لزوم توجه به پیوست‌های محیط زیستی در پروژه‌های شهری
کد خبر: 3621582
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
احمدی تأکید کرد:

لزوم توجه به پیوست‌های محیط زیستی در پروژه‌های شهری

گروه سلامت: معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر بار امانتی الهی است بر لزوم توجه به پیوست‌های محیط زیستی در پروژه‌های شهری تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی‌اصغر احمدی، معاون سیاسی وزیر کشور در همایش ملی نمایندگان منتخب شورای اسلامی شهرهای مراکز استان با محوریت توسعه پایدار و محیط زیست که امروز 31 تیرماه، در سالن همایش‌های سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه امروز دنیا با معضلاتی همانند آلودگی هوا در کلانشهرها، برخوردار نبودن از آب آشامیدنی سالم و سایر مشکلات زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: بر همین اساس ما باید در کشور توجه ویژه‌ای به مسئله محیط زیست داشته باشیم چرا که اصل 150 قانون اساسی موضوع محیط زیست را عمومی می‌داند و همگان را نسبت به آن هدایت می‌کند.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به قانون برنامه ششم و اهتمام آن به محیط زیست تصریح کرد: بر مبنای این قانون، سازمان محیط زیست مکلف به نظارت بر تمامی برنامه‌ها و پروژه‌های اقتصادی، عمرانی و به‌ویژه پس‌آب‌ها و پسماندها است. باید پیوست زیست محیطی طرح‌ها و پروژه‌ها جدی گرفته شود و اجازه ندهیم به بهانه توسعه هر عملی صورت گیرد. این تأکید سیاست‌های کلی ابلاغ شده توسط رهبر معظم انقلاب در محیط زیست است.

احمدی با بیان اینکه از سازمان محیط زیست هم می‌خواهیم که همه راه‌ها بسته نشود بلکه استانداری‌ها را نیز در این زمینه به کار گیرد گفت: شورای اسلامی شهرها باید به مسائل زیست محیطی توجه داشته باشند، حفظ طبیعت و محیط زیست از ضروریات است و نباید اجازه دهیم در برخی مناطق این سرمایه ملی تخریب شود.

احمدی با بیان اینکه ایران منطقه‌ای خشک از لحاظ اقلیمی محسوب می‌شود، عنوان کرد: به دلیل بارش‌های نامتوازن، برداشت غلط از آب‌های زیرزمینی، استفاده از سموم، بهره‌گیری نامناسب از آب‌های پیرامونی با مشکل مواجه هستیم البته در حوزه آب‌های مرزی سرمایه‌گذاری شده که امیدواریم ثمربخش باشد.

وی تصریح کرد: ما امروز در برخی کشورها با سدسازی‌هایی مواجه هستیم که آب رودخانه‌های ورودی به کشور عراق را که زمانی مانع اصلی ریزگردها بود سد کرده است. همگان باید در مسائل محیط زیستی مانند آب، انرژی و سد دقت لازم را داشته باشند چرا که حفظ محیط زیست و فضای سبز از ضروریات محسوب می‌شود.

احمدی در ادامه با بیان اینکه یک سوم مردم کره زمین شرایط بهداشتی خوبی ندارند و همچنین یک و نیم میلیارد نفر از آب آشامیدنی سالم بی‌بهره و بیش از نیمی از جمعیت دنیا دچار آلودگی هوا هستند، گفت: در چنین شرایطی پرسش اصلی آن است که آیا بشر حق دارد این توازن را از بین ببرد؟ مطمئنا طبیعت از انسان به خاطر اقداماتش انتقام می‌گیرد.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: گاهی مسئولان و نمایندگان با فشارهای محلی دنبال اجرای یک پروژه هستند که هیچ سودی ندارد. لازم است به تأثیرگذاری طرح‌های اجرایی توجه کافی شود؛ ضروری است پیوست زیست‌محیطی طرح‌ها و پروژه‌ها را جدی بگیریم، اما نباید اینطور باشد که بهانه محیط زیست جلوی کارها گرفته شود. در حال حاضر درگیر پرونده‌هایی هستیم که پروژه‌های آن پیوست زیست‌محیطی نداشته و تا ۹۵ درصد پیش رفته است.

وی با اشاره به مشکل پسماندها در شهرهای شمالی کشور اظهار کرد: جمع‌آوری و دفن زباله‌ها باید با دقت و جدیت صورت گیرد. شوراها باید کار جدی در زمینه پسماندها انجام دهند. شورای شهرها باید در زمینه فضای سبز اقدامات جدی‌تری انجام دهند اما اختیارات شوراهای شهرها کامل نیست. شوراها تنها نباید برای شهرداری‌ها تصمیم بگیرند بلکه باید فعالیت‌های آنان را گسترش دهند. شورا بار امانتی الهی است که برعهده اعضای آن گذاشته شده است و همه این پست‌ها و سمت‌ها حق‌الناس هستند.

captcha