به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه الکترونیک الحیات، کمیتهای علمی متشکل از 7 بانوی کارشناس مرمت در دارالکتب مصر(نجوی سید، وداد، اسماعیل، امل، محمد، شیما، مصطفی، ندی، محمد، رانیا ابراهیم و وسام مصطفی) با همکاری کارشناس آمریکایی «جان ممفرد» و انجمن «المکنز الاسلامی»، مصحفی را که گمان میرود به امر عثمان بنعفان، خلیفه سوم کتابت شده، ترمیم کردند.
این نسخه خطی قرآن در سال 1870 میلادی پس از تأسیس دارالکتب مصر از مسجد عمرو بنعاص این کشور در وضعیتی نامطلوب و بههم ریخته به این مکان آورده شد. طی سالهای گذشته ناظران دارالکتب چندین بار تلاش کردند که آن را مرمت کنند اما بیفایده بود چراکه ابزارهای ترمیم نسخ خطی به شکل امروزی، مجهز و پیشرفته نشده بود و امکان نمایش این نسخه میسر نبود، اما پس از اینکه فنآوری در کار مرمت بهروز شد و کار ترمیم آن 6 سال به طول انجامید، اجازه نمایش آن نیز داده شد.
عرض این قرآن 61 سانتیمتر، طول آن 54 سانتیمتر و ارتفاع آن 15 سانتیمتر است که با یک جلد ضخیم چرمی به رنگ قرمز تیره جلد و روی آن نقشی شبیه به کندوی زنبور عسل کشیده شده است، همچنین صفحات آن از جیزی شبیه کاغذ و پوست است.
نجوی السید، ناظر گروه مرمت این نسخه خطی در این باره گفت: مفقود بودن بخش زیادی از صفحات این قرآن، یکی از اساتید خط را بر آن داشت تا آیات را با خطی زیبا و نقطهدار بازنویسی و کامل کند برخلاف خط کوفی که مصحف عثمان با آن نگارش شده و بدون نقطه است.
وی افزود: این نسخه از قرآن توسط همان شخصی که 200 سال پیش آن را کامل کرده، جلد شده چرا که مصحف متعلق به قرنهای اولیه است؛ زمانی که اصلا نسخههای خطی جلد نمیشدند. این قرآن به صورتی نوشته بود که هر صفحه و دنباله آن با کلمات پایانی آیه مرتبط شده بود تا روند مرتب کردن آن آسان شود که اگر به این سبک نگارش نشده بود، به دلیل منقوط نبودن، نمیتوانستیم این مصحف را بازنویسی کنیم.
وی درباره نسبت این مصحف به عصر خلیفه عثمان گفت: هیچکس نمیتواند دقیقا این امر را تاکید کند، برخی معتقدند که این نسخه خطی از جمله مصاحفی است که به امر عثمان هنگام توزیع قرآن به مناطق مختلف اسلامی، به مصر فرستاده شد؛ نظر دیگری منقول است و آن این که مصحف مذکور، نسخه برابر اصل قرآنی است که در زمان عثمان کتابت شد چرا که وقتی عبدالملک بن مروان(سال 26 الی 86 ه. ق) نسخهای از قرآن را در مصر پیدا نکرد، دستور داد تا 6 نسخه برابر با قرآن عثمان کتابت شود؛ این نظر توسط دو پژوهشگر آمریکایی نیز تأیید شده چرا که تاریخ نقش و نگارهای بهکار رفته در این نسخه را به اواخر قرن اول هجری نسبت میدهند.