اتفاق‌نظر داوران جشنواره «طیبات» بر اهمیت تقویت صوت و لحن و تجوید حفاظ
کد خبر: 3621294
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰

اتفاق‌نظر داوران جشنواره «طیبات» بر اهمیت تقویت صوت و لحن و تجوید حفاظ

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: اعضای هیئت داوران ابتدا دوازدهمین جشنواره قرآنی، علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی شعب بانوان جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) «طیبات» برروی تقویت تجوید، صوت و لحن حفاظ در هنگام ارائه محفوظات و در مسابقات قرآن تأکید داشتند.

فاطمه سادات حسینی‌فر، داور بخش حسن حفظ و وقف و ابتدا دوازدهمین جشنواره قرآنی، علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی شعب بانوان جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) با عنوان «طیبات» در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به سمنان، در خصوص سطح این جشنواره در بخش قرآنی اظهار کرد: این مسابقات در دو بخش قرآن آموزان و اساتید و کارکنان جامعة‌القرآن برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه روز گذشته طبق برنامه معین شده قرآن‌آموزان در مقاطع سنی شکوفه‌ها و بزرگسالان و روشندلان باهم رقابت کردند، اظهار کرد: امروز نیز در ادامه قرآن‌آموزان در رشته حفظ باهم به رقابت پرداختند که در کنار آنها نیز رقابت مربیان و پرسنل جامعةالقرآن نیز انجام شد.
حسینی‌فر با تأکید بر اینکه رقابت خوبی انجام شد به ویژه در بخش اساتید که تلاوت‌های خوب و قوی ارائه کردند، اضافه کرد: اما قطعا باید متسابقان خودشان را تقویت کنند به ویژه بانوانی که از شهرها با وجود کمبود امکانات قرآنی چون اساتید و مؤسسات و کلاس‌های قرآنی در این جشنواره حضور پیدا کرده‌اند.
وی ادامه داد: جامعةالقرآن و یا سایر مؤسسات مشابه که این نوع مسابقات را برگزار می‌کنند با متسابقان را تقویت کنند و همین مسابقات می‌تواند برای حضور حداکثری بانوان شروع خوبی باشد علاوه برآن از حضور اساتید برای گذراندن دوره‌های تخصصی فشرده استفاده کنند تا سطح خودشان را ارتقا دهند.
داور بخش حسن حفظ و وقف و ابتدا دوازدهمین جشنواره در خصوص نقطه ضعف متسابفان در این دوره از جشنواره، بیان کرد: اکثر متسابقات نه تنها در مسابقات جامعةالقرآن در رشته صحت حفظ، حفظ خوبی دارند و معمولا رقابت بر روی صوت، لحن و تجوید است که اگر بتوان آن را از طریق ارتباط‌گیری با اساتید و یا بهره‌گیری از اینترنت ارتقا دهند، بسیار حائز اهمیت است. به عبارت دیگر تقویت صوت و لحن برای مسابقات قرآن حائز اهمیت است.
وی در پاسخ به این سؤال که ورود مؤسسات به برپایی مسابقات چه تأثیری در جذب علاقه‌مندان به عرصه قرآنی است، بیان کرد: قطعا این بی‌تأثیر نیست و می‌تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد چرا که قرآن کتاب زندگی ماست و ما باید با استفاده از قرآن، انگیزه به بچه‌ها برای حضور دهیم.
حسینی‌فر اضافه کرد: همچنین سطح این مسابقات نیز باید پیشرفت کند و مسابقات در سطح وسیع‌تری برگزار شود چرا که شرکت در مسابقات و جذب بچه‌های قرآنی می‌تواند در جامعه اثر قرآنی بگذارد.
بنی‌فاطمه از دیگر اعضای هیئت داوران این جشنواره بود که بخش صوت و لحن را قضاوت می‌کرد، وی درخصوص رشته ترتیل که با محوریت سوره نور به صورت نوآوری و به شکل حفظ نیز در این دوره از مسابقات برگزار شد، اظهار کرد: شرکت‌کنندگان در بخش حفظ ترتیل باید دقت کنند که مکث میان آیات در اسلوب ترتیل و نحوه نمره‌دهی اثرگذار است.
وی ادامه داد: شما در میان تلاوت آیات، اما به صورت حفظ برای به خاطر آوردن آیه بعد کمی مکث و تأمل می‌کنید تا آیه در ذهنتان تداعی شود اما این موضوع موجب می‌شود حد کمی از شما کم شود.
مائده ادیب‌زاده، داور دیگر در رشته حسن حفظ، وقف و ابتدا در این دوره از مسابقات نیز ضمن مطلوب و متفاوت دانستن دوازدهمین دوره این جشنواره نسبت به دوره دیگر آن در مرحله کشوری، اضافه کرد: متسابقان جامعةالقرآن به ویژه در رشته ترتیل پیشرفت کردند.
وی با اشاره به اینکه هرچند من داور صوت و لحن نیستم اما نسبتا متسابقان از لحاظ صوت و لحن در سطح مطلوبی بودند، ادامه داد: اما بیشتر متسابقان در تجوید دارای ضعف نسبی بودن که نیازمند تقویت این عرصه هستند.
ادیب‌زاده در خصوص برپایی مسابقات از سوی مؤسسه مردمی، گفت: خوب است که این مسابقات از سوی مؤسسات قرآنی دیگر نیز برگزار شود چرا که موجب گسترش و توسعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه و بعضا نیز جذب علاقه‌مندان به این عرصه است.
وی پیشنهاد کرد: بهتر است روش رشته ترتیل حفظ را که با محوریت سوره نور برگزار شد و بعضا در صورت تمایل متسابقان می‌توانستند آن را از حفظ بخوانند، تغییر دهند چرا که تنها دو صفحه از این سوره را برای بانوان گذاشتند که خیلی جالب نبود معتقدم سوره مشخصی را باید به صورت قرنطیه برای متسابقان این بخش قرار دهند. همچنین ترتیل عمومی نیز باید از کل قرآن باشد نه تنها از یک سوره.
از دیگر داوران رشته قرآنی دوازدهمین جشنواره طیبات شهیدی، داور تجوبد بود. وی ادامه داد: از متسابقان توقع داریم همانطور که به دنبال ارتقای صوت و لحن و حفظشان هستند، برای سال اینده به دنبال تقویت نکات تجویدیشان باشند.
یادآور می‌شود، دوازدهمین جشنواره قرآنی، علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی شعب بانوان جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) با عنوان «طیبات» از 29 تا 31 تیرماه در دانشگاه سراسری سمنان در حال برگزاری است.
مطالب مرتبط
captcha