پایان چهار روز جشنواره قرآنی دانشگاهیان وزارت بهداشت/ بوسه برگزیدگان بر پرچم متبرک
کد خبر: 3620835
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

پایان چهار روز جشنواره قرآنی دانشگاهیان وزارت بهداشت/ بوسه برگزیدگان بر پرچم متبرک

گروه مسابقات: بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت صبح امروز، 28 تیرماه با معرفی و تجلیل از برگزیدگان رشته‌های مختلف بخش حضوری به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به فارس، مراسم اختتامیه بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت صبح امروز 28 تیرماه در تالار حافظ شیراز و با حضور جمعی از مسئولان وزارت بهداشت برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از طنین‌انداز شدن سرود ملی کشورمان، سیدمصطفی حسینی، نفر اول رشته قرائت تحقیق بخش دانشجویان به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.
در ادامه و پس از اینکه مجری مراسم حال و هوایی کربلایی به مراسم داد، محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت به بیان سخنانی پرداخت.
تأکید بر حضور و فعالیت جدی انجمن‌‌های قرآنی بیمارستان‌ها
محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خداوند با قرار دادن قرآن در زندگی ما نعمتی را به ما ارزانی داشته است، گفت: قرآن، کتاب و نسخه شفابخش در زندگی دنیوی و اخروی ماست. شاید از بس این عبارت که - قرآن نسخه شفابخش است - تکرار شده است به یک جمله کلیشه‌ای تبدیل شده و کمتر به بار معنایی آن توجه می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه قرآن هم در جهان و هم در کشور ما مهجور مانده است، افزود: اگر درک درستی از معارف قرآنی وجود داشت و اگر روح و جسم ما با قرآن عجین شده بود، شاهد وضعیت فجیع موجود در جهان اسلام نبودیم که افرادی به نام اسلام و دین، خون‌های مسلمین را بر زمین بریزند.
فراهانی با اشاره به اینکه در قرآن بر حفظ وحدت توصیه شده است، اظهار کرد: با وجود این توصیه‌ها در حال حاضر بیشترین تفرقه را در جهان اسلام شاهد هستیم و تحت تأثیر بازی سلطه‌گران قرار گرفته‌ایم و کشورهای مسلمان اینگونه به جان هم افتاده‌اند. قرآن می‌توانست مسلمانان را به یک مجموعه پیشرفته در مسائل دنیوی و اخروی تبدیل کند، اما با وجود اینکه ادعای اسلام و توجه به قرآن داریم، اما از قرآن دور هستیم.
معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزارت بهداشت تصریح کرد: در کشور خودمان نیز همین موضوع را شاهد هستیم، شاید در کشور جمعی باشند که ادعای تدین و اسلام نداشته باشند، اما آن بخشی که خود را اسلامی و انقلابی می‌دانند نیز با قرآن عجین نیستند. اگر با قرآن مأنوس بودیم و قرآن در عمق جان ما نفوذ کرده بود، اینقدر بداخلاقی و تهمت و دروغ و تخریب و ... در جامعه وجود نداشت. با وجود ادعاهای فراوانی که داریم کمتر با قرآن مأنوس بوده‌ایم و معارف قرآنی در زندگی ما نقش پیدا کرده است.
فراهانی در ادامه به رسالت بزرگتر دانشگاهیان وزارت بهداشت اشاره و اظهار کرد: رسالت بزرگتر شما این است که به خودتان تنها فکر نکنید و به اطرافیان خود نیز برای ترغیب به حضور در این حوزه فکر کنید و تعداد افرادی که وارد این حوزه شده‌اند باید بیشتر کنید و آنها را نیز ترغیب به حضور کنید. در اینجا دو وظیفه برای شما وجود دارد. اول اینکه با وجود راه‌اندازی کانون قرآن در دانشگاه و انجمن‌های قرآنی در بیمارستان در دوره آینده باید این انجمن‌ها و کانون‌ها فعالیت بیشتری داشته باشند. هیچ وقت کار دولتی در هیچ جایی پیشرفت نداشته است، اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید مردم وارد شوند و دولت تنها باید تسهیل‌کننده باشد، بنابر این در تشکیل این انجمن‌ها و کانون‌ها اهتمام ورزید.
در بخشی دیگری از این مراسم از برگزیدگان بخش بانوان در رشته های حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء و حفظ پنج جزء قرآن کریم، تجلیل به عمل آمد.
در ادامه و پس از پخش کلیپی از مراحل مختلف جشنواره که نیمه تمام رها شد، برگزیدگان رشته های حفظ در بخش آقایان تجلیل شدند، همچنین تجلیل از برگزیدگان رشته ترتیل آقایان در ادامه همین بخش صورت گرفت.
