حضور 35 ملیت در جشنواره کتابخوانی رضوی
کد خبر: 3619398
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
در نشست خبری عنوان شد؛

حضور 35 ملیت در جشنواره کتابخوانی رضوی

گروه ادب: معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست خبری اظهار کرد: از 35 ملیت در این جشنواره شرکت کردند که این اقدام با همکاری و کمک جامعةالمصطفی(ص) العالمیة و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی ساعتی پیش با حضور محمد الهیاری فومنی،‌ معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،‌ محمدهادی ناصری،‌ مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌ها برگزار شد. 

الهیاری در این نشست با اشاره به شرکت 35 ملیت در این جشنواره، عنوان کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی به مناسبت دهه کرامت و به کوشش بنیاد علمی فرهنگی امام رضا(ع) و وزارت کشور و توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود. در پنجمین دوره این جشنواره، ادارات کل ارشاد استان‌ها متولی انجام آن بودند و حدود 20 ـ 25 هزار نفر در این رویداد شرکت کردند.

وی افزود: بنیاد علمی فرهنگی امام رضا(ره) پیشنهاد کرد که برگزاری این جشنواره به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سپرده شود و نهاد نیز این پیشنهاد را پذیرفت. با تشکیل اتاق فکر جشنواره،‌ منابع این رویداد انتخاب شدند. در سال گذشته میزان شرکت در این جشنواره در دو بخش کودک و بزرگسال برابر 235 هزار نفر بود. این میزان مشارکت که خارج از حد تصور بود،‌ مسئولیت نهاد را در برپایی آن سنگین‌تر کرد.

الهیاری با اشاره به پیش‌بینی‌های به عمل آمده که به منظور برپایی پربارتر این دوره از جشنواره و رفع مشکلاتی که در مسابقه کتابخوانی عارض می‌شود، اظهار کرد: دوره ششم جشنواره مورد آسیب‌شناسی قرار گرفت و در منابع دوره هفتم دقت نظر انجام شد. کارگروه انتخاب منابع نیز تشکیل شد و 73 عنوان کتاب مرتبط با امام رضا(ع) شناسایی شد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به دهه کرامت،‌ اظهار کرد: ستاد کرامت درخواست کرد که همزمان با میلاد حضرت معصومه(س) و احمد بن موسی(ع)،‌ دو منبع نیز در کنار دیگر منابع انتخاب شود. بر این اساس اولین ویژگی این دوره آن است که علاوه بر آثار مرتبط با امام رضا(ع)،‌ دو اثر مرتبط با حضرت معصومه(س) و شاه‌چراغ نیز در میان منابع ارائه شده است.

الهیاری ادامه داد: 73 اثر انتخاب شده تمام‌خوانی شد و از میان آنها 23 اثر توسط اتاق فکر جشنواره انتخاب شد که 6 اثر از این میان به عنوان منبع نهایی انتخاب و برای جشنواره معرفی شد. که در میان این آثار، «ماه غریب من» درباره شاه‌چراغ و «بانوی ملکوت» درباره حضرت معصومه(س) هستند.

وی با اشاره به چند رویداد دیگر در این جشنواره گفت: در برپایی این جشنواره با ناشران گفت‌وگو و قرار بر آن شد که ضمن همکاری آنها، این واحدها به نشر کتاب‌ها به صورت گویا بپردازند که ده قصه درباره امام رضا(ع) و امام غریب من به این صورت تهیه شد. همچنین برای شرکت‌کنندگان نابینا نیز سه کتاب شامل ده قصه درباره امام رضا(ع)، ماه غریب من و بانوی ملکوت به صورت نسخه بریل تهیه شد.

الهیاری با بیان اینکه در 56 کتابخانه کشور، بخش نابینایان و ناشنوایان را داریم، افزود: تهیه نسخه بریل به این منظور بود که شاید از میان مخاطبان و اعضای نهاد که نابینا هستند و همچنین مخاطبان روشندل، افرادی خواهان شرکت در این جشنواره باشند.

وی درباره نکته متمایزکننده دیگر این جشنواره در مقایسه با دیگر رویدادها، گفت: طراحی سؤالات این نکته بود. با توجه به اینکه ممکن است در مسابقات کتابخوانی سؤالات به صورت چهار گزینه‌ای باشد و این رویکرد دارای آفت است که امکان آن را پیش می‌آورد که یک نفر کتاب را بخواند و به‌جای نفرات دیگر نیز پاسخ دهد،‌ درصدد برآمدیم که این مسابقه را به صورت استاندارد و در سطح طراز جمهوری اسلامی ایران برگزار کنیم.

