تپه سلام شیراز میزبان پرستوی عاشق شد
کد خبر: 3621269
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳

تپه سلام شیراز میزبان پرستوی عاشق شد

گروه اجتماعی: تا مراسم تشییع و خاكسپاری پیكر آخرین بازمانده كاروان 21 شهید گمنام با عنوان «خوشید فاطمی» در میان كوه‌های دراك شیراز برگزار شد و سرانجام پیكر مطهر پرستوی عاشق دوران عشق و ایثار در تپه سلام آرام گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، بنا بود تا مراسم تشییع و خاكسپاری پیكر آخرین بازمانده كاروان 21 شهید گمنام با عنوان «خوشید فاطمی» عصر دیروز، 29 تیرماه همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در میان كوه‌های دراك شیراز برگزار شود.

وعده دیدار ورودی این بوستان 580 هكتاری بود؛ گمان می‌كردم كه به دلیل كوهستانی بودن و فاصله نسبتاً زیاد این مراسم، افراد كمتری برای وداع و تشییع حضور یابند، اما این‌گونه نشد. غوغایی از همان ابتدای ورودی مسیر وداع و تشییع به پا بود.

حتی گرمای جنوب هم مانع عشق‌ورزی عاشقان نمی‌شود

از داخل بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز پرچم‌ها و راهنماها تشییع پیكر مطهر یك شهید گمنام نصب شده بود و ماشین‌ها پشت سر هم یكی یكی این نمادها را طی می‌كردند تا به مراسم برسند. ترافیك سنگینی برقرار شده بود و یكی یكی ماشین‌ها بودند كه در طی مسیر پارك می‌شدند و افراد با پای پیاده قدم در مسیر عاشقی می‌گذاشتند.

در زیر گرمای سوزان تابستان جنوب، افراد بیشماری اعم از زن و مرد، كودك و نوجوان و جوان و میانسال و پیر از هر قشر و صنفی آمده بودند. همه چشم‌ها به مسیر ورودی دوخته بود تا نشانی از كبوتر خونین بال خمینی بیاید. سرانجام آمد؛ صدای صلوات بود كه با آمدنش در فضا پیچید. گروه‌های نظامی با رژه و مارش خود ادای احترام جانانه‌ای را به ساحت مقدس این سبك بال عاشق ادا كردند.

راز و نیازهایی كه با آمدن كبوتر خونین‌بال خمینی به اوج رسید

یكی یكی صدای تركیدن بغض‌ها آن هم در آن هیاهوی طبل‌ها و رژه‌های نظامیان به گوش می‌رسید. راز و نیازها و نجواها و زمزمه‌ها با یگانه محبوب راه عاشقی آغاز شد و شور و اشتیاق فراوانی برای توسل و تبرك جویی به ساحت مقدس این شهید بر فضا حاكم شد.

همه تلاش می‌كردند تا به نوعی دستان خود را به تابوت مطهرش كه منقش به پرچم خوش نقش و نگار وطن بود، برسانند. همه تبرك می‌خواستند تا نور این تبرك‌جویی را همراه زندگی خود كنند. پشت سرش همگی به راه افتادیم؛  مسیر سربالایی و كوهستانی حتی ذره‌ای از اشتیاق عاشقان را برای بدرقه كاروان عشق كم نكرد و پس از طی مسیری نسبتاً طولانی با پای پیاده، سرانجام بر پایین كوه گرد هم آمده و بر پیكر پاك و مطهر این شهید گمنام نمازی با شكوه هرچه تمام‌تر اقامه كرديم.

به دلیل اینكه مسافت زیاد و سربالایی‌های تندی برای محل تدفین پیكر مطهر این شهید گمنام یعنی تپه سلام وجود داشت، همه افراد سوار بر مینی‌بوس‌ها و ون‌ها شدند تا خود را به محل قرار برسانند. باز هم در مكان تدفین غوغایی به پا بود و تداركات فراوانی برای میزبانی این بازمانده كاروان خورشید از سوی سپاه ناحیه محمد رسول‌الله(ص) شیراز انجام شده بود.

تپه سلام، میزبان پرستوی عاشق شد

تپه سلام، مكانی كه سابقاً محل استقرار عشایر كوچ‌نشینی بود كه برای عرض ادب و احترام به ساحت مقدس حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) در آنجا قرار می‌گرفتند، محل تشییع و خاكسپاری پیكر این شهید گمنام دوران حماسه عشق و ایثار بود.

حماسه‌سازی در قاموس ایرانیان همواره وجود داشته و دارد

به راستی حماسه‌سازی در قاموس ایرانیان همواره وجود داشته و دارد و با روح و خون و گوشت و پوست آنان عجین شده است. عده‌ای با فداكاری و جانفشانی در راه دفاع از اسلام و وطن و عده‌ای دیگر با قدردانی از قدرشناسی‌ها و حضور همیشگی و گسترده در صحنه، حماسه خلق می‌كنند. خلاصه هركس به سهم و وسع خویش در این راه قدم برمی‌دارد.

محل تدفین شهید در زیر یك قبه قرار داشت كه دور تا دور آن از پارچه‌های سبز و شاخه‌های گل و سربندهای «یا زهرا(س)»، «یا حسین(ع)»، «یا زینب(س)» و غیره پوشیده شده بود تا دل‌ها را بیش از پیش خدایی كند. در عین حال كمی آن‌طرف‌تر صندلی‌هایی را برای استقرار حاضرین قرار داده بود چون بنا بود سخنرانی در این مراسم صورت بگیرد.

