برخورد جدی با سودجویان افزاینده بهای قرآن شود
کد خبر: 3620623
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
مهدی قره‌شیخلو:

برخورد جدی با سودجویان افزاینده بهای قرآن شود

گروه ادب: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بر لزوم دقت نظر بیشتر سازمان‌های نظارت‌کننده در حوزه چاپ قرآن تاکید و اظهار کرد: در این باره باید قاعده‌ای را قرار دهند تا با افراد سودجودیی که بهای بالایی را برای قرآن مطالبه می‌کنند، برخورد صورت گیرد.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه مشکل قیمت‌گذاری در حوزه مصاحف قرآن کریم همچنان وجود دارد، در پاسخ به اینکه آیا خلأ قانونی دلیل این موضوع است؟ عنوان کرد: نمی‌توان گفت در این حوزه دچار خلأ قانونی هستیم. باید نسبت به این کار اعتقاد و انگیزه وجود داشته باشد تا بتوان این کار را پیگیری کرد و آن را به سرانجام رساند.

وی از شروع به فعالیت دفتر چاپ و نشر قرآن از حدود 30 سال پیش تاکنون یاد و اظهار کرد: در این میان هنوز هم می‌توان ناشرانی را یافت که قرآ‌ن‌هایی را که به چاپ می‌رسانند بدون اینکه دارای مجوز باشد به فروش می‌رسانند.

قره‌شیخلو از بهبود این اوضاع طی دو، سه سال گذشته خبر داد و افزود: وزارت ارشاد در این ارتباط همکاری خوبی را با سازمان دارالقرآن الکریم داشته است و این موضوع نشان از آن دارد که اگر در حل برخی مشکلات استوار و محکم باشیم،‌ می‌توان مشکل را حل کرد. این موضوع نیازمند اراده و پیگیری است.

وی در ادامه سخنانش تاکید کرد: قیمت‌گذاری در این رابطه نیز نیازمند اراده است. باید توجه داشت که قیمت قرآن‌هایی که در بازار نشر عرضه می‌شود بالاست. سازمان ناظر بر قیمت قرآن‌ها همان گونه که در بحث کتاب مسئولیت برعهده وزارت ارشاد است،‌ توسط این سازمان نظارت می‌شود.

قره‌شیخ‌لو در بخش دیگری از سخنانش با تصریح بر اینکه سازمان دارالقرآن در حوزه قرآن کریم تنها مسئولیت تصحیح متون این مصاحف شریف را عهده‌دار است،‌ اذعان کرد: این سازمان درباره قیمت‌گذاری قرآن کاری انجام نمی‌دهد؛ هر چند ما با ناشران در ارتباط هستیم و برخی از محصولاتی را که داریم به رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری مناسب قرآن نیازمند اراده و عزم جزم است،‌ گفت: سازمان دارالقرآن هر کمکی که بتواند در این راستا به وزارت ارشاد بکند، انجام می‌دهد تا به کمک دوستان این مشکل برطرف شود.

رئیس سازمان دارالقرآن همچنین اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی باید در این باره دقت نظر بیشتری داشته باشند و قاعده‌ای قرار دهند تا با افراد سودجود در این ارتباط برخورد صورت گیرد. قیمت قرآن‌ها باید مناسب باشد. قیمت قرآن‌ها علاوه بر اینکه باید مناسب حال ناشر باشد که ضرر نکند،‌ باید مناسب حال مردم نیز باشد تا بتوانند آن را به‌راحتی تهیه کنند.

وی درباره نحوه در اختیارگذاری محصولات به ناشران گفت: شرط ما این است که قیمت قرآن را پایین بیاورند؛ برای مثال دو، سه خطاط قرآن را به طور کامل کتابت کردند. علاوه بر این آثار، ترجمه‌های رایگان نیز مانند ترجمه استاد انصاریان، ابوالفضل بهرامپور و یحیی یثربی در اختیار ناشران گذاشته شد. این کارها به شرط آن که ناشر قیمت را تا جایی که ضرر نکند، پایین بیاورد صورت گرفت. وزارت ارشاد سازمان اصلی در نظارت و کنترل بر قیمت‌گذاری است. ولی باید در نظر داشت که علاوه بر اینکه مردم دچار اجحاف نشوند، ناشر نیز نباید متضرر شود.

captcha