الهیاری با اشاره به اینکه جشنواره رضوی ذیل نام امام رضا(ع) برگزار می‌شود و باید از رویکرد استاندارد برخوردار باشد، اظهار کرد: بر این اساس با چند طراح سؤال گفت‌وگو کردیم که موسسه آینده‌سازان و سازمان سنجش و آموزش کشور از آن جمله بود تا بتوان بر اساس اقداماتی که در این رابطه صورت می‌گیرد بتوان آمار قابل قبول و موثر ارائه کرد.

وی با اظهار اینکه علاوه بر 5 منبع بزرگسال، کتاب «ده قصه برای امام رضا(ع)» برای کودکان در نظر گرفته شد،‌ ادامه داد: شرکت در مسابقه کتابخوانی این کتاب علاوه بر اینکه می‌توانست به صورت شنیدن قصه و تهیه فایل ویدئو کتاب توسط کودکان در تلفن همراه باشد،‌ می‌توانست به صورت شنیدن قصه از زبان کتابداران و والدین و سپس نقاشی از آنچه شنیده شده بود نیز برگزار شود.

الهیاری تاکید کرد: برای طراحی سؤالات از هر کتاب هشتاد سؤال طراحی شد که با چینش مختلف در چهار گروه 20 تایی همراه بود. بر این اساس با 400 سؤال از همه کتاب‌ها روبرو بودیم. پاسخ‌نامه‌ها نیز استانداردسازی شد و مانند کنکور طراحی شد که مشخصات فردی نیز در آن لحاظ می‌شد و امکان آمارگیری نیز داشت؛ زیرا هر فرد باید با کد ملی در این مسابقه شرکت می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه به دستگاه‌ها کد داده شد،‌ گفت: در رویکردهای پیشین اگر خواستار تفکیک جزئی درباره شرکت‌کنندگان بودیم،‌ این آمار قابل احصاء نبود،‌ ولی در این دوره این امکان فراهم شده است و می‌توان براساس اطلاعات تحلیل کرد. 319 سازمان در این جشنواره کُد دریافت کردند. همچنین در دوره گذشته برگه نقاشی‌های کودکان به صورت سفید و ساده بود که اکنون در این دوره توسط موسسه آینده‌سازان طراحی،‌ چاپ و آماده‌سازی شد.

الهیاری همچنین با اشاره مجدد به طراحی سؤالات،‌ اظهار کرد: در میان 400 سؤال طراحی شده،‌ پاسخ‌های سه گزینه‌ای نداریم که گزینه‌ای به صورت هر دو مورد یا مورد اول یا دوم ارائه شده باشد. پاسخ‌ها به صورت چهارگزینه‌ای هستند که براساس بازیابی اطلاعات متن، بر مبنای اطلاعات متن،‌ تفسیر و تلفیق ایده‌ها و ماحصل بررسی متن تهیه شدند. براساس نظرسنجی به عمل آمده از مخاطبان، سؤالات سخت بودند.

وی با اشاره به اینکه در استان‌ها،‌ مدیران کل هر استان به عنوان دبیرکل استانی جشنواره منصوب شدند، افزود: جلساتی از انجمن خیران و کتابخانه‌های استانی به موضوع جشنواره کتابخوانی رضوی اختصاص یافت. برای بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهیه منبع، فایل کتاب‌ها،‌ پاسخ‌نامه الکترونیک و رایزنی با 65 کشور کمک‌رسانی کرد. همچنین جامعةالمصطفی(ص) العالمیة نیز در برپایی این جشنواره در بُعد بین‌الملل همکاری کرد. اتباع غیر ایرانی نیز در این جشنواره شرکت کردند.

الهیاری اعلام کرد: اختتامیه جشنواره پیش از میلاد امام رضا(ع) به صورت ملی برگزار می‌شود. همچنین با توجه به حجم گسترده شرکت‌کنندگان در این جشنواره،‌ 31 اختتامیه استانی نیز در استان‌ها برگزار خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش با اعلام میزان مشارکت مخاطبان در این دوره از جشنواره،‌ اظهار کرد: 631 هزار و 526 نفر در این جشنواره شرکت کردند که 431 هزار و 885 نفر از آنها به صورت فردی و 61 هزار و 738 نفر به صورت خانوادگی در آن حضور یافته بودند.

