گزارش ایکنا از نکوداشت استادان خوشنویسی طراز اول کشور در شهرکرد
کد خبر: 3620563
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷

گزارش ایکنا از نکوداشت استادان خوشنویسی طراز اول کشور در شهرکرد

گروه هنر: آیین نکوداشت استادان خوشنویسی طراز اول کشور، استادان جمشید مردانی، قنبر بلالی دهکردی، منصور چمانی و سید محمد فاطمی و بزرگداشت نقاش برجسته ایرانی زنده‌یاد سید ضیاءالدین امامی دهکردی در تالار غدیر شهرکرد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، صبح امروز 27 تیرماه آیین نکوداشت استادان خوشنویسی طراز اول کشور، استادان جمشید مردانی، قنبر بلالی دهکردی، منصور چمانی و سید محمد فاطمی و بزرگداشت نقاش برجسته ایرانی زنده‌یاد سید ضیاءالدین امامی دهکردی با حضور رئیس شورای عالی خوشنویسان ایران، رئیس انجمن خوشنویسی ایران، اساتید خوشنویسی و هنردوستان در تالار غدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

برگزاری آیین نکوداشت استادان خوشنویسی طراز اول کشور در شهرکرد

خوشنویسی یک هنر قدسی است
جواد کارگران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در این مراسم هنر خوشنویسی را هنر دیرینه اسلامی و ایرانی دانست و گفت: هنرمندان این عرصه به خوبی توانستند پیوندی بین هنر، اسلام و قرآن ایجاد کنند.
وی هنر خوشنویسی را یک هنر قدسی خواند و افزود: خوشنویسی هنری دیرحاصل است و هنرمندان این عرصه سال‌ها تلاش کردند تا به مقام استادی نائل شوند.
کارگران با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری استعدادهای فراوانی در هنر خوشنویسی دارد، اظهار کرد: به سبب همین ظرفیت‌ها بسیاری از خوشنویسان استان در دیگر استان‌ها مشغول به فعالیت هنری هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به ظرفیت و استعداد خوشنویسان استان که حائز رتبه‌های برتر هستند، خاطرنشان کرد: بایستی به منظور ارتقاء این هنر، حامی آن‌ها باشیم.
وی گفت: یکی از کارهای بسیار ارزنده، اختصاص اتاق آیینه شهرکرد به انجمن خوشنویسان بوده است که درخواست می‌شود این هنر در استان و کشور ارتقاء یابد.

برگزاری آیین نکوداشت استادان خوشنویسی طراز اول کشور در شهرکرد

تربیت بیش از 25 هزار هنرجو در کانون خوشنویسی شهرکرد
جمشید مردانی، استاد خوشنویسی و رئیس انجمن خوشنویسان شهرکرد، در این آیین با اشاره به اینکه بیش از 25 هزار هنرجو طی سه دهه فعالیت این انجمن، خوشنویسی آموختند، گفت: انجمن خوشنویسان شهرکرد 300 خوشنویس ممتاز، 20 فوق ممتاز و چهار استاد را در طول این سال‌ها تربیت کرده است.
وی با اشاره به فعالیت سه انجمن خوشنویسی در استان شامل انجمن شهرکرد، فارسان و بروجن، اظهار کرد: در بیش از 10 نقطه استان کانون‌های خوشنویسی فعالیت دارند.
مردانی با تشکر از مسئولان استان به منظور اختصاص اتاق آینه شهرکرد جهت استفاده انجمن خوشنویسی، عنوان کرد: استان دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه خوشنویسی است ولی به دلیل نبود امکانات و حمایت لازم پیشرفت نمی‌کنند.
مردانی گفت: در اتاق آیینه تنها هنر خوشنویسی آموزش داده نمی‌شود بلکه در تمام حوزه‌ها فعالیت می‌کنند و اتاق آیینه شهرکرد به یک مکان فرهنگی تبدیل شده است.

برگزاری آیین نکوداشت استادان خوشنویسی طراز اول کشور در شهرکرد

خوشنویسی؛ هنر مشترک ایران و کشورهای مسلمان جهان
علی شیرازی، رئیس انجمن خوشنویسان ایران، در این نکوداشت با بیان اینکه جامعه نیازمند هنرمند و کار هنری است، تصریح کرد: جامعه‌ای بدون هنر، موسیقی، تئاتر، سینما و نقاشی جامعه‌ای خشن خواهد بود.
وی با اشاره به فعالیت بیش از 300 شعبه خوشنویسی در کشور، افزود: در این شعب علاوه بر خوشنویسی ده‌ها هنر دیگر آموزش داده می‌شود.
شیرازی با تأکید بر اینکه متأسفانه هیچ سهمی از بودجه کشور به خوشنویسی تعلق ندارد، اظهار کرد: از مسئولان کشور تقاضا داریم بودجه‌ای را به انجمن خوشنویسان ایران اختصاص داده تا شاهد پیشرفت این هنر در کشور باشیم.
رئیس انجمن خوشنویسان ایران هنر خوشنویسی را هنر مشترک ایران و کشورهای مسلمان خواند و تصریح کرد: خوشنویسی تنها زبان مشترک کشورهای اسلامی است که باید جدی گرفته شود.
وی با اشاره به راه‌اندازی موزه خوشنویسی در کشورهای عربی و ترکیه، عنوان کرد: متأسفانه کشور ما در زمینه ایجاد موزه‌های خوشنویسی از دیگر کشورهای کوچک منطقه عقب افتاده و شاید روزی شاهد سرقت این هنر اصیل ایرانی باشیم.

برگزاری آیین نکوداشت استادان خوشنویسی طراز اول کشور در شهرکرد

همچنین در حاشیه این نکوداشت نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان‌ استان‌ در نگارخانه‌ شهید شهرانی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گشایش یافت‌.
این نمایشگاه در قالب 40 اثر با خط نستعلیق، نستعلیق‌ شکسته، مثلث  و سیاه‌مشق‌ است‌ که به مدت‌ سه روز صبح‌ها‌ از ساعت 9 تا 13 و بعدازظهر از 15 تا 20 آماده بازدید علاقه‌مندان‌ است‌.

captcha