معیارهای قرآنی انتخاب کابینه/ بازی کویت متأثر از لابی آمریکایی ـ صهیونیستی است
کد خبر: 3621270
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
خطيب جمعه تهران تشریح کرد:

معیارهای قرآنی انتخاب کابینه/ بازی کویت متأثر از لابی آمریکایی ـ صهیونیستی است

گروه سیاسی: حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره به معیارهای قرآن برای انتخاب کابینه، گفت: تعهد، لیافت و توانمندی از معیارهای قرآنی برای انتخاب مسئولان است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، امروز، 30 تیرماه در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به در پیش بودن دهه کرامت اظهار کرد: این ایام فصل ارزشمند و فرصت بسیار خوبی است که جایگاه امامت تبیین شود.
وی افزود: روز ولادت حضرت معصومه(س) که روز دختران نامیده شده، فرصت مناسبی است که دختران جامعه اسلامی ما حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت فاطمه معصومه(س) را به عنوان الگو قرار دهند.
خطیب جمعه تهران همچنین به ایام حج اشاره کرد و گفت: حج از واجبات است و اگر کسی توانایی رفتن به حج را داشته باشد اما نرود، مسلمان مرده است.
وی با بیان اینکه اعزام حجاج به حج تصمیم نظام اسلامی است، اظهار کرد: کشور میزبان باید شایسته ترین پذیرایی ها را از ضیوف الرحمان داشته باشد و باید به گونه ای عمل کند که شاهد فجایع سختی که در مسجدالجرام و منا اتفاق افتاد، نباشیم؛ از سوی دیگر مسئولان ما اطمینان می دهند که در عرصه دیپلماسی کار شایسته را انجام دادند و دولت عربستان تعهد داده که در این عرصه حادثه ای پیش نیاید.
حجت الاسلام خاتمی خطاب به زائران ایرانی نیز گفت: حجاج ایرانی نماینده یک ملت انقلابی هستند و آنجا باید به گونه ای عمل کنند که مایه فخر ایران اسلامی و انقلابی باشند.
وی با اشاره به در پیش رو بودن سالروز اقامه اولین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی اظهار کرد: نماز جمعه نماز شخص نیست بلکه نماز نظام اسلامی و تابلوی نظام اسلامی است؛ امیدواریم در سراسر کشور بهای شایسته ای به نماز عبادی ـ سیاسی جمعه داده شود.
امام جمعه موقت تهران همچنین یاد عملیات مرصاد و شکست منافقین در این عملیات را گرامی داشت و گفت: در عملیات مرصاد منافقین جنایتکار به عنوان سربازان صدام وارد صحنه شدند و به خیال کودکانه خود می خواستند از کرمانشاه و همدان، تهران را تصرفت کنند اما رزمندگان قهرمان ما آنها را به روز سیاه نشاندند.
وی به برگزاری همایش منافقین در فرانسه اشاره کرد و افزود: نفس اجازه دادن به اینکه این جنایتکاران در این کشور همایش برگزار کنند، حمایت عملی از تروریسم است و متأسفانه فرانسه با استفاده از این مهره های سوخته و نیز موضع گیری های دیگرشان نشان داد که در عرصه سیاسی عقب مانده است.
خاتمی با تأکید بر اینکه منافقین عناصر خائن و آدم کشی هستند که مانند داعش عمل کردند، گفت: منافقین در دهه 60 مانند داعش عمل کردند و برگزاری این همایش در خاک فرانسه به معنای مهر و امضا بر عملکرد تروریستی آنهاست.
وی تصریح کرد: برخورد با اینها از اعمال صالح و ارزشمند امام (ره) بود و کسانی که فرمان امام را عمل کردند باید مدال بگیرند نه اینکه در سایت ها جای جلاد و شهید را عوض کنند؛ امروز اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دیرالزور و مواضع داعش موشک زد و همه این عمل را تحسین کردند، در آن زمان نیز لازم بود که با منافقین برخورد شود و کسانی که جای جلاد و شهید را عوض کردند، باید توبه کنند.
خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش به قیام 30 تیر سال 1331 پرداخت و گفت: قبل از 30 تیر، شاه قوام السلطنه را سر کار آورد تا بر انقلابیون بتازد؛ مرحوم آیت الله کاشانی قسم خورد که اگر تا 30 تیر قوام کنار نرود مردم کفن پوش به صحنه بیایند؛ شاه نیز به مرحوم کاشانی پیشنهاد کرد که 6 وزیر را انتخاب کند و سکوت کند اما آیت الله کاشانی این پیشنهاد را رد کرد.
وی با اشاره به روی کار آمدن مصدق گفت: از سرکار آمدن مرحوم مصدق تا کودتای 28 مرداد، 13 ماه طول کشید اما مصدق قدر اسلام و روحانیت را ندانست و با مرحوم کاشانی در افتاد و این سبب شد که زمینه سقوطش فراهم شود.
