تطابق نگرش پیامبر(ص) با حقوق مدنی/ رفتار داعش توجیهی ندارد
کد خبر: 3620509
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
جامعه‌شناس آمریکایی عنوان کرد:

تطابق نگرش پیامبر(ص) با حقوق مدنی/ رفتار داعش توجیهی ندارد

گروه بین‌الملل: طی تحقیقات به عمل آمده، نگرش پیامبر اسلام با اصول کثرت‌گرایی دینی و حقوق مدنی مطابقت دارد و اعمال و کردار داعش را نمی‌توان در سایه احادیث نبوی توجیه کرد.

تطابق نگرش پیامبر(ص) با حقوق مدنی/ رفتار داعش توجیهی ندارد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از سایت خبری «The Huffington Post Arabi»، «کریگ کانسیدین»، مدرس جامعه‌شناسی دانشگاه «رایس» آمریکا طی پژوهشی که انجام داد، تأکید کرد: آموزه‌های صحیح و ناب دین اسلام با توحش داعش که ادعای دولت اسلامی می‌کند، کاملا در تضاد بوده، این در حالی‌ است که پیامبر اسلام و پیروان و اصحاب او از مسیحیان که در میان آن‌ها زندگی می‌کردند، دفاع و محافظت می‌کردند.
بنابر گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، کانسیدین به این نتیجه رسید که نگرش پیامبر اکرم با اصول کثرت‌گرایی دینی و حقوق مدنی مطابقت دارد.
وی افزود: این تحقیق به روشنی نشان می‌دهد که سوء رفتار داعش (که ادعای دولت اسلامی معاصر می‌کند) با مسیحیان و تبعیض میان‌ آن‌ها و دیگر جوامع را نمی‌توان در سایه احادیث پیامبر اکرم(ص) توجیه کرد.
وی در پژوهش خود از مجموعه‌ای نسخ خطی که از اقصی‌ نقاط جهان جمع‌آوری شده و نیز مجموعه‌ کتبی که قرن‌هاست چاپشان توقیف شده و یا از بیم اینکه اطلاعاتی را در اختیار مردم بگذارد تا کنون ترجمه نشده‌اند، استفاده کرده است.
محقق دانشگاه رایس آمریکا معتقد است که بازخوانی این اسناد، از شدت احساسات ضد اسلامی و اسلام‌هراسی می‌‌کاهد.
وی افزود: این اسناد ممکن است درمان افراط‌گرایی اسلامی و اسلام‌هراسی باشد چرا که از پیام پیامبر اکرم(ص)، مهربانی و صلح می‌‌تابد و در واقع این چیزی است که جامعه آمریکا و کل جهان بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن است.
این جامعه‌شناس آمریکایی در پایان گفت: پیامبر اسلام نمی‌خواست که پیروان مسیحیت را اذیت یا در امور آن‌ها دخالت کند و یا به املاک آن‌ها تعدی کند، این در حالی‌ است که داعش که به زعم خود در پی تشکیل دولت اسلامی و به دنبال نشر آموزه‌های صحیح اسلام است، جماعتی را بر جماعت دیگری ترجیح می‌دهد و این کار در واقع کم‌کردن ارزش و شأن شهروندان براساس زمینه‌های قومی و فرهنگی به حساب می‌آید.
captcha