جشنواره فیلم تبریز زمینه‌ای برای اعتلای فرهنگی است
کد خبر: 3621660
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶

جشنواره فیلم تبریز زمینه‌ای برای اعتلای فرهنگی است

گروه فرهنگی: عضو هیئت انتخاب نخستین جشنواره فیلم تبریز، برپایی این جشنواره را در چشم‌انداز سینمای فیلم کوتاه تبریز بسیار مثمر دانست و گفت: اعتلای فرهنگی با برپایی همین رویدادهای فرهنگی و هنری محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، یونس مقدم، عضو هیات انتخاب نخستین جشنواره فیلم تبریز، با بیان اینکه برپایی جشنواره فیلم تبریز برای رشد فیلم سازی و سینمای کوتاه تبریز و استان بسیار مفید است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال های اخیر سینماگران ما رشد قابل توجهی در فیلم‌های خود در عرصه فیلم کوتاه داشته‌اند و از طرفی خلأیی که در بحث جشنواره‌ها در تبریز دیده می‌شد، برگزاری نخستین جشنواره فیلم تبریز حرکتی رو به جلو است.

وی، افزود: طی این مدت هر چند سینماگران ما فیلم‌های خود را به جشنواره‌های خارجی و بین‌المللی می‌فرستادند ولی خود دوستداران فیلم و هنر در شهرمان از دیدن این فیلم ها محروم می شدند.

وی وجود جشنواره‌ها را موجب تحرک در عرصه فیلمسازی و عرصه‌ای برای رقابت دانست و گفت: همچنین سینماگران با دیدن فیلم‌ها در جشنواره و حضور چند روزه در محفل جشنواره می‌توانند آثار یکدیگر را تماشا کرده و تبادل اطلاعات کنند.

کارگردان سریال آیریلیق به جای خالی جشنواره فیلم در استان طی سال‌های اخیر اشاره کرده و یادآور شد: به هر حال ما سه سال بود که شاهد برپایی هیچ گونه جشنواره فیلم در استان نبوده‌ایم و هم اکنون با تدابیری که دوستان در انجمن سینماگران استان دیدند، این جشنواره حتما در روند سینمای کوتاه تبریز موثر خواهد بود.

عضو هیات انتخاب نخستین جشنواره فیلم تبریز خاطرنشان کرد: چون این نخستین دوره جشنواره فیلم تبریز است حتما با کاستی‌هایی همراه خواهد بود، با همت دوستان و فیلمسازان اگر امسال این جشنواره به نحوی شایسته برگزار شود، می‌توانیم در سال‌های آتی یک دبیرخانه دائمی داشته باشیم و پس از اختتامیه این دوره، جشنواره دوم کار خود را آغاز می کند.

این فیلمساز تبریزی ادامه داد: به اعتقاد من، بحث جشنواره‌ها باید یک پایه ریزی اساسی شود و جشنواره فیلم تبریز ستاد دائمی داشته باشد. بحث فراخوان ها، دریافت بودجه ها، اعتبارات، رایزنی‌ها بین مسئولین استان، حمایت‌های همه جانبه تمام ارگان‌ها و نهادهای ذیربط و حتی غیر مرتبط با بحث فرهنگ می تواند، به رشد جشنواره کمک کند.

مقدم با تاکید بر اینکه این نخستین دوره برپایی جشنواره فیلم تبریز خواهد بود و انشاالله سال‌های آتی شاهد جشنواره پربارتری خواهیم بود، گفت: با توجه به اینکه انجمن سینماگران استان تازه تثبیت شده و نخستین و مهمترین اقدام آن برپایی جشنواره فیلم تبریز است ؛ به هر حال کمبودها و کاستی هایی را شاهد خواهیم بود.

این فعال فرهنگی با اشاره به حمایت‌های مسئولان از برپایی رویدادهای فرهنگی، تصریح کرد: مدیران ما بیشتر به فکر پست و میز خود هستند و توجهی به اقدامات فرهنگی ندارند؛ خطاب این گفته در مورد شخص خاصی نیست و روی این سخن من با تمام مسئولین استان است . وقتی اعتلای فرهنگی در کار نباشد که پایه‌های آن همین جشنواره‌های فیلم و عکس و ... است ما نباید انتظار داشته باشیم که شهری مترقی و پیشرفته داشته باشیم.

وی ادامه داد: این دغدغه باید در تمام مسئولین نهادینه شود که برای پیشرفت و ترقی یک شهر باید به فرهنگ توجه داشته باشند. زمینه ساز فرهنگ نیز همین جشنواره ها و حمایت از هنرمندان است. وقتی هنرمندان حمایت شوند ، بحث فرهنگی را عرضه کنند ، ما انتظار یک شهر و استان مترقی را خواهیم داشت .

مقدم با بیان این سوال که چرا باید در تبریز جشنواره فیلمی با حداقل برآورد بودجه برگزار شود، اظهار کرد: هر چند ما رویداد بزرگ تبریز ٢٠١٨ را در پیش داریم ولی اینها در حرف خلاصه می‌شود. بحث حمایت و اعتبارات که به میان می آید ، هیچ مسئولی پا پیش نمی‌گذارد. به نظرم این موضوع باید آسیب شناسی شود. حمایت‌های معنوی و شعار است ولی اینکه آستین‌ها را بالا بزنند و گوشه‌ای از کار را به عهده بگیرند وجود ندارد.

کارگردان سریال آیریلیق در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به فیلم‌هایی که در بین آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره فیلم تبریز دیده ام و نحوه برگزاری جشنواره، امیدوارم امسال شاهد برپایی جشنواره خوبی باشیم و با توجه به تمامی مشکلات باز هم امیدوارم و این امیدواری از همت و علاقمندی دوستداران فیلم و سینماگران استان ناشی می شود و برای جشنواره فیلم تبریز آینده روشنی را می بینم.

captcha