تقدم خواهش‌های نفسانی بر حق، بزرگترین انحراف انسان است
کد خبر: 3621788
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸
ربانی:

تقدم خواهش‌های نفسانی بر حق، بزرگترین انحراف انسان است

گروه اجتماعی: امام جمعه محلات گفت: آیه 26 سوره ص احکام و وظایف قاضی و حکمران را مشخص می‌کند تقدم خواهش‌های نفسانی بر حق که در آیه تذکر داده شده است، بزرگترین انحراف انسان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام مهدی ربانی، امام جمعه محلات، امروز، 31 تیر در مراسم تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب محلات گفت: تکریم ارباب رجوع از وظایف مهم مسؤلان است که باید به آن توجه ویژه شود در آیات قرآن هم توجه به مطالبات مردم گوشزد شده است. 
وی تصریح کرد: خداوند در سوره مبارکه ص آیه 26 می‌فرماید؛ «يَا دَاوُودُإِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَاب»، این آیه احکام و وظایف قاضی و حکمران را مشخص می‌کند تقدم خواهش‌های نفسانی بر حق که در آیه تذکر داده شده است، بزرگترین انحراف انسان است.
حجت‌الاسلام ربانی اظهار کرد: رعایت حق و دوری از خواهش‌های نفسانی مسئله‌ای نیست که فقط قاضی باید به آن توجه کند، بلکه هر فردی در مسندی که با مردم و رفع نیازهای آن‌ها در ارتباط است باید به آن توجه کند، یکی از شاخصه‌های رعایت حق، عدالت است، حضرت علی(ع) فرمودند؛«عدالت، سپر نگهبان دولت‌هاست». یعنی اگر نظامی قصد تداوم دارد باید عدالت را رعایت کند و اگر جایی ردپای ظلم دیده شود این ظلم زمینه فروپاشی را فراهم می‌کند. 
امام جمعه محلات با تأکید بر تواضع مسئولان در برابر مردم ادامه داد: کسی که برای خدا تواضع کند مقامش  بالا می‌رود و برعکس کسی که تکبر پیشه کند خداوند او را فرو می‌اندازد.
وی افزود: داشتن حسن خلق از دیگر ویژگی‌های حکمران است، خوش رفتاری از منظر امام صادق(ع) نرم خویی، به کار بردن سخن طیب و طاهر و ملاقات با خوش رویی است، و این بخشی از حسن خلق است که تمام مسؤلان موظف به رعایت آن هستند. 
حجت‌الاسلام ربانی تصریح کرد: مسئولان نسبت به عموم مردم باید کمال دلسوزی را داشته باشند، حضرت امیر(ع) در این رابطه فرمودند؛«از اعماق قلبت مهربانی و رحمت داشته باش». همچنین مسئول باید در دسترس مردم باشد، مسئول باید حافظ  اسرار مردم باشد حضرت علی(ع) خطاب به مالک اشتر می‌فرماید؛«عیب‌های مردم را تا جایی که می‌توانی بپوشان...»، حضرت تأکید می‌کند عیوب ظاهری را از عیوب باطنی تفکیک کنیم و کاری به عیوب باطنی نداشته باشیم.
به گزارش ایکنا؛ علی زینی‌وند، فرماندار محلات، نیز گفت: شهرستان محلات در فضای پر التهاب انتخابات یکی از شهرستان‌های بسیار کم حاشیه به لحاظ اجرای قوانین و مقررات بود، و این فضا مطالبه‌ای است که جامعه از مسئولان دارند. 
وی تصریح کرد: شهرستان محلات حساسیت و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. خیلی از مسائل مهم به لحاظ اهمیت صنعت سنگ و گل بدون واسطه به مسائل مهم ملی وصل می‌شوند. نوع مدیریت در این شهرستان اندکی با شهرستان‌های جمعیتی و سطح متوسط تر کشور متفاوت است. 
زینی‌وند اظهار کرد: مردم از دستگاه قضایی آرامش می‌گیرند و احساس امنیت می‌کنند و به زندگی اجتماعی امیدوار می‌شوند، دستگاه قضا در عین اجرای قوانین رویکرد اجتماعی دارد، امیدواریم روحیه هم افزایی بین دستگاه قضا و مسئولان تقویت شود تا شاهد کاهش بروز آسیب‌های اجتماعی و در پی آن پایین آمدن پرونده‌ها در دادگستری باشیم. 
فرماندر محلات گفت: وظایف دستگاه قضا متناسب با گسترش مباحث روز دنیا افزایش پیدا کرده است، وقتی پایه‌های اصلی نظام حقوق بین‌الملل شکل گرفت خبری از جنگ سایبری نبود، امروز جنگ سایبری از جنگ‌های نظامی مخرب‌تر و تأثیرگذارتر است، اما در هنوز حوزه نظام حقوق بین‌الملل قوانینی که بتواند به این مسئله مهم بپردازند وضع نشده است.
زینی‌وند گفت: یکی از سختی‌های کار دستگاه قضا رسیدگی به حوزه فضای مجازی است که امروز به فضای واقعی و عینی تبدیل شده است جامعه با این فضا بیگانه نیست و بسیاری از فعالیت‌های خود را در این فضا انجام می‌دهد.
captcha