انتقاد از اسکان در هتل‌های درجه یک/ حمایت از قرآنی‌ها بسیار پایین‌تر از جوامع دیگر
کد خبر: 3620289
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
در نشست کارشناسان قرآن و عترت مطرح شد؛

انتقاد از اسکان در هتل‌های درجه یک/ حمایت از قرآنی‌ها بسیار پایین‌تر از جوامع دیگر

گروه مسابقات: در نشست کارشناسان قرآن و عترت وزارت بهداشت با مسئولان مرکز قرآن و عترت از اسکان متسابقان در هتل‌های درجه یک انتقاد و این امر خلاف فضای معنوی مسابقات قلمداد شد، همچنین بحرالعلوم میزان حمایت‌ از قرآنی‌ها را بسیار پایین‌تر از جوامع دیگر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به فارس نشست کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور صبح امروز، 27 تیرماه در مجتمع فرهنگی و آموزشی ولایت در حاشیه بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت با حضور محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و تعدادی از کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه‌ها برگزار شد.
حسین همتی، دبیر این نشست در ابتدای در سخنان کوتاهی به سؤالات مطرح شده توسط کارشناسان در مورد معرفی دانشگاه‌های برتر در حاشیه این جشنواره و لغو آن، گفت: این برنامه در اولویت اجرا قرار دارد و مقرر شده است تا در زمان مقرر و طی مراسمی که در آن از همه فعالان دانشگاه‌ها تجلیل می‌شود از کارشناسان برتر قرآنی نیز تجلیل شود.
انتقاد از اسکان در هتل‌های درجه یک/ حمایت از قرآنی‌ها بسیار پایین‌تر از جوامع دیگر
در ادامه این نشست هر کدام از کارشناسان به بیان پیشنهادات و نقطه نظرات خود در مورد فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها پرداختند.
در این بخش ملک‌زاده، کارشناس قرآن و عترت دانشگاه شهید صدوقی یزد، با اشاره به اینکه 20 دوره است در جشنواره حضور دارد، وجود برخی مشکلات در هر دوره از آن را طبیعی عنوان کرد و گفت: با توجه به تعداد شرکت‌کنند‌ه‌ها که هر سال بیشتر می‌شود، نفرات برگزیده در هر رشته نیز باید افزایش یابد. در برخی رشته‌ها نفرات چهارم و پنجم نیز معرفی می‌شود اما هیچ تقدیری از آنها صورت نمی‌گیرد. جا دارد این قبیل نفرات را به‌عنوان افراد شایسته تقدیر معرفی کنیم چرا که برای ارتقاء آنها اثرگذار است. همچنین در بخش کتبی که نفرات شرکت‌کننده در آن بسیار زیاد است می‌توان افراد برگزیده بیشتری در رشته‌ها داشته باشد.
وی در ادامه به برخی ابهامات نیز اشاره کرد و افزود: ابهام در شاخص‌های معرفی دانشگاه برتر در زمینه فعالیت های قرآنی نیز از دیگر پیشنهادات بود و کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه‌ها خواستار روشن و واضح شدن این شاخص‌ها شدند.
طاهری، کارشناس قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در صحبت‌های خود به تغییر زمان در برگزاری مسابقات اشاره و عنوان کرد: در بخش دانشگاهی و مقدماتی اگر مسابقات در اسفندماه برگزار نشود بسیار مطلوب خواهد بود، در برخی مواقع شاهد هستیم که همین تغییر زمان باعث می‌شود تا با ریزش شرکت‌کننده‌ها مواجه شویم.
شیردل، کارشناس قرآن و عترت دانشگاه گرگان نیز به حد نصاب برخی رشته‌ها اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که همیشه با آن مواجه بوده‌ایم بحث تداخل برنامه های حاشیه ای با اصل جشنواره است که باعث نادیده گرفته شدن اصل جشنواره شده است. ما روزانه شاهد برگزاری مراسم اختتامیه پنج ساعته هستیم. می توان برنامه های بهتری را در این زمینه در نظر گرفت.
وی همچنین یکسان شدن میزان جوایز در دانشگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر شاهد تفاوت میزان جوایز در برخی از دانشگاه‌ها هستیم.
حجت عبادالعسگری، کارشناس قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی تایباد نیز در صحبت‌های خود با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان مستقیم از دانشگاه به مرحله کشوری وارد می‌شوند، گفت: این امر باعث می‌شود سطح کیفی مسابقات کاهش یابد. این موضوع را داوران نیز اذعان کرده‌اند. اگر مانند مسابقات دیگر دستگاه‌ها مرحله‌ای به این جشنواره اضافه شود و فیلتر دیگری داشته باشد، کیفیت کار در مرحله کشوری بیشتر خواهد شد.
