لزوم نگرش راهبردی به کودکان پیش از دبستان
کد خبر: 3621695
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
مسعودی فرید عنوان کرد:

لزوم نگرش راهبردی به کودکان پیش از دبستان

گروه جامعه: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کل کشور گفت: باید نگاهی راهبردی به کودکان زیر سن دبستان داشته باشیم و به آنها به عنوان آینده‌سازان کشور توجه کنیم؛ ارتقای کیفی دوره‌های آموزشی مهم‌ترین محور همکاری با جهاد خواهد بود.

حبیب‌اله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کل کشور، در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با جهاد دانشگاهی که پیش از ظهر امروز در محل این سازمان برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با تاکید بر لزوم دسترسی به اطلاعات جامع از مدیران و مربیان مهدهای کودک سراسر کشور جهت برنامه‌ریزی‌های بیشتر در این حوزه، اظهار کرد: یکی از اهداف راه‌اندازی سامانه «مهد ایران»، این است که افرادی که قصد فعالیت در حوزه مهد کودک دارند، بتوانند در این سامانه ثبت‌نام کنند، چه این دوره‌ها را گذرانده باشند و یا افرادی که علاقه به گذراندن دوره‌های آموزشی مربی‌گری مهدکودک دارند، در واقع می‌خواهیم بدانیم چه تعداد این دوره‌ها را گذراندند و گواهی کسب کرده‌اند و به یک مدیریت واحدی برای آموزش مربیان از طریق این سامانه برسیم.

محور همکاری با جهاد؛ ارتقای کیفی آموزش‌ها
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات در این حوزه، ارتقای کیفی آموزش‌ها با همکاری جهاد دانشگاهی خواهد بود، البته سال‌های پیشین نیز این همکاری را داشته‌ایم، اما این همکاری که امروز تفاهم‌نامه آن منعقد شد، یک تفاوت با سایر ادوار دارد و آن این است که همکاری این دو نهاد در زمینه ارتقای کیفی دوره‌های آموزشی مدیران، مسئولان فنی و کمک مربیان مهدهای کودک است.

نگاهی راهبردی به سرمایه‌گذاری در زمینه رشد و تکامل کودکان
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه همکاری با جهاد دانشگاهی در زمینه پژوهشی در حوزه کودک نیز خواهد بود، خاطرنشان کرد: از دیگر زمینه‌های همکاری با جهاد دانشگاهی، در حوزه پژوهشی است، این همکاری در حوزه کودکان، دوران مهد، رشد و تکامل یکپارچه کودکان و ... است. در این زمینه بسیاری از کشورها سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در زمینه رشد و تکامل کودکان خود انجام می‌دهند، ما نیز باید نگاه‌مان را به کودکان زیر سن دبستان و پیش از دبستان تغییر دهیم و نگاهی راهبردی داشته باشیم و به آنها به عنوان آینده‌سازان کشور توجه کنیم.

وی افزود: برای پیشرفت و توسعه کشور هیچ راه میانبری وجود ندارد و تنها راه، سرمایه‌گذاری بر روی کودکان به خصوص سنین پیش از دبستان است، چراکه بسیاری از جنبه‌های رشدی فرزندان‌مان در سنین قبل از دبستان شکل می‌گیرد، متخصصان در این زمینه می‌گویند؛ پایه‌ریزی ذهن، شخصیت و روان کودکان در همین سنین است و فردای کودکان همین امروز است.

حمایت از خانواده‌های دهک‌های پایین برای بهره‌مندی فرزندان آنها
سعیدی فرید با اشاره به لزوم حمایت از خانواده‌های دهک‌های پایین‌تر جهت بهره‌مندی فرزندان آنها از آموز‌ش‌های تربیتی پیش از دبستان، عنوان کرد: باید کاری کنیم تعداد کودکان بیشتری از خدمات آموزشی در سنین پیش از دبستان بهره‌مند شوند، بحث‌های تربیتی و پرورشی در مهدهای کودک باید درصد پوشش بیشتری داشته باشد، اکنون این میزان حدود 13 درصد از کل جمعیت کودکان است و متاسفانه این کافی نیست.

وی ادامه داد: این امر نیازمند آن است که سازمان بهزیستی به عنوان یک بخش دولتی، حمایت بیشتری در زمینه سرمایه‌گذاری بر روی این قشر انجام دهد، تا آنها که وارد عرصه تربیت کودکان می‌شوند، بتوانند هرچه بهتر فعالیت کنند. همچنین لازم است از دهک‌های پایین درآمدی حمایت بیشتری صورت گیرد، تا فرزندان آنها نیز از این خدمات بهره‌مند شوند. امیدواریم همکاری با جهاد در این زمینه کمک کننده باشد.

سامانه مهد ایران؛ بانکی جامع از وضعیت مربیان مهدهای کودک
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سامانه «مهد ایران» از همین امروز قابل استفاده است، اظهار کرد: این سامانه از همین امروز راه‌اندازی شده و مربیان می‌توانند با مراجعه به این سامانه اطلاعات خود را ثبت کنند، به زودی به سایر استان‌ها نیز اعلام می‌کنیم، تا مدیران و مربیان مهدهای کودک سایر استان‌ها نیز برای استفاده از این دوره‌ها در این سامانه ثبت‌نام کنند و یا حتی افرادی که این دوره‌ها را دیده‌اند، وارد سامانه شوند و اطلاعات خود را ثبت کنند و یک بانک جامع از وضعیت مدیران و مربیان مهدهای سراسر کشور برای ارائه برنامه ریزی‌های بیشتر در این زمینه داشته باشیم.

captcha