بررسی تاب‌آوری در صنعت‌ بانکداری در شماره جدید فصلنامه «روند»
کد خبر: 3621596
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲

بررسی تاب‌آوری در صنعت‌ بانکداری در شماره جدید فصلنامه «روند»

گروه اقتصاد: هفتاد و ششمین شماره فصلنامه علمی -‌ تخصصی «روند»، از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این شماره از فصلنامه «روند» حاوی شش مقاله با عناوین بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه در صنعت بانکداری با رویکرد تاب‌آوری، بررسی اثر بی‌ثباتی رابطه مبادله بر تورم در ایران، بررسی تأثير بانکداری الکترونيک بر سودآوری بانک‌های منتخب خصوصي ايران، بررسی عوامل مؤثر بر موفقيت بودجه‌ريزی عملياتی در بانک ملي، سنجش ميزان شکنندگی نظام بانکی در اقتصاد ايران و کشف رفتارهای مشکوک در بانکداری الکترونیکی است.
براساس این گزارش در چکیده مقاله « بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه در صنعت بانکداری با رویکرد تاب‌آوری» به قلم فاطمه عبدالشاه و محسن صالحی آمده است: از منظر سيستمی، تعریف تاب‌آوری می‌تواند» حفظ کارکرد سيستم در هنگام آشفتگی» باشد. سیستم بانکداری سالم با ریسک نکول کم، پایه سرمایه قوی، منابع درآمدی با فراریت کم و سودآوری بالا، احتمال کمتری دارد که یک شوک خارجی را تقویت کند، بنابراین، اقتصاد را تاب‌آورتر می‌کند. در این مقاله به بررسی عوامل اثرگذار بر نسبت حقوق صاحبان سهام به عنوان یک پراکسی برای تاب‌آوری بانک‌های ایران (18 بانک) در دوره 1384 تا 1392 با استفاده از آزمون‌های واکنش آنی و تجزیه واریانس پرداخته شده است.

بررسی تاب‌آوری در صنعت‌ بانکداری در شماره جدید فصلنامه «روند»
براساس مطالعات انجام شده، تأثير توليد ناخالص داخلی به عنوان شوک عرضه، نقدینگی به عنوان شوک پولی و نرخ تورم به عنوان شوک تقاضا بر سرمایه بانک‌ها بررسی شده است.  سرمایه نيز بته عنوان یک پراکسی برای تاب‌آوری بانک‌ها در نظر گرفته شده است. تاب‌آوری بدون استرس و شوک، مفهوم پيدا نمی‌کند، بنابراین، برای بررسی موضوع، شوک‌های تقاضا، عرضه و پول در نظر گرفته شده است.
ميزان شوک به اندازه یک انحراف معيار هر متغير در نظر گرفته شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که شوک نقدینگی، بيشترین تأثير را روی سرمایه داشته و شوک تورم و توليد ناخالص داخلی، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بنابراین، نتایج تأیيدکننده این موضوع هستند که شوک پولی، مؤثرترین عامل بر سرمایه صنعت بانکداری بوده و مهمتر از شوک‌های تقاضا و عرضه است.

برای مشاهده متن کامل مقالات این شماره از فصلنامه روند اینجا کلیک کنید

captcha