سیره امام صادق (ع) نقش اصلی را در جهت اتحاد جامعه اسلامی ایفا کرد
کد خبر: 3621218
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱

سیره امام صادق (ع) نقش اصلی را در جهت اتحاد جامعه اسلامی ایفا کرد

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌طباطبایی گفت: اگر اندکی سیره حضرت و نحوه برخورد و هدایت ایشان را مورد کنکاش قرار دهیم خواهیم دید که ایشان مبین و مبلغ وحدت در جامعه اسلامی بوده زیرا روزی ابوحنیفه در مراسم حج نزد ایشان آمد و امام با او معانقه نمود و از احوال او و خانواده اش پرسید فردی سؤال کرد آیا این مرد را می‌شناسی؟ امام فرمود من از احوال او و خانواده اش می‌پرسم و تو می‌پرسی آیا او را می‌شناسی ولی بدان این ابوحنیفه فقیه ترین مردم شهر خود است. (جامع مسانید ابی حنیفة، ج2، ص376)

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم عزاداری شام شهادت امام صادق(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن محمدی‌طباطبایی پیرامون سیره و شخصیت حضرت با حضور مردم در دفتر نشر آموزه های اسلامی برگزار شد.
حجت‌الاسلام محمدی‌طباطبایی ابتدا با عرض تسلیت این مناسبت درباره علت تسمیه مذهب تشییع به مذهب جعفری گفت: مسن‌ترین امام در بین ائمه به غیر از امام زمان(عج) امام صادق (ع) می‌باشند که حتی دو سال بیشتر از پیامبر عمر کرده‌اند، دوره امامت ایشان 37 سال یعنی از سال  114 هجری آغاز شده تا سال 148 هجری قمری به طول انجامید، امام صادق(ع) بنیان اسلام را که از زمان پیامبر بنا نهاده شده بود را در طی مدت امامت خود استحکام بخشیده و تثبیت کردند.
وی ادامه داد: دوران امامت حضرت همزمان با سقوط حکومت حدود یکصد ساله بنی امیه و تأسیس حکوت نوبنیان 500 ساله عباسیان بود و به همین علت در این بهبوهه جنگ قدرت و فضای ملتهب سیاسی جامعه حضرت فرصت را مغتنم شمرده و شروع به تبیین و نشر معارف و آموزه های حقیقی دین مبین اسلام نمودندئدر واقع شاید بتوان چنین گفت که قیام امام صادق (ع) قیام جهاد در معرکه جنگ نبود بلکه قیام ایشان جهاد در تبیین و نشر مکتب تشیع با تربیت شاگردان زیاد و روشن گری جامعه اسلامی با توجه به آموزه های حقیقی دین اسلام بود.
محمدی‌طباطبایی افزود:. درست به همین علت است که مذهب شیعه را مذهب جعفری می‌گویند زیرا پس از اختناق دوران امویان که غالباٌ با عناد نسبت به امیرالمؤمنین علی (ع) و اولاد ایشان وممانعت از نشر چهره واقعی اسلام  توأم بوده حضرت شروع به نشر و تثبیت تعالیم اسلامی و تربیت شاگردان وارسته به همین منظور نمودند.
پژوهشگر فعال حوزوی گفت: امام صادق (ع) چهره واقعی دین را نشر و گسترش دادند وظیفه ما هم حفظ این گنج گرانبها و ترویج و نشر آن خواهد بود زیرا یکی از مصادیق نشر آموزه های اسلامی همین اقامه مراسم های منتسب به ائمه و نشر معارف اسلامی می‌باشد که برگزاری هر چه باشکوه تر و بهره برداری هر چه بیشتر از این مجالس وظیفه ما میراث داران مکتب امام صادق (ع) است.  
سیره امام صادق (ع) مصداق واقعی اتحاد جامعه اسلامی
وی ادامه داد: از جمله مهمترین آداب اسلامی که مورد سفارش و تأکید دین می‌باشد اخلاق مداری و نحوه دعوت و هدایت افراد با طرز فکرهای  مختلف به سوی سعادت ابدی و اسلام حقیقی است که اگر اندکی در سیره حضرت و نحوه برخورد و هدایت ایشان را مورد کنکاش قرار دهیم خواهیم دید که ایشان مبین و مبلغ وحدت در جامعه اسلامی بوده و لا توجه به علم لدنی و الهی خود سر آمد همه بودند، روزی ابوحنیفه در مراسم حج نزد امام صادق(ع) آمد و امام با او معانقه نمود و از احوال او و خانواده اش پرسید فردی سؤال کرد آیا این مرد را می‌شناسی؟ امام فرمود من از احوال او و خانواده اش می‌پرسم و تو می‌پرسی آیا او را می‌شناسی ولی بدان این ابوحنیفه فقیه ترین مردم شهر خود است. (جامع مسانید ابی حنیفة، ج2، ص376)
