محدود کردن آموزش‌های عفیف بودن به زنان؛ از علل تعرض به کودکان
کد خبر: 3621876
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
ملانظری تصریح کرد:

محدود کردن آموزش‌های عفیف بودن به زنان؛ از علل تعرض به کودکان

گروه جامعه: سرپرست دانشگاه الزهرا(س) یکی از علل تعرض به کودکان را ارائه آموزش‌های ناقص دانست و گفت: وقتی عفاف و حجاب را صرفا برای زنان تعریف کنیم و مسئولیتی را در این زمینه برای مردان ترسیم نکنیم شاهد چنین فجایعی می‌شویم.

مهناز ملانظری، سرپرست دانشگاه الزهرا(س)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امنیت را خروجی عفاف و حجاب دانست و گفت: طی سال‌های گذشته جامعه راه‌های مختلفی را برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب امتحان کرده، اما عملا به نتیجه چشمگیری دست نیافته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه جدا از جامعه فعلی نیست و آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد عینا در دانشگاه نیز مشاهده می‌شود، اظهار کرد: جوانان از همین کوچه‌ها و خیابان‌ها گذر می‌کنند و به دانشگاه می‌رسند، بنابراین برخی ناهنجاری‌ها همچون بدحجابی در دانشگاه‌ها نیز به چشم می‌خورد.

ملانظری بر ضرورت تبیین علمی نتایج عفاف و حجاب و امنیت حاصل از آن برای دانشجویان تأکید و تصریح کرد: دانشجو نیاز به استدلال و باور علمی و متقن دارد، پس اگر ما در تربیت و باور پذیر کردن فرزندانمان تا این مقطع کوتاهی کردیم حداقل باید در برهه دانشجویی که فرد عطش بیشتری برای استدلال و درک حقیقت دارد اقدام به تبیین علمی احکام اسلامی کنیم.

سرپرست دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه داشتن امنیت و سلامت روحی و روانی یک مطالبه عمومی است که همگان درصدد دستیابی به آن هستند، عنوان کرد: اگر با دلیل و برهان در پی انتقال معنا باشیم با پذیرش دانشجویان مواجه می‌شویم، اما گاهی اوقات راه را اشتباه می‌رویم.

وی بروز حوادث ناگواری همچون تعرض به دختران جوان را حاصل ارائه آموزش‌های اشتباه و ناقص دانست و گفت: وقتی عفاف و حجاب را صرفا برای زنان تعریف کنیم و مسئولیتی را در این زمینه برای مردان ترسیم نکنیم نتیجه آن فجایعی می‌شود که هر از گاهی در سطح جامعه رخ می‌دهد و دختران و کودکان مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند.

ملانظری با اشاره به ارائه نتایج مطالعات تحقیقات تطبیقی در زمینه خروجی‌های عفاف و حجاب برای قشر دانشجویان در دانشگاه الزهرا(س) گفت: با برگزاری همایش، کارگاه و .. درصدد انتقال معنا هستیم اما نمی‌توانیم مدعی شویم که چنان با قدرت در این زمینه حرکت کردیم که به نتایج مطلوبی دست یافتیم چرا که شرایط جامعه گواه بر این مدعا نیست و ما راه زیادی برای پیمودن پیش رو داریم.

وی تکرار راه طی شده توسط غربی‌ها را اشتباهی بزرگ خواند و گفت: امروز بیشتر جوامع بشری در باطن به فواید عفاف و حجاب پی برده‌اند، اگرچه در ظاهر با آن مخالفت می‌کنند؛ بنابراین باید از تجربیات تلخ جوامع غربی استفاده و به تبیین آن برای جوانان پرداخت تا راه غلط رفته شده مجددا طی نشود.

سرپرست دانشگاه الزهرا(س) یادآور شد: جوانان امروز به موعظه بها نمی‌دهند و ما برای فرهنگسازی و انتقال معنا نیازمند استفاده از ابزار روز و روش‌های غیرمستقیم هستیم.

captcha