اشتغال‌زایی در حوزه قرآن برای دانشجویان پیام نور
کد خبر: 3621883
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
با همکاری مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛

اشتغال‌زایی در حوزه قرآن برای دانشجویان پیام نور

گروه جامعه: با تشکیل دبیرخانه مشترک همکاری مابین‌ مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه پیام‌نور 11 دوره آموزشی قرآن با محور اشتغال‌زایی قرآنی برای دانشجویان دانشگاه پیام‌نور فراهم شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پی امضای توافقنامه همکاری مابین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و دانشگاه پیام‌نور دبیرخانه مشترک همکاری این دو نهاد با محوریت «مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور (مرکز آموزشی شهید حاجی‌حسنی کارگر) و «مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه پیام‌نور» تشکیل و مقرر شد با همکاری این دو نهاد دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای دانشجویان دانشگاه پیام نور با هدف ارتقای سطح سواد قرآنی و نیز کمک به اشتغال‌زایی این دانشجویان در رشته‌های قرآنی برگزار شود.

در همین خصوص ولی‌الله مهدوی‌فر، رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه پیام‌نور به ایکنا گفت: هدف از تشکیل این دبیرخانه توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در راستای اشتغال زایی دانشجویان دانشگاه پیام است تا در کنار تحصیلشان مهارت‌های شغلی و دینی هم کسب کنند و بتوانند در حوزه مباحث دینی برای جامعه مفید واقع شوند.

وی ادامه داد: در این دبیرخانه که از کارگروه‌های ویژه‌ای تشکیل شد، به این نتتیجه رسیدیم که فعالیت‌های قرآنی را در دو گروه برنامه‌ای بلند مدت و کوتاه مدت برگزار کنیم. در دوره‌های آموزشی بلند مدت، سه برنامه کامل و جامع و در دوره‌های کوتاه مدت هشت برنامه طراحی شده است که از اول مهر ماه به صورت پایلوت در استان تهران و از ترم دوم تحصیلی برای دانشجویان پیام نور سراسر کشور اجرایی می‌شود.

مهدوی‌فر اعلام کرد: دوره‌های بلند مدت طراحی شده شامل «تربیت مربی مفاهیم قرآن کریم»، «دوره تربیت مربی مفاهیم نهج‌البلاغه با گرایش اخلاق فردی و اجتماعی» و «دوره تربیت مربی مهد کودک» است. اکنون دانشجویان دانشگاه پیام نور در جست‌‌وجوی کار هستند و حضور در این دوره‌های آموزشی نه تنها به آنها کمک می‌کند در زندگی شخصی خود با مفاهیم دینی به صورت راهبردی آشنا شوند بلکه به آنها مهارتی برای کارآفرینی در حوزه قرآن و آموزش قرآن نیز می‌دهد.

وی در خصوص دوره‌های آموزشی کوتاه مدت نیز گفت: هشت دوره کوتاه مدت نیز برای دانشجویان تعریف شده است که شامل: «دوره آموزشی طب سنتی»، «دوره آموزشی عفاف و حجاب»، «دوره آموزشی تربیت مبلغ»، «دوره آموزشی رویداد استارتاپ و کارآفرینی در حوزه مشاغل قرآنی»، «تدبر در قرآن»، «تدبر در نهج‌البلاغه»، «آموزش روخوانی و روانخوانی و تجوید قرآن» و «تربیت خبرنگار» است.

رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه پیام‌نور اضافه کرد: اساتید این دوره‌ها به صورت مشترک از طریق این دو نهاد تأمین می‌شود و از این پس این دوره‌ها جزو دوره‌های آموزشی ثابت دانشگاه پیام نور خواهندبود.

وی در پاسخ به این سؤال که مدت برگزاری کلاس‌های درسی دانشجویان پیام نور کم‌تر از سایر دانشگاه‌ها هست، برای برگزاری این دوره‌های آموزشی چه مدت حضور دانشجویان در کلاس‌ها لازم است؟ گفت: تمامی کلاس‌ها حضوری است و مکملی برای سیستم آموزشی دانشگاه پیام نور محسوب می‌شود چرا که مهارت‌های لازم باید به صورت حضوری کسب شود. مباحث دینی حتماً باید به صورت چهره به چهره آموزش داده شود و نمی‌توان آنها را از طریق کلاس‌های غیر حضوری آموزش داد.

مهدوی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که در رشته قرآن و حدیث هستند هم می‌توانند کارآفرینی کنند و نباید صرفاً منتظر باشند تا ارگانی از آنها برای تدریس دعوت کند. نزدیک به 150 شغل برای رشته‌های قرآن و حدیث تعریف شده اما متأسفانه ما استارتاپ‌ و ایده‌پردازی‌ برای کارآفرینی قرآن نداشته‌ایم که با برگزاری این دروه‌های آموزشی و همکاری مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور(مرکز آموزشی شهید حاجی‌حسنی کارگر) و مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه پیام‌نور این نقیصه نیز رفع خواهد‌شد.

captcha