بیشترین شرکت کنندگان جشنواره معراج در مسابقه حفظ سوره واقعه/ اختتامیه در یزد برگزار می‌شود
کد خبر: 3620889
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۷
دهقانی خبر داد:

بیشترین شرکت کنندگان جشنواره معراج در مسابقه حفظ سوره واقعه/ اختتامیه در یزد برگزار می‌شود

گروه دانشگاه: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی یزد عنوان کرد: در سومین دوره جشنواره قرآنی ضیافت معراج، مجموعا 500 نفر شرکت کردند که از این میان، بیشترین تعداد شرکت کنندگان در مسابقه حفظ، ترجمه و تفسیر سوره مبارکه واقعه ثبت‌نام کردند.

محمدرضا دهقانی فیروزآبادی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان یزد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره روند اجرای طرح ضیافت قرآنی معراج که به همت این معاونت برگزار می‌شود، اظهار کرد: در مجموع 500 نفر در این دوره از جشنواره برای شرکت در مسابقات ثبت‌نام کردند، که این تعداد نیز با در نظر گرفتن تعداد افرادی است که در چند رشته شرکت کرده‌اند، چرا که هر فرد می‌توانست در چند رشته شرکت نماید.

بیشترین شرکت کننده در بخش حفظ، ترجمه و تفسیر سوره واقعه
وی با اشاره به ترکیب ثبت نامی‌ها، ادامه داد: از مجموع ثبت‌نام شده‌ها، 45 درصد، در بخش مسابقه حفظ، ترجمه و تفسیر سوره مبارکه «واقعه» شرکت کردند، پس از آن بیشترین آمار مربوط به مسابقه حفظ سوره‌های مبارکه «یس» و «الرحمن» در قسمت خواهران با 13 درصد شرکت کننده است.

دهقانی افزود: بخش قرائت ترتیل ویژه برادران، با 11 درصد شرکت کننده، در مرتبه بعدی قرار دارد، مسابقه حفظ سوره‌های «یس» و «الرحمن» ویژه برادران با 10 درصد شرکت کننده، قرائت ترتیل ویژه خواهران با 9 درصد شرکت کننده و خطابه قرآنی با 8 درصد شرکت کننده در مراتب بعدی هستند، همچنین قرائت ویژه برادران با 4 درصد شرکت کننده در مرتبه بعدی قرار دارد.

سازوکاری برای برگزاری آزمون الکترونیکی به صورت عادلانه
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی یزد با اشاره به سازوکار برگزاری آزمون‌های الکترونیکی این مسابقات، گفت: آزمون حفظ سوره‌های «یس» و «الرحمن» روزهای 31 تیرماه و یکم مردادماه جاری و آزمون حفظ، ترجمه و تفسیر سوره «واقعه» روزهای 1 و 2 مردادماه خواهد بود. با توجه به اینکه نوع سوالاتی که برای آزمون الکترونیکی حفظ این سوره‌ها در نظر گرفته شده، با یکدیگر متفاوت خواهد بود، داوران بر این امر اصرار داشتند که سوالات می‌بایست به صورت عادلانه در اختیار شرکت کنندگان قرار گیرد و سطح و سختی سوالات برای هر شرکت کننده یکسان باشد، چرا که سوالات به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: به همین منظور، نرم‌افزار ویژه‌ای نیاز بود که بتواند سوالات را به صورت عادلانه و تصادفی انتخاب کند و در اختیار شرکت کننده قرار دهد و بر همین اساس برای اجرای این سازوکار، زمان برگزاری آزمون‌ها به تعویق افتاد. تعداد سوالات، در مجموع 40 پرسش خواهد بود و مدت زمان آن هم، همان روز برگزاری آزمون مشخص خواهد شد.

دهقانی با اشاره به زمان اختتامیه جشنواره معراج خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه روزهای یکم و دوم شهریورماه در یزد برگزار خواهد شد، به این ترتیب که مرحله نهایی آزمون‌ها روز چهارشنبه یکم شهریورماه جاری از صبح تا شب در رشته‌های مختلف در یزد برگزار خواهد شد و مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به برگزیدگان این جشنواره روز پنج‌شنبه دوم شهریورماه در همین استان برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود سومین دوره طرح ضیافت قرآنی معراج، ویژه اعضای جهاد دانشگاهی و خانواده‌های آنها به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی یزد و با حمایت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار خواهد شد.
captcha