حفظ قرآن، آسان‌ترین کار دنیاست!
کد خبر: 3621234
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲

حفظ قرآن، آسان‌ترین کار دنیاست!

اوقات فراغت بهترین زمان برای حفظ قرآن است اما برخی‌ها می‌گویند حفظ قرآن مثل جا به جا کردن کوه کار سختی است؛ اینجا بچه‌ها از تجربه‌های خود و از سادگی حفظ قرآن می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) مهر نوشت: اوقات فراغت برای بچه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. بچه‌هایی که ۹ ماه از سالشان را در مدرسه و با درس و مشق به سر می‌برند، دوست دارند در اوقات فراغتشان نفس راحتی بکشند.

جواب بیش‌تر بچه‌ها در مقابل سوال «تابستان‌تان را چگونه گذراندید؟»، پای تلویزیون و اینترنت و موبایل است اما در مقابل، بچه‌هایی هم هستند که فراغت را در آموختن، رشد و پیشرفت می‌دانند.

قرآن و رشته‌های قرآنی نیز همواره یکی از انتخاب‌های سرسخت بچه‌ها برای گذراندن اوقات فراغت به شکلی مفید بوده است. دستگاه‌ها و موسسات فراوانی نیز با تشکیل کلاس‌های قرآنی از انتخاب بچه‌ها استقبال می‌کنند.

ما نیز برای اینکه فراغت تابستانی و قرآنی بچه‌ها را از نزدیک ببینیم، به یکی از موسسات قرآنی در تبریز آمده‌ایم. علی‌رغم این ذهنیت که کلاس‌های قرآنی باید ساکت بوده و فضای خشکی داشته باشد، اما از همان بدو ورود می‌شود دید که چه های و هوی بانشاطی بر فضا حاکم است. هرچند می‌توان دید که کلاس‌ها تشکیل شده و اساتید حضور دارند، اما شور و شوق از کلاس‌ها لحظه‌ای غافل نمی‌شود، خنده از چهره بچه‌ها دست برنمی‌دارد و شوخی از دهان اساتید پر نمی‌کشد. اینجا بچه‌ها با عشق آمده‌اند تا عشق را در قلب خود حفظ کنند.

می‌توان دید که بچه‌های گروه‌های سنی مختلف با ظاهر و باطن مختلف کنار هم چگونه نشسته‌اند و علی‌رغم تفاوت در استعداد و میزان توانایی، با همدیگر خوب هستند و خوبی را در فضای قرآنی انتشار می‌دهند.

از محروم‌ترین روستا تا غنی‌ترین کشور

اینجا که ما برای بازدید آمده‌ایم، تنها یک شعبه از شعب فراوان موسسه قرآنی آوای آسمانی تبریز است که بچه‌ها در آن به حفظ قرآن می‌پردازند. در گفتگویی که با مدیرعامل این موسسه انجام می‌دهیم، بیش‌تر از کلاس‌ها و بچه‌ها می‌پرسیم. یحیی راثی به خبرنگار مهر می‌گوید: بیش از ۳ سال است که فعالیت‌مان را در سطح استان آغاز کرده‌ایم که مراکز مختلفی چه در تبریز و چه در شهرستان‌ها داریم و امروز هم در کانون شهید یاغچیان هستیم که تا اواخر مهرماه شاهد ۱۰ ها حافظ قرآن خواهیم بود.

وی ادامه می‌دهد: سعی کرده‌ایم در مناطق محروم و نیز شهرستان‌هایی همچون خداآفرین و دیزج و زرنق و... هم کلاس داشته باشیم. علاوه بر این، دانش‌آموزان استان‌های دیگر مثل مازندران و کشورهای دیگر همچون امارات به صورت غیرحضوری از کلاس‌های ما بهره‌مند می‌شوند.

محبت، مبنای کلاس‌های قرآنی باشد

استاد حفظ قرآن در رابطه با اینکه چگونه می‌توان بچه‌ها را به حفظ قرآن علاقه‌مند کرد، اظهار می‌دارد: باید محبت، مبنای کلاس‌های قرآنی باشد. اخلاق زیبای استاد است که می‌تواند شاگرد را جذب و علاقه‌مند کند. اگر همواره این نگرش را داشته باشیم که ممکن است هر لحظه یک شاگرد از حفظ قرآن انصراف دهد، بی‌شک با احتیاط بیش‌تری برخورد خواهیم کرد.

