گزارش ایکنا از متن و حاشیه آئین افتتاحیه جشنواره قرآنی وزارت بهداشت + عکس
کد خبر: 3619666
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲

گزارش ایکنا از متن و حاشیه آئین افتتاحیه جشنواره قرآنی وزارت بهداشت + عکس

گروه مسابقات: بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت از عصر امروز طی مراسمی کار خود را در شیراز آغاز کرد تا از صبح فردا شاهد رقابت‌های قرآنی در بخش شفاهی باشیم.

جشنواره قرآنی وزارت بهداشت
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به فارس، مراسم افتتاحیه بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، عصر امروز 25 تیرماه با حضور برخی از مسئولان این وزارتخانه، در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و بعد از پخش سرود ملی کشورمان، مراسم اهتزاز پرچم حرم حضرت امیرالمومنین(ع) بر روی جایگاه مراسم بود.
تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط وحید نظریان، قاری ممتاز کشور بخش دیگری از این مراسم بود. نظریان در تلاوت شورانگیز خود که حال و هوای زیبایی به سالن محل برگزاری مراسم داد به تلاوت آیات یک تا شش سوره مبارکه حدید و همچنین سوره مبارکه کوثر پرداخت که مورد توجه حاضران در سالن قرار گرفت.
در ادامه این مراسم نماآهنگی در مورد بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت پخش شد و پس از آن اولین بخش از اهدای جوایز برگزیدگان بخش های غیرحضوری این جشنواره صورت گرفت. در این بخش از 15 منتخب جشنواره ملی قرآن و عترت در رشته‎‌های مختلف تجلیل شد.
انس جوانان با قرآن؛ راه اداره بهتر کشور
در ادامه این مراسم، محمدهادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی سخنانی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان حاضر در این مراسم، گفت: شیراز، میزبان بسیاری از همایش‌ها و جشنواره‌ها بوده است، اما در کمتر جشنواره‌ای شاهد چنین انگیزه و عشقی برای پیشبرد امور بوده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه با برگزاری این مسابقات، شهر و کشور ما بیمه خواهد شد، افزود: به دلیل عنایتی که به قرآن و عترت در چنین جشنواره‌هایی وجود دارد، برکت در کارها حاصل می‌شود. در این قبیل جشنواره‌ها هست که شاهد کنار هم بودن دو ثقل قرآن و عترت در کنار هم هستیم.
ایمانیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه از اصلي‌ترين مشكلات مسلمانان در طول تاريخ، نگاه جزيره‎اي به آيات قرآن بوده است، گفت: این همان، مسئله‌اي است كه وهابيت در عصر حاضر به آن دچار هستند. برای فهم آیات الهی، نمي‌توان تنها يك آيه را ديد بلكه بايد مجموعه آيات قرآن در كنار هم ديده شوند.
وی بیان کرد: به عنوان مثال، وهابيت مسائلي مثل شفاعت را رد مي‌كنند و حكم كفر مي‌دهند، علت اين موضوع همان نگاه جزيره‌اي و در نظر نگرفتن مجموعه‌اي از آيات قران در كنار هم است. آسیب ديگر، مراجعه نكردن به ثقل ديگر يعني امام معصوم(ع) در تبيين آيات قرآن است.
تجلیل از برگزیدگان بخش پژوهشی بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت بخش دیگری از این مراسم بود که در آن از 14 برگزیده در گروه‌ها و رشته‌های مختلف تجلیل شد.
تهیه بسته آموزش قرآن ویژه جامعه پزشکی
در بخش دیگری از این مراسم ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت طی سخنانی با اشاره به اینکه اهل قرآن بودن، افتخار بسیار بزرگی است، گفت: این عنایت بسیار بزرگی است که خداوند متعال به شما اهدا کرده است. این افتخار بسیار بزرگی است كه خداوند به همه ما عطاء کرده است تا در این كشور اسلامی و در این مقطع زمانی، پیش برنده فعالیت‌های قرآنی در کشور باشیم.
وی با اشاره به اینکه در زمینه فعالیت‌های قرآنی کارهای خوبی صورت گرفته است، اما هنوز راه طولانی در پیش رو داریم، افزود: قدر این نعمت را باید دانست، همانگونه که گفته شد، راه طولانی در پیش داریم كه شاید نام آن را بتوان راه بازگشت به قرآن و عترت نام نهاد.
قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در مسیر پرداختن به قرآن کریم باید مراحل مختلفی را طی کنیم، تصریح کرد: مرحله اول، معرفت و شناخت قرآن است. شاید در دو دهه گذشته این حركت بازگشت به قرآن شدت بیشتری گرفته باشد، قبل از انقلاب و اوایل آن حتی در برخی حوزه‌های علمیه شاهد مهجوریت قرآن بودیم. اما بعد از آن در بحث تفسیر و نیز رجوع به قرآن حركات خوبی انجام شده است.
جشنواره قرآنی وزارت بهداشت
حریرچی در بخش پایانی صحبت‌هایش ضمن ابراز خرسندی از تدارک برنامه‌های زیرساختی در وزارت بهداشت، گفت: برای آموزش قرآن به نحوه نوین و به صورت روش‌مند و متدلوژیك بسته‌ای آماده شده است که مخصوص جامعه پزشكی است و تا ماه رمضان سال آینده تمام خواهد شد. تاکنون دو جلد از این بسته تألیف شده است و تا ۱۲ جلد گسترش پیدا خواهد كرد.
همچنین در ادامه از برگزیدگان بخش فناوری تجلیل به عمل آمد. در این بخش 10 برگزیده تجلیل شد. در ادامه این بخش نیز از برگزیدگان بخش نشریات و معارفی که مجموعاً 16 نفر بودند تجلیل شد.
بخش اول مراسم افتتاحیه، اجرای مدیحه‌سرایی گروه تواشیح محمدرسول الله(ص) بود و پس از آن نیز اذان مغرب توسط علی خشنود، قاری ممتاز کشور و از اعضای گروه تواشیح محمد رسول الله(ص) به صورت زنده اجرا شد.
بخش دوم این مراسم نیز بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار شد. در این بخش ابتدا گروه تواشیح محمدرسول الله(ص) که از آن به عنوان بزرگترین گروه تواشیح کشور یاد می‌شود، به اجرای دو برنامه پرداخت. اولین اجرای این گروه در بخش دوم جمع‌خوانی آیاتی از کلام الله مجید و دومین اجرا نیز اثری با عنوان «نادعلی» بود. 
قرائت پیام آیت الله مکارم شیرازی
قرائت پیام آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، مرجع عالیقدر شیعی بخش دیگری از این مراسم بود که توسط حجت الاسلام والمسمین دیمی قرائت شد.
در بخشی از این پیام آمده است؛ اینجانب به همهٔ عزیزانی که در این جشنواره‌ها و فعالیت‌های قرآنی کشوری به هر نحوی شرکت کرده‌اند خوش‌آمد می‌گویم، من مطمئن هستم که شما عزیزان با آشنایی به قرآن و تعلیمات حیات‌بخش اسلام، راه سعادت و خوشبختی را می‌پیمایید و می‌توانید در آینده افرادی دانشمند و مؤمن و پاک باشید و به کشور خود کمک کنید.
آری آیندهٔ کشور به دست با کفایت شما جوانان فرهیخته ساخته می‌شود به شرط این‌که در سایهٔ هدایت‌های قرآن گام بردارید. قرآن، کلام نورانی خدا و دستورالعمل جاودانی سعادت بشر و حلقهٔ اتصال تمام مسلمین جهان است.
در ادامه از بخش دیگری از برگزیدگان بخش معارفی این جشنواره در سه گروه اساتید، کارکنان و دانشجویان تجلیل شد. در این بخش مجموعا 70 نفر در گروه‌های مختلف تجلیل شدند.
تجلیل از برگزارکنندگان دوره بیست و یکم این دوره از مسابقات که سال گذشته در مشهد مقدس برگزار شد، صورت گرفت. همچنین در بخش دیگری از این مراسم که بخش پایانی اهدای جوایز بود از برگزیدگان بخش کتاب‌خوانی تجلیل شد.
در پایان نیز علیرضا سلیمی، قاری نوجوان حرم حضرت معصومه(س) به تلاوت آیات 54 و 55 سوره مبارکه قمر و آیات یک تا هفت سوره مبارکه الرحمن پرداخت که مورد توجه حاضران در سالن قرار گرفت.
گزارش ایکنا از متن و حاشیه آئین افتتاحیه جشنواره قرآنی وزارت بهداشت
نگاهی به حاشیه‌ها
اما مراسم افتتاحیه بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت خالی از حاشیه نبود. در ادامه اشاره کوتاهی به برخی حواشی این مراسم شده است.
از جمله حواشی مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره می‌توان به تأخیر نیم ساعته آغاز مراسم اشاره کرد، تأخیری که جزء ثابتی از برنامه‌ها در همه زمینه‌ها شده است و انگار هیچ راهی برای رها شدن از آن پیدا نشده است. در این مراسم بیشتر شاهد طنین موسیقی و البته تشویق‌های حاضران در سالن بودیم.
زمان بسیار طولانی مراسم افتتاحیه یکی دیگر از حواشی بود، مراسم از ساعت 18:30 آغاز شد و به دلیل طولانی شدن که البته قابل پیش‌بینی نیز بود و مسئولان برپایی جشنواره آن را پیش‌بینی کرده بودند، به بعد از اذان مغرب کشیده شد و تا دقایقی بعد از ساعت 22 ادامه یافت.

