17 دستگاه ناکارآمد در حوزه کودکان خیابانی/ بچه‌های معلول و بیمار متقاضی سرپرستی ندارند
کد خبر: 3619919
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
باقری:

17 دستگاه ناکارآمد در حوزه کودکان خیابانی/ بچه‌های معلول و بیمار متقاضی سرپرستی ندارند

گروه جامعه: مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه 17 دستگاه متولی ساماندهی کودکان خیابانی هستند، تصریح کرد: اگر این 17 دستگاه کنار کودکان باشند مشکل حل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اصغر باقری، مدیرکل بهزیستی استان تهران، امروز 26 تیرماه، به مناسبت هفته بهزیستی به تشریح عملکرد این اداره کل پرداخت و اعلام کرد: سال گذشته سه میلیون و 700 هزار نفر از خدمات بهزیستی استان تهران بهره‌همند شده‌اند که از این تعداد سه میلیون و 250 هزار نفر خدمات مشاوره، مداخله و آگاه سازی دریافت کرده‌اند و مابقی خدمات خاصی از قبیل خدمات مربوط به معتادان، زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، افراد آسیب دیده اجتماعی و ... دریافت کرده‌اند.

تهران 2450 مؤسسه غیر دولتی خیریه دارد

وی با اعلام این مطلب که دو هزار و 450 مؤسسه غیر دولتی نیز به عنوان شرکای اجتماعی با بهزیستی همکاری دارند، گفت: متأسفانه در جامعه ما مسئولیت فردی و اجتماعی کمرنگ بوده و حتی به سمت بی رنگی به پیش می‌رود و باید این مسئله در جامعه پررنگ شود. رسانه‌ها باید به ما کمک کنند تا نهادها و سازمان‌ها که اکنون نسبت به مسئولیت اجتماعی خود کاملا بی‌اعتنا هستند به این مقوله توجه کنند.

به نابینایان، روشندل نگویید بدشان می‌آید

مدیرکل بهزیستی استان تهران با ابراز تأسف شدید از اینکه هنوز نگاه به جامعه ما به افراد نابینا این است که باید به آنها صدقه داد، گفت: افراد معلول نما در جامعه ما در حال تکدی‌گری هستند در حالی که معلولان واقعی ما برای کشور افتخار آفرینی می‌کنند. وقتی دغدغه معلولان ما این است که چگونه باید از خانه خارج شوند این مسئله یعنی جامعه ما سلامت اجتماعی ندارد. در همین تهران هنوز هم خانواده‌هایی هستند که معلولان خود را پنهان می‌کنند تا مبادا باعث شود کسی به پسرشان دختر ندهد یا به خواستگاری دخترانشان نیایند، در حالی که اکنون آزمایش ژنتیک وجود دارد؛ پس باید علاوه بر مناسب سازی مفید ذهن‌ها هم مناسب سازی شود. به نابینایان هم لطفا روشندل نگویید چون آنها به اندازه واژه «کور» از واژه روشندل هم بدشان می‌آید.

افراد متقاضی فرزندخواندگی به دنبال بچه‌های کاملا سالم و زیبا هستند

وی با انتقاد شدید از اینکه افراد متقاضی فرزندخواندگی به دنبال بچه‌های کاملا سالم و زیبا هستند، گفت: در دنیای پیشرفته محل‌هایی به عنوان شیرخوارگاه وجود ندارد و افرادی که از کشورهای دیگر به ایران می‌آمدند تعجب می‌کردند که ما در ایران شیرخوارگاه داریم.

باقری ادامه داد: در حال حاضر دو هزار و 127 کودک در 22 مهد کودک در حال آموزش پیشگیری از اعتیاد هستند و 306 هزار و 799 نفر نیز در محلات در این خصوص آموزش می‌بینند. 98 هزار نفر در مسیر آموزش پیشگیری از معلولیت قرار دارند و طی یک سال غربالگری بینایی و شنوایی و نیز مشاوره ژنتیک انجام شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با انتقاد از اینکه آموزش‌های پیش از ازدواج فقط به مسئله تالاسمی و غربالگری آن می‌پردازد، تصریح کرد: ما باید مشاوره ژنتیک را به این آموزش‌ها و مشاوره‌ها اضافه کنیم اما وزارت بهداشت این کار را مداخله در کار خودش می‌داند.

وی با اشاره به اینکه خط مشاوره تلفنی 1480 بهزیستی در تهران از 26 خط به 62 خط افزایش یافته است، گفت: 73 هزار نفر مشاوره حضوری و 180 هزار نفر مشاوره تلفنی دریافت کرده‌اند. در مراکز ترک اعتیاد تهران نیز 9 هزار و 177 نفر در مراکز سرپایی در حال ترک اعتیاد هستند و 53 هزار و 813 نفر نیز در مراکز اقامتی دوره ترک اعتیاد خود را سپری می‌کنند.