الهیاری با اشاره به اینکه موضوع مورد نظر در بخش خانوادگی مسابقه،‌ سبک زندگی بود،‌ ادامه داد: به همین منظور جوایز ارزنده‌ای در نظر گرفته شده است. همچنین 500 نفر در پویش کتابخوانی مجازی شرکت کردند. در بخش کودک نیز در سال گذشته 50 هزار نفر شرکت کرده بودند که این میزان طی این دوره برابر137 هزار و 403 نفر بود.

وی در ادامه عنوان کرد: 63 درصد شرکت‌کنندگان در بخش مکتوب و 37 درصد در بخش الکترونیک شرکت کرده‌اند. کارمندان نهاد نیز در این جشنواره شرکت کردند که 3 هزار و 603 کتابدار از این جمله هستند.

به گفته الهیاری، از 429 شهرستان کشور،‌ 427 شهرستان در این طرح شرکت کردند و تنها دو شهرستان حضور نیافتند. از 319 سازمان شرکت‌کننده در جشنواره، 196 سازمان دولتی، 93 سازمان علمی فرهنگی، 19 سازمان نظامی، 8 مجموعه اقتصادی و دو مجموعه مردم‌نهاد بودند.

وی در ادامه سخنانش گفت: رشد شرکت مخاطبان در این دوره از جشنواره نسبت به سال گذشته برابر 2.7 درصد بوده است. مشارکت در بخش مکتوب سه برابر و در بخش مجازی دو برابر شده است. همچنین میزان علاقه‌مندی مردم در انتخاب منبع مسابقه کتابخوانی به این صورت بوده است که منتخبان کتاب «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» برابر 96 هزار نفر،‌ منتخبان کتاب «امام رضا(ع) و زندگی» برابر 116 هزار نفر، منتخبان «ماه غریب من» برابر 79 هزار نفر، انتخاب‌کنندگان «بانوی ملکوت» برابر 96 هزار نفر و کسانی که «چلچراغ» را انتخاب کردند برابر 83 هزار نفر بودند.

الهیاری همچنین اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌ها نسبت به انتشار آثار اقدامی صورت نداد، بلکه هزینه این اقدام از سوی وزارت ارشاد به ناشران داده شد. بخشی از کمک هزینه چاپ نیز از سوی بنیاد علمی فرهنگی امام رضا(ع) تهیه شد.

محمدهادی ناصری،‌ مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌ها نیز در این نشست با اعلام اینکه فعالیت اطلاع‌رسانی مربوط به جشنواره از اسفندماه سال 95 آغاز شد،‌ گفت: این فرآیند تا پس از مراسم اختتامیه ادامه دارد. به منظور اطلاع‌رسانی، تمرکز بر محتوا بود و برای انتشار اخبار این رویداد در رسانه‌ها و فضای مجازی،‌ همچنین تبلیغات محیطی در کشور و 31 استان برنامه‌ریزی دقیق صورت گرفت.

وی افزود: بیش از 200 عنوان گزارش و محتوا در پایگاه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد. بیشترین بازدید در پایگاه اطلاع‌رسانی مربوط به بخش کودکان و نوجوانان بود. همچنین در پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌ها بیش از 33 نمودار بازدید در 7 دوره برگزاری جشنواره ثبت شده است. همچنین بیش از صد هزار بار ورود به سامانه ثبت‌ نام نشان داده شد.

ناصری در ادامه سخنانش اظهار کرد: در پویش کتابخوان مجازی نیز برای دریافت و معرفی کتاب‌ها،‌ فضای مجازی پایگاه مورد استفاده قرار گرفت. 34 پست مربوط به معرفی کتاب‌ها بود که روی سایت بارگذاری شد و قابل دریافت بود. در همین راستا شش کارتون تولید و معرفی کتاب‌ها صورت گرفت. تولید فایل صوتی مرتبط با جشنواره و معرفی کتاب‌ها با 57 هزار بازدید روبرو شد. اینفوگرافی تولید شده نیز با 114 هزار بازدید روبرو بود. در مجموع 2 میلیون بازدید برای مجموعه تولیدات نهاد کتابخانه‌ها در جشنواره رضوی به عمل آمد.

captcha