خاتمی در مورد تلاش رئیس جمهور منتخب برای انتخاب کابینه اظهار کرد: در عرصه سیاست داخلی همه در انتظار این هستند که ببینند کابینه چگونه شکل می گیرد؛ در این زمینه نیز قانون همه چیز را روشن کرده است؛ رئیس جمهور وزرا را به مجلس معرفی می کند و مجلس نیز انتخاب می کند.
امام جمعه موقت تهران افزود: مردم از رئیس جمهور منتخب خود می خواهند کابینه ای انتخاب کند که برای مردم کار کنند و به دنبال حاشیه سازی نباشند؛ مردم از شعار خسته شده اند و مشکل دارند، بنابراین کابینه باید بتواند مشکلات مردم را حل کند.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: دو معیار از قرآن برای انتخاب کابینه را باید مورد توجه قرار دهید؛ یکی تعهد و دیگری لیافت و توانمندی است؛ کسی که در این جایگاه قرار می گیرد نمی تواند تعهدش نسبت به دین ضعیف باشد و مردم نیز کابینه متعهد و متخصص و کارا می خواهد.
خطیب جمعه تهران در پایان به احضار سفیر ایران توسط کویت پرداخت و اظهار کرد: بازی ای که اخیراً توسط کویت شروع شده، مشخص است که از طریق لابی آمریکایی ـ صهیونیستی است؛ تمام تلاش این لابی این است که روابط جمهوری اسلامی ایران را با همسایه ها تیره کند.
وی با بیان اینکه ایران اسلامی قدرتمندترین کشور در منطقه است، خطاب به مقامات کویتی گفت: رابطه با ایران به نفع شماست و شما به این رابطه نیاز دارید؛ ایران نشان داده کسانی که روابط دوستانه داشته باشند بهترین برخورد با آنها صورت می گیرد و بدانید دوستی با ایران برای شما مفید است اما دوستی با آمریکا عاقبت ندارد چرا که تا وقتی از شما استفاده می کنند که سودشان را ببرند و وقتی تاریخ مصرف شما تمام شد مثل صدام با شما رفتار می کنند.
بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران به ادامه بحث خود در رابطه با سبک زندگی قرآنی پرداخت و با اشاره به آیه 18 سوره حشر گفت: معادباوری از ویژگی های متدینین است؛ کسی که سبک زندگی دینی را پذیرفته باورش این است با زندگی با مرگ به پایان نمی رسد و زندگی مجدد را آغاز می کند و باید پاسخگوی رفتارش باشد اما کسی که سبک زندگی دینی را ندارد معادباور نیست و معاد را افسانه می داند.
وی افزود: علامه طباطبایی معتقد است حدود 2 هزار آیه قرآن راجع به معاد است؛ یعنی یک سوم قرآن در رابطه با معادباوری است و برخی گفته اند که حدود 1500 آیه در مورد معاد داریم بنابراین معاد را باور کنیم.
امام جمعه موقت تهران گفت: در آیه 18 سوره حشر آمده است‌ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ/ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از خدا پروا داريد و هر كسى بايد بنگرد كه براى فردا[ى خود] از پيش چه فرستاده است و [باز] از خدا بترسيد در حقيقت ‏خدا به آنچه مى ‏كنيد آگاه است».
وی ادامه داد: اینکه «اتقوا الله» در این آیه دو مرتبه آمده ممکن است برای تأکید باشد و مطابق با بلاغت نیز محسوب می شود اما برخی از جمله علامه طباطبایی گفته اند اولی یعنی عملتان را درست و صحیح انجام دهید و دومی به این معنا که وقتی می خواهید از خودتان حساب رسی کنید سر خود کلاه نگذارید و تقوا داشته باشید.
خاتمی تصریح کرد: در روایات آمده است که وقتی می خواهید از خود حسابرسی و بازجویی کنید، جدی باشید؛ نکته دیگر اینکه قیامت قطعی است و دیر و دور هم نیست چرا که قیامت «یوم لاریب فیه» است؛ روزی که هیچ تردیدی در آن نیست و خداوند به اندازه کافی نشانه هایی در مورد معاد به ما نشان داده است.
وی با بیان اینکه حسابرسی و بازجویی در روز قیامت قطعی است، اظهار کرد: در این روز از ریز و درشت کارهایمان می پرسند و اگر پشیمانی آن روز را نمی خواهیم راهش این است که برای فردای قطعی خود توشه فراهم کنیم؛ امروز دستمان باز است اما فردا نمی توانیم کاری انجام دهیم.
خطیب جمعه تهران در پایان خطبه اول نماز جمعه با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) گفت: ایشان 65 سال عمر کردند که 12 سال آخر عمرشان در دوره سیاه منصور عباسی بود و در فضای ناامنی زندگی می کردند.


captcha