زندگی اجتماعی براساس عقلانیت و اعتدال بنا شود
کد خبر: 3621306
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵

زندگی اجتماعی براساس عقلانیت و اعتدال بنا شود

گروه اجتماعی: یک استاد دانشگاه گفت: انسان باید درک و فهم داشته و جامعه را بشناسد و بر اساس آن اعتدال را رعایت کند؛ بنا‌براین زندگی باید در ابتدا بر اساس عقلانیت و سپس اعتدال بنا شود تا به یک زندگی سالم تبدیل شود و در نهایت این باعث می‌شود که مسلمانان خط مشی خود را پیدا کنند.

فضل‌الله صلواتی، محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از اصفهان با اشاره به آیه «وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ اُمَّهً وَسَطاً»، اظهار کرد: در این آیه گفته شده که ما شما را یک امت و ملت معتدل قرار داده‌ایم. امت وسط به معنای دوری از افراط و تفریط و دوری از خشونت و یا بالعکس آن دوری از بی‌تفاوتی است.
وی گفت: از منظر اسلام همه باید به طور معتدل عمل کنند و در این صورت است که افراط و تفریط و اسراف و تبذیر در زندگی نخواهد بود.
صلواتی بیان کرد: زندگی ائمه(ع) به‌طور کلی بر اساس اعتدال بود. حتی در زمان حضرت علی(ع) هنگامی که جنگ رخ می‌داد، ایشان از ابتدا خشونت را به کار نمی‌برد و تا دشمن تجاوز نمی‌کرد ایشان حمله و دخالتی نمی‌کردند. 
وی افزود: در جنگ صفین آب بر روی یاران حضرت علی(ع‌) بسته شد و مانع ورود وابستگان حضرت علی شدند. اما هنگامی که حضرت علی(ع) آن را پس گرفتند اجازه داد که یاران او به اندازه کافی آب بردارند. به طور کلی ائمه نسبت به دوست و دشمن خود بی انصاف و بی اعتنا نبودند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: انسان باید درک و فهم داشته و جامعه را بشناسد و بر اساس آن اعتدال را رعایت کند. بنا‌براین زندگی باید در ابتدا بر اساس عقلانیت و سپس اعتدال بنا شود تا به یک زندگی سالم تبدیل گردد و در نهایت این باعث می‌شود که مسلمانان خط مشی خود را پیدا کنند. 
این فعال سیاسی و فرهنگی تصریح کرد: کلمه اعتدال را بکار بردن، یعنی اینکه با دشمنان خود و با کسانی که اهانت می‌کنند مدارا می‌کنیم.
captcha