فعالیت انجمن‌های قرآنی بیمارستان‌ها در ادوار آتی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت
کد خبر: 3620711
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
فراهانی خواستار شد:

فعالیت انجمن‌های قرآنی بیمارستان‌ها در ادوار آتی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

گروه مسابقات: معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزارت بهداشت در مراسم اختتامیه جشنواره قرآنی این وزارتخانه با اشاره به اینکه هیچ موقع در امور فرهنگی کار به صورت دستوری و حکومتی پیش نمی‌رود، گفت: کانون‌های قرآنی در دانشگاه و انجمن‌های قرآنی در بیمارستان‌ها در ادوار آینده حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به فارس، مراسم اختتامیه بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز، 28 تیرماه با حضور مسئولان وزارت بهداشت در شیراز برگزار شد.
در بخشی از این برنامه محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزارت بهداشت طی سخنانی با اشاره به اینکه خداوند با قرار دادن قرآن در زندگی ما نعمتی را به ما ارزانی داشته است، گفت: قرآن، کتاب و نسخه شفابخش در زندگی دنیوی و اخروی ماست. شاید از بس این عبارت که - قرآن نسخه شفابخش است - تکرار شده است به یک جمله کلیشه‌ای تبدیل شده و کمتر به بار معنایی آن توجه می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه قرآن هم در جهان و هم در کشور ما مهجور مانده است، افزود: اگر درک درستی از معارف قرآنی وجود داشت و اگر روح و جسم ما با قرآن عجین شده بود، شاهد وضعیت فجیع موجود در جهان اسلام نبودیم که افرادی به نام اسلام و دین، خون‌های مسلمین را بر زمین بریزند.
فراهانی با اشاره به اینکه در قرآن بر حفظ وحدت توصیه شده است، اظهار کرد: با وجود این توصیه‌ها در حال حاضر بیشترین تفرقه را در جهان اسلام شاهد هستیم و تحت تأثیر بازی سلطه‌گران قرار گرفته‌ایم و کشورهای مسلمان اینگونه به جان هم افتاده‌اند. قرآن می‌توانست مسلمانان را به یک مجموعه پیشرفته در مسائل دنیوی و اخروی تبدیل کند، اما با وجود اینکه ادعای اسلام و توجه به قرآن داریم، اما از قرآن دور هستیم.
معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزارت بهداشت تصریح کرد: در کشور خودمان نیز همین موضوع را شاهد هستیم، شاید در کشور جمعی باشند که ادعای تدین و اسلام نداشته باشند، اما آن بخشی که خود را اسلامی و انقلابی می‌دانند نیز با قرآن عجین نیستند. اگر با قرآن مأنوس بودیم و قرآن در عمق جان ما نفوذ کرده بود، اینقدر بداخلاقی و تهمت و دروغ و تخریب و ... در جامعه وجود نداشت. با وجود ادعاهای فراوانی که داریم کمتر با قرآن مأنوس بوده‌ایم و معارف قرآنی در زندگی ما نقش پیدا کرده است.
رئیس بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه مقدمه عمل به قرآن را قرائت قرآن و درک آن عنوان کرد و افزود: انصاف حکم می‌کند، بگوییم در 50 سال گذشته و پس از جدایی از قرآن به حدی رسیده‌ایم که برخی از مردم با قرآن انس پیدا کرده‌اند. رهبری این جنبش 50‌ساله در دستان با کفایت مردی بوده است که امروز رهبر جمهوری اسلامی است. از قبل از انقلاب رهبر معظم انقلاب، اهتمام ویژه‌ای به نهضت و جنبش قرآنی در ایران داشتند و از 50 سال قبل رهبری این جریان را برعهده داشته‌اند.
فراهانی با تأکید بر اینکه قرآنی‌ها نقش ویژه‌ای در اعتلای حرمت قرآنی در کشور داشتند، گفت: توجه به قرآن برای حل مشکلات موضوع جدی و مهمی است، اگر بخواهیم مشکلات حل شود باید به قرآن برگردیم. قرآن در همه زمینه‌ها اعم از سیاست خارجی، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی و  ... مطلب و دستور دارد. مردم ما باید با قرآن آشنا می‌شدند، انس پیدا می‌کردند و به آن نیز عمل می‌کردند.
وی همچنین به برخی بیانات مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای قرآنیان با معظم له اشاره و اظهار کرد: در آن دیدار مقام معظم رهبری فرمودند کار قرآنی‌ها کاری راهبردی است. در وزارت بهداشت برپایی جشنواره‌ها را با این هدف بزرگ شروع کرده‌ایم، این جشنواره تفریحی و تفنّنی نیست و دریچه‌ای به سوی قرآن است. دریچه‌ای است تا همه دانشگاهیان از این پنجره وارد شده و به آن انس پیدا کنند.
معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این مراسم به شرکت 50 هزار نفر در این جشنواره اشاره و اظهار کرد: این تعداد از بین 600 هزار نفر خانواده وزارت بهداشت است که در جشنواره حضور یافته‌اند، یعنی از هر 12 نفر یک نفر در جشنواره حضور داشته است و از این پنجره وارد فضای قرآنی شده است، این یک اتفاق شگفت‌انگیز است که مسئولیت ما را در ادامه راه دو چندان می‌کند.
فراهانی در ادامه به فعالیت‌های قرآنی دولت یازدهم اشاره و با بیان اینکه در دولت یازدهم فعالیت‌های خوبی در زمینه قرآن صورت گرفته است، اما من هیچ وقت احساس رضایت نمی‌کنم، گفت: در سال 67 تشکیلاتی قرآنی را تأسیس کرده بودیم که مقام معظم رهبری به آن تشکیلات پیامی صادر کردند و در آن فرموده بودند برای قرآن هر چقدر کار کنید، زیاد نیست. بنابر این در این سال‌ها هر مقدار فعالیت صورت گرفته است، براساس آن سخنان مقام معظم رهبری به هیچ وجه راضی نیستم و احساس می‌کنم شاید در آن دنیا بدهکار شویم.
وی گفت: بعد از گذشت 37 سال از جمهوری اسلامی، آموزش‌های ما علمی نیست، اما در وزارت بهداشت با اینکه وظیفه ما نبوده به خاطر خلاء‌های موجود کارهای جدی صورت گرفته است، در همین راستا سال آینده بسته آموزشی قرآنی جامع برای مخاطبان حوزه سلامت ارائه می‌شود تا شاهد یک حرکت قوی در این زمینه باشیم.
رئیس بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه جشنواره مذکور را یک حرکت راهبردی عنوان کرد و افزود: این کار که صورت می‌گیرد، همراه با یک نگاه راهبردی است؛ چرا که راه اصلاح جامعه و تعالی فرهنگی جامعه از معبر فعالیت‌های قرآنی می‌گذرد.
معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه به بیان توصیه‌هایی به دانشگاهیان وزارت بهداشت پرداخت و گفت: اول اینکه قدر خود را بدانید؛ چرا که برای من واضح و روشن شده است افرادی که از سفره قرآن متنعم می‌شوند و از حوزه قرآنی وارد این حوزه می‌شوند حتماً به آنها توجه ویژه‌ای شده است و اینگونه نیست به صورت تصادفی وارد این حوزه شده باشند، بنابر این باید قدر خود را بدانید.
فراهانی در ادامه به رسالت بزرگتر دانشگاهیان وزارت بهداشت اشاره و اظهار کرد: رسالت بزرگتر شما این است که به خودتان تنها فکر نکنید و به اطرافیان خود نیز برای ترغیب به حضور در این حوزه فکر کنید و تعداد افرادی که وارد این حوزه شده‌اند باید بیشتر کنید و آنها را نیز ترغیب به حضور کنید. در اینجا دو وظیفه برای شما وجود دارد. اول اینکه با وجود راه‌اندازی کانون قرآن در دانشگاه و انجمن‌های قرآنی در بیمارستان در دوره آینده باید این انجمن‌ها و کانون‌ها فعالیت بیشتری داشته باشند. هیچ وقت کار دولتی در هیچ جایی پیشرفت نداشته است، اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید مردم وارد شوند و دولت تنها باید تسهیل‌کننده باشد، بنابر این در تشکیل این انجمن‌ها و کانون‌ها اهتمام ورزید.
وی بیان کرد: موضوع دوم نیز جذب حداکثری دانشگاهیان از طریق غیر مستقیم است. رفتار شما باید افراد را به حوزه قرآن جذب کند، دوران دستوری و حکومتی جذب کردن افراد به اسلام و انقلاب گذشته است و تنها با رفتار و ارائه اندیشه صحیح از قرآن به مخاطبان باید این کار را انجام دهیم.
فراهانی در ادامه به نزدیک شدن به پایان کار دولت یازدهم نیز اشاره و خاطرنشان کرد: از همه همکاران خود در مرکز قرآن و عترت به خاطر تلاش‌ها در زمینه قرآن و بزرگداشت آن، قدردانی می‌کنم.
فراهانی در پایان نیز از دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز قدردانی کرد و گفت: این دانشگاه در همه حوزه‌ها از جمله قرآنی موفق عمل کرده است و درصد شرکت‌کنندگان این دانشگاه در جشنواره نسبت به جمعیت، رتبه اول را در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارد و از مدیریت این دانشگاه نهایت قدردانی را دارم.
captcha