امر به اصلاح خلاف‌های آشکار شده در نهج‌البلاغه
کد خبر: 3619356
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹

امر به اصلاح خلاف‌های آشکار شده در نهج‌البلاغه

گروه شبکه‌های اجتماعی: دلشاد‌تهرانی معتقد است امام علی(ع) در عهد‌نامه مالک به نفی عیب‌جویی و طرد عیب‌جویان پرداخته و نیز بر لزوم عیب‌پوشی در حکومت و مدیریت و نیز پاک گردانیدن آشکار شده‌ها تاکید داشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کانال مصطفی دلشاد‌تهرانی در درس‌گفتاری به تفسیر بخشی از عهد‌نامه مالک‌ اشتر پرداخت. این درس‌گفتار در کانال وی قرار گرفته است که در ادامه ملاحظه می‌فرمائید:
 
امیرمؤمنان علی‌(ع) در عهدنامۀ مالک اشتر در موضوع بایستگی پوشانیدن عیب‌های مردمان نکاتی اساسی را بیان کرده است: نفی عیب‌جویی و طرد عیب‌جویان و  لزوم عیب‌پوشی در حکومت و مدیریت و نیز پاک گردانیدن آشکار شده‌ها که در این باره فرموده است: «فَلاَ تَكْشِفَنَّ عَمَّا غَابَ عَنْکَ مِنْهَا، فَإِنَّمَا عَلَيْکَ تَطْهِيرُ مَا ظَهَرَ لَكَ، وَ اللّهُ يَحْكُمُ عَلَى مَا غَابَ عَنْکَ» پس مبادا آن چه را كه بر تو نهان است آشكار سازى، بلكه تنها وظيفه تو آن است كه ناشايستى‌هايى را كه برايت آشكار شده است پاك گردانى و خداوند درباره آن عيب‌ها كه بر تو پوشيده است داورى نمايد.

در حكومت و مديريت هيچ كس اجازه تجسّس در امور شخصى و افشاى مسائل پنهانى فردىِ كسى را ندارد، و تنها آن جا كه خلافى به صورت آشكار روى مى‌دهد و همگان مى‌بينند و مى‌فهمند، اجازه برخورد، آن هم به منظور پاك گردانيدن خلاف آشكار شده وجود دارد. از جمله خطرهاى حكومت و مديريت، تلقى خدايى از خويش و خود را در جايگاه خدايى ديدن است. داورى درباره عيب‌هاى پنهانى، ويژه خداوندى است كه به همه رازها آگاه است و بر همه چيز توانا است، چنان که در خطبۀ ۸۶ نهج البلاغه آمده است: «قَدْ عَلِمَ السَّرَائِرَ، وَ خَبَرَ الضَّمَائِرَ، لَهُ الاْحَاطَةُ بِكُلِّ شَيْءِ، وَ الْغَلَبَةُ لِكُلِّ شَيْءٍ، وَالْقُوَّةُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ.» به رازها داناست، و بر درون‌ها بيناست. بر هر چيز احاطه دارد و چيره است، و بر هر چيز تواناست.
 
هيچ كس حق ندارد كه بدين جايگاه نزديك شود و براى خود شأنى خدايى قائل گردد؛ داورى درباره عيب‌هاى پنهانى بايد به خدا واگذار شود و جز درباره خلاف‌هاى آشكار، آن هم به منظور اصلاح، و با تمام ملاحظات انسانى و اخلاقى، اقدامى صورت نگيرد. خداوند به ما توفیق فهم درست عهدنامۀ مالک اشتر و بهره بردن از آن در میدان عمل را عنایت کند . إن شاء الله

گفتنی است این درس‌گفتار بر گرفته از كتاب دلالت دولت (آيين نامه حكومت و مديريت در عهدنامه مالك اشتر) تالیف دلشاد‌تهرانی بوده است.
captcha