سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری مبنای کار شوراهای شهر باشد
کد خبر: 3621474
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
ابتکار:

سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری مبنای کار شوراهای شهر باشد

گروه سلامت: رئیس سازمان محیط زیست ضمن تأکید بر مشارکت اعضای شورای شهر بر ایجاد شاخصه‌های محیطی زیستی بر مبنا قرار دادن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست برای مدیریت شهری تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور، امروز، 31 تیرماه، در همایش ملی نمایندگان منتخب شورای اسلامی شهرهای مراکز استانی با محوریت محیط زیست توسعه پایدار که در سالن همایش‌های سازمان محیط زیست برگزار شد بر اهمیت نقش خدمت و مدیریت شهری در حوزه محیط زیست تأکید کرد.

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره اسراء در قرآن کریم عنوان کرد: کلام الهی صدق در نیت، کلام و عمل را مورد تأکید قرار می‌دهد، باید در مسیری که وارد می‌شویم با نیکی از آن خارج شویم و ان‌شاء‌الله بتوانیم با نیت، کلام و عمل خوب مدیریت شهری را انجام داده و عاقبت به خیری را بدست آوریم چرا که از منظر قرآن عاقبت به خیری بسیار مهم است.

ابتکار عنوان کرد: قرآن کریم می‌فرماید اگر نیت خیر باشد یاری دهنده‌ای از نزد خدا وجود دارد که موجب می‌شود نتایج خوبی به دست بیاید. حرکت ما نیز باید مبتنی بر نیت و عمل خوب و همچنین خرد جمعی باشد. شوراهای شهرها این توانایی را خواهند داشت که در این زمینه وارد شده و خوشبختانه تجربه این را به ما ثابت کرده است.

وی با اشاره به قانون اساسی و تأکید آن بر محیط زیست عنوان کرد: خوشبختانه هم محیط زیست و هم شوراهای شهر در قانون اساسی رکن مهمی از کشور را تشکیل می‌دهند؛ این مسئله در سیاست‌های کلی محیط زیست نیز از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ و تأکید شده و می‌تواند مبنای مهمی برای مدیریت شهرها قرار گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: امروز موقعیت خوبی با توجه به تدوین برنامه ششم و سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری برای شوراهای شهر در حوزه مدیریت شهری به ویژه مدیریت فرابخشی فراهم شده که می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات به ویژه در حوزه محیط زیست باشد.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: تأکید و نگاهی که ریاست جمهوری در محیط زیست دارند یک موضوع اصلی بوده و با توجه به بحران‌هایی که در این حوزه وجود دارد اگر شوراها یک استراتژی و دانش به روز داشته باشند و با آن دانش وارد مدیریت شهری شوند مطمئنا می‌توانند همگرایی در حل معضلات شهری به وجود آورند.

وی با اشاره به اهداف توسعه پایدار بیان کرد: امروزه پایداری شهرها مورد توجه قرار گرفته و در این راستا کنوانسیون‌های مختلفی فعال هستند؛ لذا مهمترین راه و در واقع اولین راه تدوین سیاست و راهبرد است که نقشه راهی برای شکوفای و نشاط جمعی خواهد بود که در آن شهروندان می‌توانند با نشاط زندگی کنند؛ این مسئله در اسناد بسیاری از شوراها آمده است.

وی یکی از مشکلات اصلی کلان شهرها را موضوع آلودگی هوا دانست و بیان کرد: در دولت دوازدهم برنامه کاهش آلودگی هوا را با قدرت به پیش خواهیم برد، گام‌هایی در این حوزه برداشته شده مانند اصلاح الگوی حمل و نقل شهری، کاهش سفرهای شهری که از طریق دولت الکترونیک ایجاد می‌شود؛ خوشبختانه شهرداری در این راه گام‌های مهمی برداشته‌اند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست  همچنین با اشاره به توسعه مراکز ساماندهی معاینه فنی و سخت گیری استاندارد سازی آن این مسئله را گامی مهمی در جهت کاهش آلودگی هوا دانست.

ابتکار با اشاره به مصوباتی در شورای سوم شهر تهران که در آن زمان وی خود نیز عضو آن بود، عنوان کرد: مصوباتی مانند کاهش آلودگی هوا، مدیریت پسماند، حفظ فضای سبز شهری، حفظ درختان، توسعه و نگهداری محیط‌های طبیعی در درون شهرها مانند رودخانه‌ها و ... چرا که اگر رودخانه‌ها مدیریت شوند یک عامل گردشگری و محیطی برای تلطیف فضای شهری خواهد بود که شوراهای شهر باید به این مسئله بپردازند.

ابتکار در ادامه با بیان اینکه شوراهای شهر باید در رابطه با مدیریت پسماند نیز برنامه و استراتژی مناسبی را داشته باشند، عنوان کرد: اگر نتوانیم این چرخه را کنترل کنیم زیان‌های زیادی هم از منظر محیط زیستی و هم اقتصادی خواهیم دید، چرا که امروزه بازیافت هم یک مسئله اقتصادی و هم یک مسئله مربوط به اشتغال محسوب می‌شود، چرا که بازیافت اشتغال زا است.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای شوراها باید توجه به اقتصاد صبر باشد، عنوان کرد: یکی از رویکردهای دولت توجه به این مسئله بوده و اینکه چه تعداد مشاغل را می‌توانیم به وسیله مدیریت پسماند و مشاغل محیط زیستی به وجود آورد.

ابتکار با اشاره به نقش شوراها در بهینه سازی مصرف انرژی و منابع عنوان کرد: امروزه نباید در رابطه با آلودگی صوتی، آلودگی‌های نوری و آلودگی امواج که مستقیما سلامت شهروندان را در خطر قرار داده است بی تفاوت بود، چرا که این مسئله مستقیما بر سلامت شهروندان تأثیر می‌گذارد. ما در شهرها فعالیت اقتصادی می‌‌خواهیم اما این فعالیت‌ها باید پیوست‌های محیط زیستی داشته باشد؛ این همان نکته‌ای است که در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در رابطه با محیط زیست نیز بر آن تأکید شده که هر پروژه اقتصادی باید دارای این پیوست بوده و تمام اثرات و زیان‌های آن بر محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امروزه طرح‌های جامع در دستور کار شوراهای شهر است، گفت: مبنای این طرح‌های جامع مراقبت زیستی و حفاظت از منابع آب، باد، خاک و هوا است. شوراها باید با سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها همکاری کنند، این تشکل‌ها امروزه وارد فعالیت‌های خیر خواهانه در رابطه با کارتن خواب‌ها و ترک اعتیاد معتادان نیز شده‌اند و می‌توانند فعالیت‌های بسیار مفیدی در سطح شهر انجام دهند و برای شوراها بسیار کارآمد باشد.

وی همچنین با اشاره به طرح شهر سبز بیان کرد: این طرح مسابقه‌ای بین شهرهای خواهد بود که شاخص‌های محیط زیستی بالایی را دارند.

وی ضمن تقدیر از شهردار قزوین بیان کرد: امروزه شهر قزوین با مدیریت شهردار آن، آقای نصرتی که رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی است به عنوان یکی از شهرهای شاخص جهانی در ایجاد شاخصه‌های محیط زیستی انتخاب شده است.

captcha