عبدالعسگری در پایان اظهار کرد: در برخی رشته‌ها که نیاز به ضبط صوتی و تصویری و ارسال آثار است الگوها و استانداردها مشخص معرفی شود تا دانشگاه‌ها تکلیف خود را در این زمینه بدانند.
یکی دیگر از کارشناسان حاضر در این نشست به پایین بودن بحث‌های معرفتی و معنوی اشاره و اظهار کرد: ما تنها عده‌ای را جمع کرده و مسابقه را برگزار می‌کنیم. سال گذشته شاهد حضور برنامه‌های معنوی زیادی در حاشیه جشنواره بودیم، اما امسال تاکنون موردی در این زمینه مشاهده نشده است. جا دارد در زمان برگزاری جشنواره کارهای فرهنگی مطلوبی صورت بگیرد تا شرکت‌کنندگان با توشه‌ای مناسب به شهر خود بازگردانند.
انتقاد از اسکان در هتل‌های درجه یک/ حمایت از قرآنی‌ها بسیار پایین‌تر از جوامع دیگر
در ادامه این نشست باقری، مسئول مرکز قرآن و عترت دانشگاه کردستان برگزاری مسابقات و اسکان متسابقان در هتل‌های درجه یک را دور شدن از فضای معنوی عنوان کرد و گفت: قرآن را به هتل بردن کار خوبی نیست چرا که فضای هتل فضای معنوی چندانی ندارد و این بحث در فضای خوابگاه، یا مساجد بسیار معنوی‌تر است. تعدد مکان محل برگزاری و تعدد برنامه‌ها از دیگر اشکالات وارد به مسابقات است.
باقری با انتقاد از اینکه هویت جشنواره مشخص نیست و واضح نیست که فرهنگی است یا قرآنی، گفت: دانشجویان با این موضوع مشکل دارند چرا که نمی‌دانند اثر خود را برای جشنواره قرآنی بفرستند یا فرهنگی، ضمن اینکه پیشنهاد می‌دهم مسابقات فقط در بخش‌های کتبی و شفاهی برگزار شود چرا که تعدد رشته‌ها باعث تداخل و صرف نیروی زیاد می‌شود.
در ادامه نیز کارشناس قرآن و عترت دانشگاه گیلان که سال آینده میزبان این جشنواره است، گفت: دوره ششم ما میزبان مسابقات بودیم که در آن دوره مسابقات بسیار کم حجم بود و برخی رشته‌ها که در این دوره طراحی شده است، اصلاً وجود نداشت. هر چقدر رو به جلو می‌رویم این مسابقات نیز در حال توسعه است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه گیلان در گذشته به خاطر تشکیل شورای قرآنی دانشگاه و پیشقدم شدن در این زمینه مورد تحسین فراوان قرار گرفته است، افزود: با این وجود و بعد از سال‌ها موفق نشده‌ایم تا اداره قرآن و عترت را در دانشگاه راه اندازی کنیم. امیدواریم تا قبل از آغاز جشنواره دوره آینده این اداره را راه‌اندازی کنیم. همچنین مورد دیگر موضوع مرکز پژوهش‌های قرآنی است که امیدوارم همکاری‌های لازم برای به ثمر رسیدن این کار در جشنواره آینده را نیز شاهد باشیم.
کارشناس قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان بر لزوم داشتن مربی یا استاد راهنما همراه متسابقان اشاره و اظهار کرد: اگر راهنما یا مربی متسابقان در نظر گرفته شود، هر دانشگاه برای شرکت‌کنندگان خود مربی انتخاب می‌کند و این می‌تواند بر عملکرد تیم آن دانشگاه اثر داشته باشد.
در بخش دیگری از این نشست محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در پاسخ به برخی ابهامات مطرح شده در این نشست، گفت: در دوره بیست و دوم جشنواره قرآن و عترت شاهد افزایش جمعیت هستیم که حاصل زحمات شماست، زمانی که جمعیت افزایش یابد قطعاً مشکلات بیشتر خواهد شد.