وی همچنین می‌افزاید: هر دانش‌آموز برای حفظ قرآن یک قالب خاص دارد که استاد باید آن را بشناسد و متناسب با آن برنامه‌ریزی کند. همچنین استاد باید بتواند در کمترین زمان ممکن بیش‌ترین استفاده را از توانایی شاگرد ببرد به شرط اینکه روانشناسانه عمل کرده و شرایط دانش‌آموز را رعایت کند.

حفظ قرآن آسان‌ترین کار دنیاست و هر فرد با استعداد متوسط می‌تواند حافظ کل قرآن باشدوی تاکید می‌کند: حفظ قرآن آسان‌ترین کار دنیاست و هر فرد با استعداد متوسط می‌تواند حافظ کل قرآن باشد. خداوند می‌فرماید ما قرآن را آسان کردیم. اما نکته مهمی که وجود دارد حفظ قرآن با یک استاد متخصص است. با استاد می‌توان در حدود یک سال با روزانه یک ساعت حفظ، حافظ کل قرآن شد.

راثی در پایان خاطرنشان می‌کند: یکی از بهترین کارها در اوقات فراغت، ارتباط بیش‌تر با خداست و راه ارتباط با خدا نیز خواندن قرآن است. حفظ قرآن به‌وسیله اینکه می‌تواند هر روز ما را با قرآن درگیر کند، می‌تواند دوستی پایدارتری با خداوند و کتاب آسمانی رقم بزند.

با چندنفر از بچه‌ها نیز همکلام می‌شویم. نقطه تفاهم صحبت‌هایشان رضایت از انتخاب رشته حفظ قرآن است. زهرا دانش‌آموز سال سوم دبیرستان و حافظ کل قرآن کریم است. او برای خبرنگار مهر تعریف می‌کند: اولین‌بار که تصمیم گرفتم قرآن را حفظ کنم، سوره یاسین را حفظ کردم.

زهرا ادامه می‌دهد: بعد که توسط یکی از جلسات با آقای «راثی» و کلاس‌هایشان آشنا شدم حفظ قرآن را به صورت تخصصی از تیرماه سال قبل شروع کردم و خوشبختانه در نیمه شعبان موفق به حفظ کل قرآن شدم.

عشق کافی‌ست

این حافظ قرآن معتقد است حفظ قرآن اصلا سخت نیست و استعداد خاصی نمی‌خواهد. تنها چیزی که اهمیت دارد داشتن علاقه و عشق است که توفیق الهی را به همراه می‌آورد.

وی در ادامه از مخالفت خانواده‌اش در ابتدای شروع حفظ قرآن خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: اوایل خانواده‌ام زیاد مخالفت می‌کردند و معتقد بودند حفظ قرآن به درسم لطمه خواهد زد اما رفته رفته که پیشرفتم را دیدند علاقه‌مند شده و خودشان حمایت و تشویقم کردند.

زهرا از بین تمام رشته‌های قرآنی، حفظ را بهتر می‌داند و می‌گوید: حفظ قرآن از نظر ارتقا هوش و حواس بسیار می‌تواند مفید واقع شود و همچنین معتقدم حفظ جامع‌تر است چون هم تجوید را در برمی‌گیرد، هم صوت را و هم ... .

نزدیک‌تر بیایید

فاطمه اسداللهی، از دیگر حافظان علاقه‌مند است که در گفتگویی با خبرنگار مهر می‌گوید: حفظ قرآن به‌شدت آسان است و فقط کافی است بچه‌ها امتحان کنند نه اینکه از دور قضاوت کنند.

او معتقد است: قرآن تاثیرات زیادی در زندگی شخصی افراد دارد ولی مهم‌ترین آن‌ها این است که نمی‌گذارد مرتکب گناه شویم.

پدر و مادر فاطمه نیز در ابتدا از او و حفظ قرآن حمایت نمی‌کردند ولی به تازگی که موفقیت‌های او را می‌بینند بسیار علاقه‌مند شده‌اند. او اکنون حافظ ۱۸ جز از قرآن است و طبق گفته اساتیدش به زودی حافظ کل قرآن خواهد شد.