آماده‌سازی سالن محل برگزاری مراسم افتتاحیه حتی لحظاتی بعد از آغاز مراسم، همچنین غیبت مسئولان استانی در این مراسم از دیگر حواشی بود.
اهدای سه تبلت به قید قرعه به حاضران در سالن از دیگر حواشی جالب این مراسم بود، ایده‌ای که در مراسم‌ اینچنینی کمتر شاهد آن بوده‌ایم. از جمله نکات مثبت این مراسم حضور تنها دو نفر از مسئولان برای اهدای جوایز بر روی سن بود. همچنین در زمان اعلام نفرات برگزیده بخش‌های مختلف، نام و تصویر آنها در سالن، نمایش داده می‌شد.
با توجه به اینکه حاضران در این مسابقات در برخی رشته‌ها و گروه‌ها به صورت گروهی از استان‌های مختلف اعزام شده‌اند، در زمان تجلیل از برگزیدگان زمانی که اسم برخی شهرها اعلام می‌شد، تشویق حاضران در سالن که عمدتاً شرکت‌کنندگان در جشنواره بودند، شدت و ضعف پیدا می‌کرد. در زمان اعلام اسامی شهرهایی همچون شیراز، اراک، کاشان و تبریز شدت تشویق‌ها بیشتر بود.
گزارش تصویری را اینجا ببینید.
captcha