مراسم با تلاوت آیات وحی توسط وحید سروستانی، یكی از قاریان برجسته فارس آغاز شد و سپس حسین حسینی، فرمانده سپاه ناحیه محمد رسول‌الله(ص) شیراز به سخنرانی پرداخت و از حضور گسترده مردم در این مراسم معنوی قدردانی كرد.

انس با شهدا، مقدمه قرب با خداست

وی تأكید كرد كه اینجا محفل انس با شهداست و این نقطه، نقطه قرابت با آنان است كه انس با شهدا خود مقدمه قرب به خداوند است و خوشا به حال كسانی كه دائماً توفیق انس با شهدا را دارند.

سخنران بعدی این مراسم علیرضا پاك‌فطرت، شهردار شیراز بود كه ابتدا دلنوشته‌ای را برای شهید گمنام قرائت كرد و گفت: ای شهید گمنام با آمدنت من را از خواب غفلت بیدار كردی و برای آمدنت روزشماری می‌كردم.

دلنوشته‌ای برای شهدا

وی ادامه داد: سئوال اینجاست كه ای شهید گمنام اگر امروز تو هم بودی، در الفبای سیاست‌زدگی غرق می‌شد و یا شبانه‌روز برای مردم خدمت می‌كردی و آیا بیشتر وقت خود را صرف حزب و جناح می‌‌كردی یا اینكه سعی می‌كردی گره از كار هموطنت برداری و به راستی اگر امروز بودی راه امامت را چگونه ادامه می‌دادی و مگر نه اینكه راه امامت همان راه انبیا و ولایت فقیه است.

شهردار شیراز تأكید كرد كه امروز با شهید گمنام عهد می‌بندیم كه با اراده بیشتری برای مردم كار كنیم تا شفاعتی از او عاید ما شود. و این افتخاری برای ماست كه میزبان شهید گمنام باشیم.

پاك‌فطرت در ادامه با اشاره به حضور گسترده مردم در این مراسم گفت: مادران و پدران فراوانی را دیدم كه از ابتدای پارك تا به اینجا خود را پیاده رساندند آن هم در این گرمای طاقت‌فرسای تابستان تا نشان دهند كه همواره در صحنه دفاع از امام و انقلاب و اهداف شهدا هستند.

شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه توضیحاتی درباره بوستان 580 هكتاری دراك پرداخت و گفت: این مكان با آمدن این شهید گمنام هویت پیدا كرد و تثبیت شد.

حجت‌الاسلام محمدحسن مرادی، امام جمعه موقت شیراز نیز سخنران دیگر این مراسم بود كه گفت: در طول جنگ‌های متعددی در 400 سال گذشته در ایران به وقوع پیوست تنها در دوران دفاع مقدس بود كه حتی یك وجب از خاك این كشور به دست دشمنان نیفتاد در حالی كه پیش از آن همواره در جنگ‌ها و قراردادهای ننگینی مثل تركمانچای و گلستان و غیره بخش‌هایی از خاك این كشور جدا می‌شدند.

شمارش معرفت شهدا برای دستیابی به قرب الهی

وی،‌ نقش شهدا و جانبازان و ایثارگران را در این مسئله یادآور شد و گفت: شهدا با 4 معرفت به مقام قرب الهی دست یافتند؛ معرفت به خدا، معرفت به دین؛ معرفت به ائمه و معرفت كامل به ولایت فقیه.

امام جمعه شهرك‌های غرب شیراز همچنین به حدیثی از پیامبر(ص) اشاره كرد و گفت: 4 طایفه ابدی و جاودانه هستند شامل انبیاء، علما، شهدا و حاملان قرآن.

وی با بیان اینكه شهدا به ما استقلال، عزت و سربلندی دادند، گفت: در قیامت 3 طایفه علما، انبیا و شهدا برای بخشش گناهان و ارتقای مقام افراد می‌توانند شفاعت كنند و هر شهید می‌تواند از 70 تا 70 هزار نفر را شفاعت كند.

مرادی با تصریح ینكه 4 نوع مرگ رحمت، حسرت، لعنت و شرافت برای انسان‌ها وجود دارد، گفت: مرگ رحمت مربوط به مسلمانی است كه بعد از یك عمر عبادت و بندگی می‌میرد؛ مرگ حسرت مربوط به انسان فاسق است؛ مرگ لعنت مربوط به كفار و معاندان و زورگویان عالم است و مرگ شرافت هم مربوط به شهداست.

اثرگذارترین نوع مرگ شهادت است

امام جمعه موقت شیراز اظهار كرد:‌ بهترین، آزادانه‌ترین و اثرگذارترین نوع مرگ شهادت است و این شهدا بودند كه به مرگ عزت دادند.

برای هر كیلومتر خاك كشورمان، 14 شهید اهدا شده است

وی در ادامه شرایط دوران دفاع مقدس را یادآور شد و گفت:‌ در دوران دفاع مقدس دشمن، 20 هزار كیلومتر از سرزمین ما را اشغال كرد و ما برای هر كیلومتر مربع از این خاك در دفاع مقدس 14 شهید، 44 جانباز و 3 آزاده دادیم.

مرادی همچنین خطاب به مسئولان گفت: 232 هزار شهید در این كشور در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب شده است و مسئولان باید مراقب باشند كه برای هر صندلی آنان 83 شهید تقدیم شده است.

در ادامه این مراسم، تشییع پیكر مطهر شهید گمنام با نواهای مداحی و وداع با شهید آغاز شد و سرانجام پیكر مطهر این شهید در تپه سلام شیراز آرام گرفت.

captcha