حفظ از کلمه به کلمه، تا صفحه به صفحه

اما قطعا اینکه بچه‌های علاقه‌مند را بتوان تا نهایت مراحل حفظ قرآن علاقه‌مند نگه‌داشت، کار آسانی نیست و به توانایی استاد مربوط می‌شود. با یکی از اساتید و مربیان توانمند این مجموعه صحبت می‌کنیم. محمدرضا رییسی به خبرنگار مهر از چگونگی جذب دانش‌آموزان می‌گوید. وی تشریح می‌کند: وقتی حفظ را از جز ۳۰ قرآن شروع کنیم به طور متوسط ۶ ماه زمان می‌برد و در نتیجه دانش‌آموز تصور می‌کند برای حفظ کل قرآن ۱۸۰ ماه نیاز است و همین موضوع باعث انصراف وی می‌شود.

رییسی ادامه می‌دهد: اما ما سعی می‌کنیم حفظ را از جز اول شروع کنیم که در این حالت علاقه‌مندی بچه‌ها بیش‌تر می‌شود. برای مثال ما بچه‌هایی داشتیم که در ۹ روز سه جز اول یعنی ۶۰ صفحه حفظ کرده‌اند و این موضوع بی‌شک در امیدواری آن‌ها برای ادامه بی‌تاثیر نبوده است.

وی صبر و حوصله را از ویژگی‌های یک استاد خوب حفظ قرآن می‌داند و اظهار می‌کند: ما حتی در کلاس‌هایمان برای بچه‌ سه‌ساله حفظ قرآن آموخته‌ایم. مثلا کلمه به کلمه پیش می‌رفتیم و الان در دو یا سه‌ماه توانسته ۷۰ آیه حفظ کند.

این مربی قرآنی همچنین اضافه می‌کند: در کلاس قرآنی باید اختیارات بیش‌تری به بچه‌ها داد. مثلا ما در ابتدا هرچند با کنترل و مدیریت استاد، اما از خود دانش‌آموز می‌خواهیم که انتخاب کند کدام آیه را می‌خواهد حفظ کند.

درس را بهانه نکنید!

وی از حضور ۲۰۰۰ نفر در کلاس‌های موسسه آوای آسمانی تبریز در سطح استان خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: سبک منحصر به فرد آقای راثی در جذب دانش‌آموزان دلیل استقبال از کلاس‌های این موسسه است.

رییسی می‌افزاید: هروقت آقای راثی در جلسه‌ای درباره حفظ قرآن صحبت کنند، صد درصد حضار علاقه‌مند می‌شوند ولی در مواردی نیز اولیا مانع حضور فرزند خود در کلاس‌های حفظ قرآن به بهانه لطمه‌زدن به درس می‌شوند که در واقع چنین نیست.

وی همچنین تاکید می‌کند: ما اینجا دانش‌آموزانی داریم که به هیچ وجه از ظاهرشان نمی‌توان دریافت که علاقه‌مند حفظ قرآن باشند ولی بعد از آنکه به طور مستمر فعالیت و تلاش می‌کنند نتایج بسیار خوبی حاصل می‌شود.

یقینا حفظ قرآن کار سختی نیست اما در اینکه کار آسانی است به چند مورد مشروط است که از جمله آن‌ها می‌توان به داشتن استاد خوب، داشتن عشق و علاقه و در صدر آن‌ها اراده قوی اشاره کرد.

هرچند دلیل بسیاری از خانواده‌ها برای منع فرزندشان از شروع حفظ قرآن نگرانی از لطمه وارد شدن به درس است اما این درحالی است که حفظ قرآن روزانه تنها به یک ساعت زمان نیاز دارد؛ پس می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و کاهش ساعات چرخیدن در شبکات مجازی این امر را امکان‌پذیر کرد.

اما باز هرآنچه گفتیم چیزی بیش از حرف نیست و احتمالش زیاد است که باز خیلی‌ها از آسان بودن حفظ قرآن اطمینان پیدا نکنند و بهترین روش برای اثبات این حرف‌ها چیزی نیست جز امتحان کردن؛ حتی چند سوره کوتاه.

captcha