ایجاد استرس یا محک زدن میزان تمرکز حفاظ در نوآوری جشنواره «طیبات»؟
کد خبر: 3621190
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶

ایجاد استرس یا محک زدن میزان تمرکز حفاظ در نوآوری جشنواره «طیبات»؟

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: بخش صحیح خوانی (بی‌تپق خوانی) دوازدهمین جشنواره قرآنی ـ علمی جامعةالقرآن در حالی برپا شد که همراه با بغض ها و خوشحالی هایی بود؛ بغض و ناراحتی از ناتوانی در ارائه سریع صدر آیه و خوشحالی از هیجان و فرح این بخش.



به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)به سمنان، رقابت‌های بخش صحیح‌خوانی(بی‌تپق خوانی) دوازدهمین جشنواره قرآنی، علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی شعب بانوان جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) با عنوان «طیبات»، در نخستین ساعات رقابت امروز، 29 تیرماه برگزار شد.
این بخش از رقابت‌ها که با داوری زهرا ابوترابی از کارشناسان حفظ قرآن این مؤسسه در تالار امیرکبیر دانشگاه سراسری سمنان همراه بود، در دو مقطع زیر 16 سال و بالای 16 سال به صورت مجزا و با حضور جمع کثیری از شرکت کنندگان چه در اجزاء 5، 10، 20 و کل قرآن کریم برپا شد.
این بخش که از نوآوری‌های دوازدهمین جشنواره طیبات است به این صورت بود که توسط داور سؤالاتی از پنج جزء اول  و دوم طراحی شد که در آغاز مسابقه، ابتدای آیه توسط داور قرائت شد و در ادامه باید هر کدام از متسابقین به سرعت و بدون کوتاه ترین مکثی ابتدای آیه بعد را قرائت می‌کردند و میکروفون رو به نفر بعد می‌دادند و به محض اینکه نمی‌توانستند ابتدای آیه را قرائت کنند به سرعت از دور مسابقه خارج می‌شدند و نفر دیگر در جایگاه قرار می‍ گرفت.
هرچند اصل برپایی این مسابقه به منظور محک زدن میزان تمرکز حافظان قرآن و بالا بردن سطح اعتماد به نفس و ارتقای عکس العمل آنها در ارائه در ارائه سریع محفوظات متسابقان بود اما شاید رعایت کردن برخی از موارد به حلاوت حضور در این بخش می‌‌افزود و بعضا شاهد خارج شدن برخی از متسابقان در مقطع زیر 16 سال با چشم‌های اشک آلود نمی‌بودیم.
تعدادی از شرکت کنندگان در مقطع مختلف با خبرنگار ایکنا در خصوص رشته بی‌تپق خوانی به گفت و گو پرداختند. یکی از متسابقان از شعبه استان خراسان رضوی، هیجان این بخش را دوست داشت و گفت: با وجود اینکه طی اولین پاسخ‌ها از دور مسابقه حذف شدم اما معتقدم که این نوعی نشان دادن سرعت عمل در ارائه محفوظات است.
گروهی از شرکت کنندگان این مقطع که از شعبه اصفهان جامعه  القرآن نیز آمده بودند اذعان کردند: کاش به جای اینگونه محک زدن در این بخش و به جای تلاوت ابتدای آیه، بخشی از آیه توسط داور تلاوت و در ادامه متسابق آیه را قرائت می‌کرد و هر کجای آن مکث و یا نادرست تلاوت می‌کرد از دور خارج می‌شد.
آنها ادامه دادند: نظم نسبی در این بخش از مسابقات حاکم بود که شاید علتش زمان اندک فاصله آن تا اذان ظهر و عصر بود و به این دلیل بود که این بخش به صورت فشرده برگزار شد. بهتر بود که مسئولان اجرایی صبر می‌کردند تا پس از خروج کامل آقایان و یا سایر افرادی که تمایل به حضور در سالن را نداشتند و پس از حاکم شدن نظم و سکوت این بخش را اجرا می‌‍‌‌کردند.
عده ای دیگر از شعبه کرمان نیز گلایه مند بودند که چرا خلاف وعده‌ای که داده شد متسابقان به صورت حلقه‌ای در کنار هم قرار نگرفتند تا بلکه با تمرکز بیشتری به اجرا بپردازند.
براساس گزارش ایکنا، هرچند در این بخش از جشنواره تمام توان کادر اجرایی و انتظامات بر ایجاد نظم و آرامش در سالن بود اما قطع و وصل میکروفون و کمبود میکروفون سیار در سالن، نشستن متسابقان بر روی صندلی ها  و جابه جا شدن پس از خروج یکی از متسابقین در حین عدم توانایی در ارائه محفوظات در بخش اول آیات، موجب نرسیدن صدای متسابقان به یکدیگر و برهم زدن تمرکز انها و بعضا ایجاد استرس و نگرانی در آنها برای حضور در عرصه رقابت اصلی در رشته قرآنی شان در مراحل بعدی شود.
هرچند تعدادی نیز از لذت هیجان این مسابقات و همچنین شاد بودن این بخش سخنانی به میان گفتند اما ابوترابی، داور این بخش و کارشناس راهنمای حافظان در سالن حفظ کل پیشنهاد کرد: بهتر است این رشته طی سال آینده در سه حلقه حفظ 10، 20 و کل تشکیل شود و هر دو مقطع زیر 16 سال و بالای 16 سال نیز در این سه گروه قرار گیرند بدون اینکه در دو مقطع مجزا رقابت کنند.
کوثر صفی‌نژاد در مقطع زیر 16 سال از شعبه کرمان و همچنین سید سمانه محروقی از شعبه خراسان رضوی در مقطع بالای 16 سال توانستند به عنوان قهرمان قهرمانان در این دوره مشخص شوند.
یادآور می‌شود، دوازدهمین جشنواره قرآنی، علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی شعب بانوان جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) با عنوان «طیبات»از 29 تا 31 تیرماه در دانشگاه سراسری سمنان در حال برگزاری است.
مطالب مرتبط
captcha