وی به معرفی شش دانشگاه برتر اشاره کرد و گفت: ما شش دانشگاه برتر را بر اساس شاخص‌های تعریف شده معین کرده بودیم و قرار بود تجلیل شوند که با توجه به اینکه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت به دنبال بررسی جامع‌تری در زمینه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها است، رتبه‌بندی ما پذیرفته نشد، هرچند در تلاش هستیم تا این کار صورت بگیرد.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه آیین‌نامه این دوره با همکاری کارشناسان نگارش یافته است، گفت: امسال نیز این کار صورت خواهد گرفت و در مورد محتوای آیین‌نامه و بازنگری آن جلساتی را خواهیم داشت. ضمن اینکه امسال نیز همچون سال قبل جلسه مشترکی بین مسئولان دانشگاه شیراز و دانشگاه گیلان در مرکز قرآن و عترت برگزار می‌شود تا این دوره مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
انتقاد از اسکان در هتل‌های درجه یک/ حمایت از قرآنی‌ها بسیار پایین‌تر از جوامع دیگر
بحرالعلوم با تأکید بر اینکه هر آیین‌نامه‌ای دارای مرزهایی است و کارشناسان باید به یک آیین‌نامه خاص پایبند بوده و مدافع اجرای سفت و سخت آن باشند، افزود: برخی اعتقاد به سختگیرانه بودن آیین‌نامه دارند، که این درست است، طبیعتاً ما وقتی به یک آیین‌نامه خاص برسیم باید آن را سفت و سخت اجرا کنیم. تغییراتی هم که در زمان برگزاری به وجود می‌آید بیشتر تحمیلی است و ما نیز علاقه‌ای به تغییر زمان نداریم.
بحرالعلوم همچنین در مورد برخی انتقادات مطرح شده در هتل‌های درجه یک و بالا بودن هزینه آن نیز بیان کرد: در زمان برگزاری مسابقات در مسجد و حسینیه نیز پیشنهادات بسیار زیادی مطرح شد، که یقیناً اگر این کار صورت می گرفت همه یک صدا بر مهجوریت قرآن تأکید می‌کردند.  
وی با اشاره به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هنوز فصل امتحانات است و خوابگاه‌ها برای اسکان متسابقان تخلیه نشده است، اظهار کرد: تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره بسیار زیاد است و اگر قرار بود در هتل های متوسط اسکان پیدا کنند، باید آنها را در بیش از 10 هتل اسکان دهیم، در این صورت هزینه ایاب و ذهاب بسیار زیادی بر ما تحمیل می شد. ضمن اینکه هزینه حضور در هتل‌هایی که در نظر گرفته شده است بسیار کمتر از هزینه معمولی است که از دیگر شهروندان گرفته می شود.
بحرالعلوم با تأکید بر اینکه خدمت‌رسانی به جامعه قرآنی بسیار پایین‌تر از حمایت‌ها و خدمات به سایر جوامع در جمهوری اسلامی است، گفت: هنوز نوع حمایت از قرآنیان در جمهوری اسلامی بسیار پایین‌تر از بخش های دیگر است.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد برخی انتقادات از پایین بودن بار معنوی مسابقات نیز اذعان کرد: ما در این دوره برنامه های معنوی بسیار خوبی را در نظر گرفته‌ایم، هر روز زیارت آستان‌های مقدس شهر شیراز را در برنامه داریم و امروز نیز شاهد برپایی محفل انس با قرآن در صحن حضرت احمد‌بن موسی(ع) خواهیم بود.
بحرالعلوم در پایان با تأکید بر اینکه کارشناسان باید مراقب حقوق شرکت‌کنندگان باشند و اگر تخلفی صورت می‌گیرد باید مانع از بروز آن شوند، گفت: در صورت مشاهده هر تخلف برخورد قطعی با متخلفان در جشنواره صورت خواهد کرد. خوشبختانه اکثر دانشگاه‌ها موفق عمل کرده‌اند البته برخی نیز تخلفاتی داشته‌اند.
در پایان این نشست نیز حسین همتی، کارشناس قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شاهد برخی تخلفات بوده‌ایم، گفت: در تلاش هستیم تا برای جلوگیری از برخی تخلفات شرط حضور کارکنان در جشنواره واریز شدن حق بیمه از سوی دانشگاه برای آنها باشد.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زینب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۱۲:۴۶
0
0
میخواید اصلا به جای هتل تو سالن ورزشی فرش پهن کنید همونجا اسکان بدید!!!
پرنسس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۹ - ۱۸:۵۱
0
0
وقتی این مسئول قرآنیان را لایق هتل های درجه ۱ نمی داند همین می شود که توجه مردم به قرآن روز به روز کمتر می شود.
captcha