آماده‌سازی 350 قلم داروی حج 96/ تهران، دبی تا جده؛ مسیر عبوری داروها
کد خبر: 3619357
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶

آماده‌سازی 350 قلم داروی حج 96/ تهران، دبی تا جده؛ مسیر عبوری داروها

گروه سلامت: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت از ارسال داروهای مورد نیاز حج 96 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، صبح امروز در محل بسته بندی و بارگیری داروهای ارسالی ایران به مراسم حج تمتع 96 اعلام کرد: پس از قطعی شدن اعزام زائران ایرانی به حج برنامه ریزی بخش پزشکی آغاز شد و با توجه به اینکه نسبت به سال‌های گذشته از نظر زمانی چند ماه عقب‌تر بودیم خرید داروها براساس مصرف سال‌های قبل و افزایش 22 هزار نفری زائران امسال به سرعت انجام شد.

تیم‌های پزشکی به 600 کاروان حج 96 معرفی شدند

وی اعلام کرد: تیم‌های پزشکی به 600 کاروان حج 96 معرفی شدند و 360 پزشک مجموعه و به ازای هر دو یا سه کاروان یک پزشک معاینات زائران را انجام دادند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اعلام این مطلب که تاکنون مشخصات پرونده پزشکی 70 هزار زائر ثبت و استطاعت جسمانی آنها تائید شده است گفت: امسال دو هزار و 200 زائر بالای 80 سال در حج حضور دارند که نیازمند مراقبت‌های ویژه هستند. همچنین استطاعت جسمی 400 زائر تائید نشده است که این زائران حق اعتراض دارند.

وی با اشاره به اینکه داروهای مورد نیاز حج امسال امروز به فرودگاه امام خمینی(ره) ارسال می‌شود، گفت: از آنجایی که هنوز پرواز مستقیم به عربستان نداریم داروها توسط یک شرکت هواپیمایی به دبی و از آنجا به جده ارسال می‌شود پس فردا نیز تیم پزشکی به عربستان اعزام می‌شود و کار ترخیص داروها، راه اندازی بیمارستان‌ها و بررسی تجهیزات بیمارستانی را انجام خواهند داد.

مرعشی اظهار کرد: امسال 60 تن دارو شامل 350 قلم دارو و 500 قلم تجهیزات مصرفی به حج ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: دولت عربستان به تمامی کشورها تنها یک مجوز برای ارسال دارو داده است و با توجه به اینکه داروهایی از قبیل سرم‌ها وزن بسیار بالایی دارند و قیمت ارسال آنها با قیمت خریداری آنها از عربستان برابر است مقرر شده بخشی از داروها را از عربستان خریداری کنیم.

مرعشی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایکنا که پرسید در سال 94 یک بار داروهای ارسالی ایران به کشور بازگشت خورد و عربستان اجازه ترخیص داروها را نداد امسال برای پیشگیری از این مشکل چه کرده‌اید، گفت: دولت سعودی دو سال پیش دستور‌العمل زمانی برای ارسال داروها به همه کشورها داده بود. اما نامه ارسالی به ایران از طریق وزارت خارجه بعد از ارسال داروها به دست ما رسید به همین خاطر داروها برگشت خورد اما امسال در همان بازده زمانی اعلام شده داروها به عربستان ارسال می‌شود.

حضور 570 نفر کادر پزشکی

مرعشی از حضور 570 نفر کادر پزشکی شامل پزشکان مجموعه، پرستاران، تکنسین‌های دارویی، کادر خدمات، دندانپزشکی ، انبار داروی و متخصصان رشته‌های عفونی، مغز و اعصاب، اورتوپدی، متخصص زنان، داخلی، چشم، گوش، حلق و بینی و ... به عربستان خبر داد و گفت: از سال 76 در بیمارستان‌های ایران در عربستان مرکز اتاق عمل نداریم چرا که عربستان مجوزهای خود را به هیچ کشوری نمی‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: ایران در بین همه کشورهای حاضر در مناسک حج بیشترین خدمات پزشکی را به زائران خود ارائه می‌دهد. امسال نیز تعاملی را با بیمارستان‌های عربستان برقرار کردیم که بیماران ما را به صورت مستقیم از بیمارستان ایران برای انجام جراحی‌ها پذیرش کنند.

وی از برقراری تعاملات دارویی خوب با طرف سعودی خبر داد و در خصوص بیماری‌های که بیشترین نگرانی را در حج ایجاد می‌کند گفت: هر سال بیماری‌های تنفسی بیشترین نگرانی‌ها را برای ما ایجاد می‌کند چرا که این بیماری‌ها همه‌گیری بالایی داشته و میزان تجمعات در حج بالاست و همین موجب می‌شود زائران بیمار شوند و یک دوره نقاهت بیماری را در حج سپری کنند. مهمترین توصیه ما به زائران پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی است.

وی افزود: با توجه به گرمای هوا گرمازدگی نیز یکی دیگر از نگرانی‌های ما است از سوی دیگر اکثر زائران به پیاده روی‌های طولانی عادت ندارند که این مسئله موجب گرفتگی‌های عضلانی می‌شود.

captcha