با جلساتی که با علما داشت احترام زیادی برای آنان قائل شد تا جایی که در زمان تاج‌گذاری گفت من این مراسم را برگزار نمی‌کنم تا اینکه سه عالم از تهران، مشهد و اصفهان این تاج را بر سرم بگذارند و این‌گونه بر اوضاع مسلط شد.
وی در ادامه به جلسه رضاخان با آتاترک و امان‌الله‌خان در ترکیه اشاره و با بیان اینکه در این جلسه تعالیم دین‌ ستیزی از بریتانیای استعمارگر به این مهره‌های دست‌نشانده دیکته شد، اضافه کرد: پس از این اتفاق کشف حجاب آغاز شد، اولین کشف حجاب در سال 1306 در یکی از روستاهای سمنان از سوی زن نجس‌ العین بهایی صورت گرفت و کشف حجاب بعدی در شیراز و روی صحنه یک کنسرت اتفاق افتاد که به قیام مردم به رهبری آیت‌الله فال‌ نصیری و شهادت این عالم منجر شد؛ جریان کشف حجاب در نهایت به کشتار فجیع دو تا پنج هزار انسان مدافع ارزش‌های دینی در مسجد گوهرشاد ختم شد.
شاید برخی انقلابی‌ها مثل رضاخان باشند
آیت‌الله علم‌الهدی پس از تبیین جریان کشف حجاب، به نتیجه‌گیری از سخنانش در این بخش پرداخت و تصریح کرد: این اتفاقات برای جامعه ما یک تابلوی شفاف عبرت آموزی است، اینکه معلوم نیست آن افرادی که سنگ زیرین انقلاب بودند، تا ابد در همین مسیر بمانند و متزلزل نشوند، چراکه ما در تاریخ رضاخانی را داشتیم که ابتدا عزادار و مدافع دین بود اما در نهایت به جنایت‌کاری تبدیل شد که چند هزار نفر را در خانه خدا و در کنار مضجع امام رضا(ع) به خاک‌ و خون کشید.
وی در همین راستا با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) درباره نهی از ملاک قرار دادن افراد و لزوم توجه به معیار حق و باطل‌، تصریح کرد: غیر از ولی امر جامعه اسلامی که امام زمان(عج) او را حجت خودش معرفی کرده است، هیچ‌کس ملاک حق و باطل نیست، بلکه این حق و باطل است که باید معیار سنجش افراد قرار گیرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش به بیان درس‌ها و عبرت‌های واقعه گوهرشاد پرداخت و اظهار کرد: در روز واقعه گوهرشاد مردم با ایستادن در مقابل گلوله، قدرت یک اراده انقلابی را نشان دادند، اگر قرار شد اراده یک ملت پای انقلاب باشد و از اصول آن حفاظت کند، کشتار، ترور و شهادت نمی‌تواند او را از میدان خارج کند هم‌ چنان که در هشت سال دفاع مقدس و پس از آن این ایستادگی را نشان داد.
قیام گوهرشاد راه مبارزه را نشان داد
آیت‌الله علم‌الهدی با کربلایی‌ خواندن قیام مسجد گوهرشاد، نشان‌ دادن افق جدید در مبارزه را دومین اثر قیام مسجد گوهرشاد برشمرد و توضیح داد: علت انجراف مشروطیت این بود که فکر می‌کردند می‌توان با مذاکره، مشاوره و تعامل با غرب یک حکومتی دموکرات و عادلانه در مقابل استبداد قاجار به‌ وجود آورد اما ثابت شد که معامله با استعمارگرانی که می‌خواهند هستی و هویت انسانی و ملی را وسیله رسیدن به مطامع خود قرار دهند، اشتباه است.
امام جمعه مشهد عنوان کرد: نتیجه چنین حرکتی، انسان‌ صورت منافقی مثل رضاخان می‌شود که سینه‌زنی و عزاداری‌اش به آدم‌ کشی ختم می‌شود، بر همین اساس، مبارزه دینی تنها یک افق دارد و آن هم از نوع عاشورایی و ایستادن با سینه خشک در مقابل دشمن است.
وی با اشاره به حضور پیکر چهار شهید مدافع حرم در مراسم، افزود: اینکه امروز شما زنان محجبه با چهار شهید به کشتارگاه شهدای عفاف و حجاب آمده‌اند، یعنی دشمن شکست خورده و شما پیروز شدید؛ شخصی که در مشهد و اطراف حرم شاهد کشیدن چادر و روسری از سر یک خانم بود می‌گفت آن قزاق طوری چادر و روسری از سر آن زن برداشت که موهایش کنده شد و باد موهایش را برد و آن زن ضعف کرد اما مردم فقط تماشا می‌کردند و می‌گفتند خدایا امام زمان ما را برسان! اما آن قیام مردمی از مسجد گوهرشاد به انقلاب اسلامی‌ منتهی شد که 38 سال اربابان رضاخان را مستأصل و بدبخت کرده است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه نشان‌ دادن چهره زشت مدرنیته یکی دیگر از نتایج واقعه گوهرشاد بود، اظهار کرد: جریان گوهرشاد به مردم نشان داد که همان مدرنیته‌ای که آنان فریفته‌اش بودند نه تنها به دین و اعتقادات رحم نمی‌کند بلکه اگر بنا شد این مدرنیته حاکم شود، حتی به جان مردم هم رحم نمی‌کند.
آیت‌الله علم‌الهدی همچنین اضافه کرد: اگر دین جوانان را بگیرند دیگر شهید مدافع حرمی نخواهد بود، این حجاب شماست که از ارزش‌های دین و انقلاب دفاع و آن‌ها را حفظ می‌کند.
captcha