محموله دارویی ایران به حج رسید/ پزشکان حج سلامت محور عمل کنند نه درمان محور
کد خبر: 3621148
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
ضیائی خبر داد:

محموله دارویی ایران به حج رسید/ پزشکان حج سلامت محور عمل کنند نه درمان محور

گروه سلامت: رئیس جمعیت هلال احمر ضمن اعلام رسیدن محموله 55 تنی ایران به عربستان، از پزشکان حج خواست سلامت محور عمل کنند و مسئله پیشگیری و کنترل بیماری های زائران را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) امیرمحسن ضیائی، رئیس جمعیت هلال احمر صبح امروز پنج شنبه 29 تیرماه، در همایش پزشکان مجموعه های حج 96 که در مرکز طبی کودکان تهران برگزار شد، ضمن برشمردن ویژگی های خاص معنوی حج، عنوان کرد: حضور جمعیتی تا این حد زیاد در یک محل موضوع نادری است و طب مربوبط به خود را می طلبد.

وی با اشاره به اینکه می توان پس از بازگشت پزشکان از حج سمینارهایی برای تبادل تجربیات پزشکی حج برگزار کرد، گفت: نگاه شما در حج باید سلامت محور باشد نه درمان محور بر این اساس باید زائران را بشناسید و در صورت لزوم خودتان برای کنترل آنها به اتاق هایشان مراجعه کنید. همچنین با توجه به شناختی که از زائران پیدا می کنید مسئله پیشگیری را برای هر زائر مد نظر قرار دهید.

ضیائی در جمع خبرنگاران نیز گفت: بخش مراقبت از زائران در حوزه پزشکی و بهداشتی بر عهده مرکز پزشکی حج است که سال ها این کار را انجام داده و امسال هم بعد از فراز و نشیب هایی که ما در برگزاری حج داشته ایم و دیرتر از سال های قبل برنامه ریزی ها شروع شد اما سعی شد که با کمک همه بخش ها خودمان را به زمان برسانیم.

وی تصریح کرد: وضعیت ما اکنون خوب است و بیمارستان های ما در مکه و مدینه آماده هستند و همین اکنون به من خبر داده شد که محموله دارویی ما به طور کامل به جده رسیده است. امشب هم تیم ما برای تحویل داروها به عربستان اعزام می شود و تیم های پیش پروازی ما نیز قبل از حجاج در مراکز مستقر می شوند.

رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص مراکز درمانی ایران در حج امسال گفت: امسال 92 درمانگاه در مکه داریم که 65 درمانگاه شبانه روزی است و 5 درمانگاه در مدینه داریم که به طور شبانه روزی ارائه خدمات می کنند. 575 نفر نیز از پزشکان، پرستاران و عوامل امدادی ما در مراسم حج حضور دارند که 350 نفر از آنها همراه با زائران در کاروان ها هستند.

وی ادامه داد: آموزش امداد و نجات برای پنج هزار کارگذار حج توسط مرکز پزشکی انجام شده است. به زائران هم آموزش‌های لازم در خصوص حضور در اجتماعات داده شده است و این آموزش ها ادامه دارد و جای نگرانی نیست و به نظر می آید امسال مسئله ای در برگزاری حج نداشته باشیم. از انجایی که تمام حجاج مچ بند الکترونیکی خواهند داشت احتمال گم شدن حجاج به صفر می رسد.

ضیائی افزود: ما امسال از امکانات سعودی در بخش پزشکی استفاده می کنیم باید هم استفاده کنیم چرا که هزینه این امکانات از حجاج گرفته شده است؛ امسال فصل گرما است و گرما زدگی یکی از مشکلاتی است که ممکن است زائران دچار آن شوند به خصوص سالمندان بر همین اساس مهم ترین توصیه این است که زائران از راه رفتن اضافه در فضاهای باز خودداری کنند، بازار گردی نداشته باشند در تغذیه خود نیز دقت کنند و متناسب با سنشان از مواد غذایی استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر مشکل خاصی از جمله بیماری واگیرداری پیش آمد آیا آمادگی مقابله دارید؟ گفت: بله تیمی از وزارت بهداشت همراه مرکز پزشکی هست و مرتباً در حال بررسی شرایط خواهند بود. اعضای تیم‌های پزشکی هم مرتب کاروان ها را بررسی می کنند که اگر به موردی برخوردند اقدامات لازم را انجام می دهند.

captcha