خسارت بیت‌‌المال را می‌دهم، وجدانم را راحت می‌کنم، قربة الی ‌الله
کد خبر: 3622169
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
یاد بگیریم؛

خسارت بیت‌‌المال را می‌دهم، وجدانم را راحت می‌کنم، قربة الی ‌الله

گروه جامعه: انتشار عکس نامه یکی از هموطنانمان که پس از 11 سال تصمیم گرفت حق‌الناسی از بیت‌المال را بپردازد، علاوه بر اینکه نشر معروف است، تذکری است به همه آنهایی که یادشان رفته بیت‌‌المال، حق‌الناسی است که خدا از آن نمی‌گذرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) انتشار نامه یکی از هم‌وطنانمان به سازمان اتوبوس‌رانی شهر ارومیه به همراه 50 هزار تومان وجه نقد مبنی بر اینکه در سال 85 به یکی از اتوبوس‌های این شرکت خسارتی وارد کرده و اکنون با محاسبه تورم تصمیم گرفته است این خسارت را پرداخت و حق‌الناسی که بر گردن دارد را ادا کند، یکی از مطالب جالبی است که این روزها در فضای مجازی نظر بسیاری را به خود جلب کرده است.

در این نامه نوشته نشده است که چرا نویسنده در همان زمان اقدام به جبران خسارت نکرده است اما کاغذی که این نامه بر روی آن نوشته شده و پولی که به نامه چسب شده است نشان می‌دهد که نباید نویسنده نامه فرد ثروتمندی باشد و حتی به راحتی می‌توان این احتمال را هم داد که دلیل پرداخت نکردن خسارت 11 سال پیش وضعیت مالی نامناسب نویسنده نامه بوده است.

موضوعی که گویی یادآوری می‌کند افراد فقیرتر در جامعه ما توجه بیشتری به بیت‌المال و پاسخی که روز قیامت باید در قبال این حق‌الناس بزرگ بدهند دارند تا افراد ثروتمندی که فکر می‌کنند بیت‌‌المال ارث پدری آنهاست.

نکته ارزشمند نامه این است که پس از گذشت 11 سال، این فرد با محاسبه تورم و جهت ادای خسارتی که به بیت‌المال زده و البته دریافت حلالیت، دست به این کار زده است.

در کشوری که هر روز ده‌ها خبر از دزدیدن، زائل کردن، هدر دادن، اصراف کردن و ... بیت‌المال منتشر می‌شود، انتشار این مطلب اگر چه وجه آن فقط 50 هزار تومان است، همانند مرحمی است بر درد مردم و اینکه هنوز هم افرادی هستند که وجدان دارند و هنوز هم باورهایی مثل حق‌الناس، بیت‌‌المال و حلالیت گرفتن به قوت خود باقی است.

به هر حال این نامه باید قاب شود و در قالب پوستر(البته نه از پول بیت‌المال) به بسیاری از افرادی که هیچ توجهی به حق‌الناس ندارند هدیه داده شود تا شاید آنها هم متذکر شوند.

اما یک سؤال اگر قرار باشد این نامه ارزشمند به افرادی که دستی در تضییع بیت‌المال دارند داده شود، چند صد هزار نسخه از آن باید منتشر شود؟

خسارت بیت‌امال را داد، حلالیتش را گرفت، وجدانش را راحت کرد/ یاد بگیریمخسارت بیت‌‌المال را می‌دهم، وجوانم را راحت می‌کنم قربه‌الی ‌الله
captcha