مقابله با فرقه‌های نوظهور؛ رسالت امام صادق(ع)
کد خبر: 3621067
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

مقابله با فرقه‌های نوظهور؛ رسالت امام صادق(ع)

گروه اجتماعی: مدیر مدرسه علمیه آیت الله خویی مشهد با بیان اینکه در دوران امام صادق(ع) شاهد رشد فرقه‌های نوظهور و بروز بدعت‌های زیادی در دین بودیم، گفت: امام صادق(ع) این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و مکتب شیعه را پایه‌گذاری کردند.

حجت‌الاسلام محمدعلی فیض آبادی، مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله خویی مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی در خصوص بیان دغدغه‌های امام صادق(ع) در زمان حیات پربرکت‌شان اظهار کرد: امام صادق(ع)در حدیثی فرمودند:« العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس»، شبهات و نادانى‌ها به کسى که عالم به زمان خود است، هجوم نمى‌آورند.
تربیت بیش از 4000 شاگرد در علوم دینی مختلف
وی با بیان اینکه در زمان امام صادق(ع) اوج بروز فرقه‌های نو ظهور بود، اظهار کرد: آن امام همام در این دوران پر تنش تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرده و بیش از 4000 شاگرد تربیت کردند.
فیض آبادی افزود: درست است که برخی از شاگردان ایشان اموی بودند و در نهایت در مقابل حضرت ایستادند، اما از شاگردان پیرو ایشان 400 کتاب ارزشمند با عنوان 400 اصل در زمینه‌های گوناگون فقهی، کلامی و ... باقی مانده است.
مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله خویی مشهد با اشاره به اینکه علمای اهل‌سنت چهار مکتب مالکی، حنبلی، حنفی و شافعی را در زمان امام صادق(ع) پایه‌گذاری کردند اظهار کرد: آغاز مذهب شیعه در آن دوران با توجه به شرایط جامعه که اوضاع فکری و اعتقادی افراد در حال انحراف بود، نشان از نتیجه مطلوب حرکت امام در  تبدیل کردن تهدید‌ها به فرصت بود.
وی در خصوص شرایط زمان امام صادق(ع) گفت: یکی از نکات دوران زندگی این بزرگوار، انتقال حکومت از بنی‌امیه به بنی‌عباس است که اوج مخالفت‌های علنی با سنت پیامبر(ص)، تحریف حقایق توسط محدثان درباری، اهانت به حرمین شریفین، تعطیلی امر به معروف و نهی از منکر و…بود.
پاسخگویی به انحرافات؛ رسالت دیگر امام صادق(ع)
فیض آبادی گفت: امام در کنار تربیت شاگردان و مبلغان متخصص، به مقابله و پاسخ‌گویی به انحرافات فکری و عقیدتی می‌پرداخت و عموماً با سران و داناترین‌های آنان به مباحثه و مناظره می‌نشستند.
مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله خویی مشهد بیان کرد: در دوران کنونی نیز با توجه به اینکه فضای جامعه درگیر فضای مجازی است، باید مسئولان از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کرده و در راستای ترویج معارف دینی و صدور انقلاب به سراسر دنیا بهره لازم را از ببرند.
وی با بیان اینکه فیلم حضرت یوسف(ع) در دنیا بیش از یک میلیارد مخاطب داشته گفت: با استفاده صحیح از تکنولوژی می‌توان بر دنیا سلطه یافت.
مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله خویی مشهد با بیان اینکه بدعت در همه زمان‌ها وجود دارد افزود: مبارزه با بدعت‌ها از جمله دغدغه‌های زندگی ائمه اطهار(ع) بوده است.
وی با اشاره به اینکه نهادینه کردن قرآن در زندگی افراد جامعه از دغدغه‌های امام صادق(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) بوده است گفت: وقتی زندگی در همه ابعاد بر اساس دستورات قرآنی باشد، دیگر شاهد بدعت در دین نخواهیم بود.
captcha