سود بانکی 18 و 15 درصد تفاوتی ندارند/ بانک‌ها در صراط مستقیم نیستند
کد خبر: 3620665
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
هادی غنیمی‌فر:

سود بانکی 18 و 15 درصد تفاوتی ندارند/ بانک‌ها در صراط مستقیم نیستند

گروه اقتصاد: رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی اظهار کرد: نرخ بهره اگر به 3 درصد رسید آنگاه بر اقتصاد کشور ما تأثیر خواهد گذاشت اما سود 18 درصد و 15 درصد تفاوت چندانی ندارند که بخواهیم به آن دل خوش کنیم که تأثیری بر رونق اقتصادی و رفع مشکلات باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در روزهای اخیر مجددا زمزمه‌های کاهش نرخ سود بانکی از سوی مسئولان اقتصادی و نظام بانکی کشور به گوش می‌رسد. سال گذشته هم شاهد کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی ۱۵ درصد و تسهیلات بانکی به ۱۸ درصد بودیم؛ هرچند که گفته می‌شود نظام بانکی در عرصه عملی به این قانون پایبند نبوده است و در برخی موارد این قانون مصوب بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار را دور زده است. برای سال جاری هم بنابر شنید‌ه‌ها، قرار است نرخ سود بانکی به میزان ۳ درصد کاهش پیدا کرده و به ۱۵ درصد برسد؛ اتفاقی که سال‌ها مورد انتظار فعالان اقتصادی کشور بوده است؛ هرچند که برخی از مسئولان بانکی معتقدند که هنوز شرایط برای این اتفاق مهیا نیست اما برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به کاهش نرخ تورم در سال‌های اخیر که در برخی زمان‌ها تک رقمی هم شد، کاهش مجدد نرخ سود بانکی بسیار ضروری است.
برای بررسی بیشتر این موضوع با هادی غنیمی‌فر، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی و رئیس سابق خانه صنعت، معدن و تجارت به گفت‌وگو نشستیم که وی در ابتدا به ایکنا گفت: واقعیت امر این است که این باده‌ها به مستی اقتصاد این مملکت منجر نخواهد شد؛ چراکه همین بهره 15 درصدی هم بسیار خطرناک است و در سطح دنیا، نرخ سود بانکی بسیار پائین‌تر از وضعیت کنونی در کشور ماست.
وی ادامه داد: البته باید گفت که چنین اقدامی در راستای کاهش نرخ سود بانکی، اقدامی مثبت است و باید به فال نیک گرفت اما اگر بعد از چند ماه، اتفاقی در اقتصاد کشور رخ نداد، مسئولان اعلام نکنند که نرخ سود بانکی را کاهش دادیم اما باز افاقه نکرد.
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی عنوان کرد: نرخ بهره اگر به 3 درصد رسید آنگاه بر اقتصاد کشور ما تأثیر خواهد گذاشت اما سود 18 درصد و 15 درصد تفاوت چندانی ندارند که بخواهیم به آن دل خوش کنیم که تأثیری بر رونق اقتصادی و رفع مشکلات باشد؛ بخصوص اینکه بانک‌های ما استاد کلاهبرداری هستند و به گونه‌ای فیلم بازی می‌کنند که نرخ سود بانکی از وضعیت کنونی هم بیشتر خواهد شد.
غنیمی‌فر یادآور شد: بانک‌ها بارها نشان داده‌اند که بهره روزشمار داده و دریافت می‌کنند و یا بخشی از وام دریافتی مردم را در نزد خود نگه می‌دارند و موارد بسیاری از این قبیل نشان می‌دهد که بانک‌ها در صراط مستقیم نیستند؛ بنابراین باید عملکرد بانک‌ها از سیستم نزول‌خواری به سیستم خدمات بانکی تبدیل شود.


رئیس سابق خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به وضعیت نرخ سود بانکی در سایر کشورها و راه‌های کسب درآمد آنها اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند تنها راهی که برای ممانعت از زیان بانک‌ها وجود دارد این است که خون مردم را با بهره بانکی‌ بمکند. تمام بانک‌های دنیا با 1 درصد سود بانکی به میلیاردها سود دست پیدا می‌کنند و عملکرد بانک‌هایی همانند سوسیته ژنرال فرانسه، میدلند بانک انگلستان، سیتی بانک آمریکا و.... نشان می‌دهد که وضعیت به همین صورت است که بانک‌ها با ارائه خدمات به سود دست پیدا می‌کنند، نه اینکه پنج هزار به شما بدهند و سر سال هفت هزار بگیرند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا رسیدن یکباره سود بانکی به 3 درصد امکان‌پذیر است؟ گفت: قطعا امکان‌پذیر است. در این زمینه هم اولا هرکسی با بانک قرارداد دارد، تا پایان قرارداد، سود مصوب سابق را دریافت خواهد کرد و به همین دلیل با هرکسی که صحبت می‌کنید می‌گوید انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در تولید ندارم؛ چراکه با سرمایه‌گذاری در نزد بانک به سود کلانی دست پیدا می‌کنم، مالیاتی پرداخت نخواهم کرد و بیمه کارگر و مسائلی از این قبیل را هم متکفل نخواهم شد.
غنیمی‌فر با اشاره به وضعیت بانکداری اسلامی در کشور یادآور شد: آنچه مشاهده می‌کنیم، بانکداری اسلامی نیست. در آیه 275 سوره مبارکه بقره، رباخواری به شدت منع شده و در سراسر قرآن، آنقدر ربا مذمت شده که زنا مذمت نشده است اما معلوم نیست که این چه بانکداری اسلامی است که رباخواری به شدت در آن جریان دارد.
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی تأکید کرد: نظر بنده بر این است که اقدام به کاهش سود بانکی، اقدام مناسبی است اما سیستم بانکی با کاهش 3 درصدی سود بانکی اصلاح نمی‌شود بلکه باید کاملا دگرگون شود. وامی که پرداخت می‌شود باید برای خدمت به جامعه باشد، نه اینکه از این طریق مردم را بیچاره کنیم.
غنیمی‌فر در پایان گفت: البته همان دفعه قبل هم که نرخ سود بانکی به 18 درصد رسید، بانک‌ها به راحتی این نرخ سود مصوب بانک مرکزی را دور زدند و سود کنونی را هم دور خواهند زد اما اگر سود بانکی به 4 درصد برسد، دیگر توان چنین کاری را ندارند.
captcha