در ادامه نیز نمایش نسبتاً طولانی«فرات خون» اجرا شد. داستان این نمایش از زمان پیدایش زمین آغاز شد و انتظار ظهور را به تصویر کشید، در بین این دو نیز داستان طوفان نوح و سپس زندگی حضرت ابراهیم(ع) نمایش داده شد. در ادامه به داستان شکافته شدن رود نیل و داستان زندگی حضرت موسی(ع) اشاره شد و پس از آن نیز دوران جاهلیت و ظهور خاتم مرسلین(ص) به نمایش درآمد.
بخش دیگری از این نمایش داستان کربلا و قیام عاشورا بود که بازیگران نمایش فرات خون سعی داشتند به زیبایی آن را به نمایش بگذارند در ادامه نیز صحنه‌هایی از دفاع مقدس و اقامه عزای سالار شهیدان به تصویر کشیده شد. همچنین اشاراتی هم به حملات صورت گرفته به کودکان بی‌دفاع سوری، داستان شهدای غواص و پیاده روی اربعین شد. بازیگران این نمایش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که نویسنده آن نیز مسعود شاه کرمی بود و کارگردانی آن را نیز احسانی ملکی بر عهده داشت.
در ادامه نیز از برگزیدگان رشته قرائت تحقیق و مدیحه‌سرایی در بخش آقایان تجلیل به عمل آمد. همچنین تجلیل از برگزیدگان رشته قرائت بانوان بخش دیگری از این مراسم. همچنین پرچم دوره آینده این جشنواره به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان تحویل داده شد. معرفی دانشگاه های برتر این دوره از جشنواره نیز از دیگر بخش ها بود. در این بخش اعلام شد که دانشگاه علوم پزشکی شیراز رتبه اول را به دست آورده است.
شعرخوانی و بیان سخنان کوتاهی توسط اسماعیل آذر در مورد استفاده از قرآن بخش دیگری از این مراسم بود. وی همچنین در صحبت های خود به بیان قرآن در اشعار سنای غزنوی پرداخت.
اجرای گروه تواشیح محمدرسول الله(ص) بخش دیگری از برنامه های مراسم اختتامیه بیست  و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت بود. این گروه به اجرای قطعه «ملکا ذکر تو گویم» و «اسماءالحسنی» پرداخت.
پایان بخش این مراسم چهار ساعته تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط حامد شاکرنژاد، قاری برجسته کشورمان بود. وی به تلاوت آیات 18 تا 24 و نیز سوره مبارکه توحید پرداخت.
حاشیه‌ها  
پرچم ضریح بارگاه ملکوتی حضرت علی‌(ع) و حرم امام حسین(ع) از روز ابتدایی مسابقات در سالن محل برگزاری مراسم های اختتامیه برافراشته بود، در این بین تعدادی از افراد برگزیده قبل از دریافت جایزه و لوح تقدیر عرض ارادتی به این پرجم‌ها داشتند.
در بخش اساتید برخی از افراد برگزیده به علت حضور در اتاق عمل در سالن محل بگزاری مسابقات حضور نیافته بودند.
در بین حاضران در سالن برای تشویق هم دانشگاهی‌ها و هم استانی‌ها رقابت سختی در گرفته بود و هر کدام تلاش داشتند تشویق بیشتری را تحویل دهند. در این بین برخی از حاضران نیز با شعارخوانی سعی در کامل کردن تشویق های خود را داشتند که با تذکر مجری مراسم – مجید یراق‌بافان – مواجه شدند، هر چند به کار خود ادامه دادند.
در این مراسم نیز تعداد افرادی که تجلیل شدند بسیار زیاد بودند، به طوری که در این روز از برگزیدگان هشت رشته در دو گروه بانوان و آقایان و سه بخش اساتید، دانشجویان و کارکنان تجلیل به عمل آمد.
از جمله مهمانان ویژه این برنامه که در اواسط برنامه وارد مراسم شد، «اسماعیل آذر» استاد برجسته ادبیات کشور بود.
تنها به حائزان رتبه اول تندیس جشنواره اهدا می شد و دارندگان سایر رتبه‌ها نیز لوح نقدیر و جایزه نقدی را دریافت می کردند.
از جمله حواشی این مراسم حضور برخی از بانوان برگزیده همراه با فرزندانشان بر روی جایگاه جهت دریافت لوح تقدیر بود.
در پایان پرچم مضجع شریف حضرت علی(ع) از سوی انصاری از خادمان آن حرم به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اهدا شد.
این پرچم یک دوره بر روی مزار شریف امام قرار داشته است.
captcha