نشانه‌شناسی غرور و امنیت در دیوار نگار «من نگهبان ایرانم»
کد خبر: 3620828
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵

نشانه‌شناسی غرور و امنیت در دیوار نگار «من نگهبان ایرانم»

گروه هنر: دیوار نگار «من نگهبان ایرانم» این روزها زینت بخش میدان ولی‌عصر(عج) است؛ اثری که در آن می‌توان به‌خوبی نشانه‌های غرور و امنیت را مشاهده کرد.

موسسه فرهنگی – هنری اوج، چند سالیست که به صورت جدی در حوزه هنر فعالیت تاثیرگذار دارد. این اتفاق از تولید فیلم‌هایی نظیر «بادیگارد» شروع شده و تا تهیه ‌آلبوم‌های موسیقی ادامه پیدا کرده است. این حضور به حدی جدی و تاثیرگذار است که شاهد جریان‌سازی اوج در امور فرهنگی هستیم. در  همین راستا در مناسبت‌ها مختلف، دیواره نگاره‌های در میدان ولی عصر نسب می‌شود که در آنها به نوعی موضوعات دینی و انقلابی مد نظر قرار گرفته است.

دیواره‌نگارهای میدان ولی‌عصر هم تنها در یک شکل و معنا خاص خلاصه نمی‌شود. برای مثال در یک اثر ممکن است بحث سبک زندگی مد نظر قرار گیرد یا در کاری دیگر مفهوم انتظار مد نظر قرار گیرد، اما چند وقتی است که اثری جدید در میدان ولیعصر نسب شده که علاوه بر زیبای بودن نوعی، غرور را در بیننده ایجاد می‌کند.

این دیوار نگار که «من نگهبان ایرانم» نام دارد در بیننده حسی ایجاد می‌کند که از آن می‌توان به عنوان امنیت نام برد.، چون مردم با دیدن آن احساس می‌کنند دستان قدرتمندی از آنها محافظت می‌کنند، برای همین کسی جرات چپ نگاه کردن به آنها را نداشت. این خود به نوعی تزریق امنیت و غرور به جامعه است که با نشانه‌گذاری آشکار به این مفاهیم توجه کرده است.

نحوه شلیک موشک‌ها نیز نشانه‌های خاص خود را دارد. برای مثال به گرد و غباری که در لحظه شلیک اطراف موشک‌ها را فرا گرفته، اشاره می‌کنم که به نوعی این تصور را در ذهن ایجاد می‌کند که کوچکترین دست درازی به خاک ایران به چنان عکس‌العملی مواجه خواهد شد که تاثیرات آن همچون طوفانی منطقه را فرا خواهد گرفت.

موضوع دیگری که در عکس وجود دارد به شعری بر می گردد که در دیوار نگار نگشته شده؛ این دوبی به این شرح است:
گر دشمن این خاک شود گرگ، شود شیر/ دندان بکند تیز، نشان بدهد چنگ
گر یک وجب از خاک مرا چشم بدوزد/تاوان بدهد خکش فرسنگ به فرسنگ

این شعار به سبک اشعار حکیم طوس بسیار حماسی و غرور آفرین است و به خوبی آنچه را که منظور عکس است در این پیام به روشنی می توانیم مشاهده کنیم.

در انتها باید گفت این دیوار نگار کار خانه طراحان انقلاب اسلامی است و طراحی ان را کارگاه طراحی سه در چهار انجام داده است. نکته پایانی اینکه دستی که در آن موشک قرار دارد دست شهید حسن تهرانی مقدم پدر موشکی ایران است که با این طراحی به نوعی از وی نیز قدردانی به عمل آمده است.
captcha