گسترش طرح حامی در تمامی مناطق شهر تهران/ ساماندهی کودکان کار وظیفه ما نیست
کد خبر: 3619268
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
قدیمی بیان کرد:

گسترش طرح حامی در تمامی مناطق شهر تهران/ ساماندهی کودکان کار وظیفه ما نیست

گروه جامعه: مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران ضمن بیان اینکه یارانه‌هایی در قالب طرح حامی به خانواده‌های نیازمند در بحث ازدواج ارائه می‌شود، از نحوه ساماندهی کودکان کار سخن گفت و افزود: اگر سازمان خدمات اجتماعی در حوزه جذب و ساماندهی کودکان کار اقدام کند از نظر مراجع قضایی و قانونی موجه نیست.

رضا قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اقدامات این سازمان در خصوص ترویج فرهنگ ازدواج و خدماتی که به خانواده‌های نیازمند در این خصوص ارائه می‌دهند، گفت: متناسب با سایر طرح‌هایی که در سازمان خدمات اجتماعی در حال رخ دادن است، نگاه اصلی ما این است که بتوانیم توسعه زیرساخت‌های اجتماعی را در حوزه ازدواج داشته باشیم.

وی با اشاره به خدمات تالارهای یاس برای افراد نیازمند در بحث ازدواج ادامه داد: سال‌های گذشته مجموعه تالار‌های یاس افتتاح شدند. این تالار‌ها به‌گونه‌ای برند سازی می‌شوند که فعالیت‌های آن‌ها در جهت خدمت‌رسانی به همه شهروندان تهرانی هدایت می‌شوند؛ لذا ما نیز تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌ این تالار‌ها برای مراسم ازدواج در قالب خدماتی برای نیازمندان شهر استفاده کنیم.

قدیمی افزود: در این تالارها با در نظر گرفتن سوبسید‌هایی به افراد نیازمند شهر تهران، خدماتی را ارائه می‌دهیم تا بتوانند با آسودگی از ظرفیت‌های این تالارها استفاده کنند. خوشبختانه امروز در سطح مناطق 22‌گانه شهر تهران 9 تالار یاس داریم که همانند سایر تالارها خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه سازمان خدمات اجتماعی با شناسایی نیازمندان تهرانی در قالب طرح حامی، این یارانه‌ها را ارائه می‌دهد، اظهار کرد: این یارانه‌ تقریباً نیمی از هزینه‌های تالار را در برمی‌گیرد؛ البته این نوع پرداخت به صورتی است که تالار دار به‌هیچ‌وجه متوجه نمی‌شود خانواده‌ مراجعه‌کننده نیازمند و در حال استفاده از این سوبسید‌ها است.

وی با بیان اینکه فرایند خدمات‌دهی به صورتی طراحی‌شده که کرامت انسانی افراد حفظ می‌شود، گفت: بخش دیگری از خدمات ما در حوزه ازدواج، ظرفیت‌هایی است که در سطح شهر تهران وجود دارد و می‌تواند توسعه پیدا کند. در این ظرفیت‌ها مسئله اصلی ما بحث سبک زندگی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی است که می‌توان در این راستا استفاده شود؛ لذا در کل محلات سطح شهر تهران همکاران ما افراد را شناسایی کرده‌اند و ظرفیت‌های محلات بررسی‌شده است.

یک‌بارهایی برای نیازمندان محلات سطح تهران

قدیمی با اشاره به اینکه بسیاری از مجموعه‌ها مانند آرایشگاه‌ها‌، گل‌فروشی‌ها، مزون‌های عروس و موضوعات مرتبط با بحث مراسم عروسی و ازدواج در این خدمات گنجانده‌شده است، اظهار کرد: خیرین بسیاری در سطح محلات اعلام آمادگی کرده‌اند که هرکدام در طول سال یک‌بار یک عروس و داماد را با توجه به خدمات خودشان پوشش دهند و همین یک‌بارها ظرفیت خوبی را برای نیازمندان محلات سطح تهران ایجاد کرده است که می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: این نحوه کمک‌رسانی و همدلی مردم موضوعی است که باید با کمک رسانه‌ها تبلیغ و ترویج شود چراکه می‌تواند هزینه‌های قابل‌توجهی را از مراسم ازدواج کاهش دهد. همچنین در این طرح در محلات شهر تهران نمایشگاه‌های دائمی ازدواج پیش‌بینی‌شده و در تمام محلات اطلاع‌رسانی شده است تا افرادی که تمایل دارند حمایت و کمک‌رسانی کنند در این طرح‌ها مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه اتفاقات بسیار خوبی با مشارکت و همراهی مردم در حال رخ دادن است، افزود: امیدواریم به سمتی حرکت کنیم که نه‌ تنها قشر محروم و نیازمند جامعه بلکه هر فردی که قصد دارد وارد مراسم ازدواجش شود به‌راحتی از طریق این همراهی و همکاری جامعه، روند مراسم را طی کند و بدون نگرانی از هزینه‌های ریزودرشت ازدواج مراسم خود را به پایان برساند.

هیچ وظیفه قانونی و مصوبی در خصوص کودکان کار نداریم

قدیمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر وظایف قانونی شهرداری و اقدامات این سازمان در حوزه کودکان کار، گفت: شهرداری در حوزه ساماندهی کودکان کار تنها به‌عنوان نهادی همکار می‌تواند با سازمان بهزیستی فعالیت کند و هیچ وظایف قانونی و مصوبی در این خصوص ندارد، اما اگر سازمان بهزیستی تقاضای همکاری کند ما خواسته آن‌ها را می‌پذیریم و با آن‌ها همکاری می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به وظایف نهاد‌ها، ترجمان‌ها و سازمان‌های مسئول در حوزه ساماندهی کودکان کار هم گفت: سازمان بهزیستی متولی ساماندهی و وضعیت کودکان کار است و شهرداری در این زمینه وظیفه‌ای ندارد؛ لذا باید سازمان‌های متولی وظایف خود را در حوزه کودکان کار قبول کنند.
captcha