محمدی‌طباطبایی افزود: و بر همین اساس روایت دیگری فردی نزد ابوحنیفه آمد و گفت: نذر کرده‌ام مقداری پول به امام عادل بدهم پیشنهاد می‌کنی به چه کسی بپردازم؟ ابوحنیفه گفت: اگر می خواهی امام عادل را بشناسی و مال خودت را به او رد کنی پس او را به جعفر بن محمد(ع) بده. (امامان شیعه و جنبشهای مکتبی، ص100) در بین ائمه اربعه اهل تسنن، یعنی حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی تنها دو امام اول آنها یعنی حنفی و مالکی محضر امام صادق (ع) را درک نموده‌اند و در مورد شخصیت علمی و اخلاقی  ایشان چنین گفته‌اند:
ابو حنیفه می‌گوید: اگر من دو سال در محضر جعفر ابن محمد (ع) شاگردی نمی کردم اکنون أبو حنیفه ای وجود نداشت من دانشمند تر از جعفر ابن محمد ندیدم. (تذکره الحفاظ ج 1 ص 166)  
مالک ابن انس میگوید: هر زمان توفیق دیدیار ایشان نصیبم شد ، همواره ایشان را در سه حالت دیدم : یا در حال نماز بودند ، یا روزه بودند و یا مشغول خواندن قرآن . در علم ، عبادت و پرهیزگاری ، برتر از جعفر ابن محمد (ع) هیچ چشمی ندیده ، هیچ گوشی نشنیده و به قلب هیچ بشری خطور نکرده است. (ابن حجر عسقلانی – تهذیب التهذیب ج 1 ص 8 8)
حجت‌الاسلام محمدی‌طباطبایی اشاره کرد: آنچه که امروز جامه اسلامی به آن نیاز دارد توجه هرچه بیشتر جامعه به وحدت و یکپارچگی مسلمانان و جلوگیری از اختلاف و تفرقه افکنی بین مسلمانان و بازداری از  دامن‌زدن به مسائل اختلافی بین مذاهب اسلامی می‌باشد که چیزی جز تفرقه، کینه، نفاق و نسل‌کشی مسلمانان در پی ندارد، نمونه بارز آن را می‌توان در تحرکات گروهک های تروریستی منطقه و هیزم به آتش افزودن دشمنان و معاندین دین مبین اسلام مشاهده کرد خداوند در  قرآن از طرفی اشاره به تجمیع امت در غالب دین واحد دارد: إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ این است آیین شما، آیینی واحد و من پروردگار شمایم پس تنها مرا بپرستید. (سوره انبیاء آیه 92) (امت) جماعتی هستند که مقصد واحدی آنها را جمع کرده باشد مثل امت پیامبرکه تحت لوای دین اسلام جمع شده‌اند، پس قدر این امت واحد بودن را دانسته و از تفرقه جلوگیری کنیم «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ  و همگی به ریسمان خدا ( به دین و کتاب و آورندگان وحی ) چنگ زنید و پراکنده نشوید.  (آل عمران 103) و از طرف دیگر مؤمنان را برادر یکدیگر معرفی می‌کند: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ  جز این نیست که همه مؤمنان با هم برادرند بنابراین در همه نزاع ها و اختلافات میان برادرانتان صلح و آشتی برقرار کنید و از خدا پروا نمایید که مورد رحمت قرار گیرید.(سوره حجرات آیه 10)
 آیت الله العظمی سیستانی،  مرجع عالیقدر جهان تشییع در نوامبر سال 2007 در پیامی به نخستین همایش علمای شیعه و سنی فرمودند من همگان را دوست دارم و دین همان محبت است و متعجبم که چگونه دشمنان می‌توانند بین مذاهب اسلامی تفرقه ایجاد کنند... مسائل اختلافی میان شیعه و اهل سنت در مباحث فقهی است که این اختلافات در میان افراد یک مذهب نیز وجود دارد ... همانگونه که قبلا هم گفته‌ام می‌گویم نگویید «برادران ما اهل سنت» بلکه بگویید «جان ما اهل سنت» و من به خطابه ائمه جمعه اهل سنت بیش از خطبای شیعه گوش می‌دهم و ما بین عرب و کرد تفاوتی قائل نیستیم و اسلام همه ما را جمع کرده است.  
در پایان مرتبه دیگر این مهم را متذکر می‌شویم که در عصر کنونی مهمترین وظیفه ما اولاً: میراث داری از معارف دینی می‌باشد که از ائمه اطهار و مخصوصاً امام صادق (ع) برای ما باقی مانده است و ثانیاً حفظ وحدت جامعه اسلامی و شکوه یکپارچکی و جلوگیری از تفرقه افکنی معاندین در بین مذاهب اسلامی می‌باشد.  
محمد ایمانی‌مهر
captcha