مراکز بهاران باید ایجاد شود

باقری با اشاره به اینکه باید طرح ایجاد مراکز بهاران براساس همان برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفته بود محقق شود، اظهار کرد: به تعهد ایجاد مراکز بهاران آنچنان که برنامه ریزی شده بود، عمل نشد؛ مراکزی هم که ایجاد شد نتوانستند به خوبی برنامه‌ها را اجرایی کنند. خواسته ما تحقق خانه‌های بهاران در تهران است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه با تأکید بر اینکه نباید معلولان و یا آسیب دیدگان اجتماعی را از متن جامعه جدا کرد، گفت: هنر این است که این افراد در متن جامعه اصلاح شوند.

وی همچنین از آمادگی بهزیستی برای احداث مراکز مشاوره ژنتیک خبر داد و در خصوص زنان سرپرست خانوار تهران اینچنین توضیح داد: 11 هزار و 37 زن سرپرست خانوار از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند اما نبود اعتبارات مناسب باعث شده پشت نوبتی در این حوزه ایجاد شود و هزار و 500 زن سرپرست خانوار پشت نوبت دریافت خدمات هستند.

باقری همچنین اعلام کرد: دو هزار و 467 تماس تلفنی با اورژانس اجتماعی در خصوص کودک آزاری صورت گرفته و بیشترین تماس با اورژانس اجتماعی در این خصوص بوده و کمترین تماس نیز در خصوص اختلاط جنسی با 9 مورد بوده است. در حال حاضر نیز 11 پایگاه اورژانس اجتماعی داریم که 10 مرکز طی سال جاری افتتاح می‌شود.

وی در خصوص کودکان بی‌سرپرست نیز گفت: 551 کودک شیرخوار در مراکز دولتی، هزار و 498 کودک در مراکز غیر دولتی و دو هزار و 23 کودک بی‌سرپرست نزد بستگان خود زندگی می‌کنند و تأکید ما بر این است که نگهداری بچه‌ها در مراکز غیر دولتی وسیله‌ای برای جلب مشارکت‌های مردمی نشود.

بچه‌های معلول یا بیمار هیچ متقاضی برای سرپرستی ندارند

رئیس بهزیستی استان تهران با ابراز تاسف از اینکه بچه‌های معلول یا بیمار هیچ متقاضی برای سرپرستی ندارند، تصریح کرد: برای اولین بار یک زوج سرپرستی یکی از بچه‌های بیمار ما را پذیرفت که این مسئله یک خط شکنی بسیار خوب بود. طی سه ماه اول سال جاری 113 کودک بی‌سرپرست برای فرزند‌خواندگی واگذار شده که نسبت به سال قبل سه برابر شده است. 448 نفر نیز از مراکز ما ترخیص شده و زندگی مستقلی را آغاز کردند و دو هزار و 600 خانواده پشت نوبت فرزند‌خواندگی قرار دارند. همچنین 35 نفر فقط در مراکز نگهداری حضور دارند و دو هزار و 312 نفر در مسیر دریافت خدمات اجتماعی ما هستند.

افزایش کودکان کار ایرانی ؛ کاهش کودکان کار خارجی؛ 1826 کوک به خیابان بازنگشتند

وی در خصوص کودکان کار و خیابانی نیز گفت: در سال 95 برای حدود سه هزار و 972 کودک خیابانی پرونده تشکیل شد که 62 درصد آنها اتباع خارجی و بقیه ایرانی بودند که از این تعداد تا سال 86، هزار و 826 کودک پس از ساماندهی دیگر به خیابان بازنگشتند و اکنون دو هزار و 142 کودک خیابانی داریم که تعداد کودکان اتباع خارجی در میان این کودکان کاهش یافته و تعداد کودکان ایرانی افزایش داشته است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در پاسخ سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص آسیب‌هایی که متوجه کودکان خیابانی است از جمله آزار جنسی و تجاوز، گفت: در سال 84 آئین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی مصوب و 17 دستگاه مسئول حل این معضل شده و تقسیم‌ کار در این خصوص صورت گرفت که اگر این 17 دستگاه کنار بچه‌ها باشند مشکل آنها حل می‌شود.

وی از تحت پوشش بودن 157 هزار و 630 معلول که 17 هزار نفر آنها در حال تحصیل در دانشگاه‌ها هستند نیز خبر داد و عنوان کرد: 44 هزار نفر نیز مستمری می‌گیرند و هزار و 161 نفر نیز پشت نوبت دریافت مستمری هستند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران بیماری اتیسم را از محورهای تمرکز بهزیستی در سال جاری اعلام کرد و گفت: لوازم مورد نیاز معلولان هشت شهر کم‌برخوردار تهران در سال گذشته تأمین شد و در سال جاری نیز پنج شهر دیگر به این جمع اضافه می‌شود. همچنین دو هزار و 600 معلول در روستاها توسط معلولان تسهیل‌گر شناسایی شده‌اند. برنامه‌ای نیز برای استفاده از مربیان پاراالمپیک در آسایشگاه‌ها داریم تا تحرک و شادابی در این مراکز افزایش یابد.

captcha