مدرسه تخصصی فقه هنر راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3622221
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
دبیر اجرایی همایش فقه هنر خبر داد:

مدرسه تخصصی فقه هنر راه‌اندازی می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر اجرایی دومین همایش ملی فقه هنر از برپایی دومین دوره این همایش، همچنین ایجاد مرکز تخصصی فقه هنر در قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین همازاده، دبیر اجرایی دومین همایش ملی فقه هنر امروز اول مردادماه در نشستی خبری با خبرنگاران گفت: این همایش از ابتدای تیرماه فراخوان داده شد، همچنین تبلیغات محیطی در سطح شهر قم در این زمینه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه البته فراخوان عمومی به آن معنا نداریم بیان کرد: بیشتر هدف همایش ارایه سفارش مقاله به استادان و صاحبنظران است تا بتوانیم به مباحث دقیق‌تری در فقه هنر دست یابیم و در دوره های آتی نیز وارد مقوله تخصصی فقه هنر در عناوین همایش خواهیم شد.

همازاده با بیان اینکه فرصت ارسال مقالات برای این همایش تا پایان مهرماه اعلام شده است عنوان کرد: بخش مهمی از مقالات از طریق سفارش تامین می‌شود و در این راستا 20 مقاله سفارش داده شده است.

دبیر اجرایی همایش فقه هنر عنوان کرد: بعد از دریافت مقالات بیش از یک یا دو ماه داوری و اصلاحات در مقالات صورت خواهد گرفت و اواخر آذرماه نیز کتابچه چکیده مقالات تولید و در همایش توزیع خواهد شد.

وی افزود: دومین همایش ملی فقه هنر از سوی مدرسه اسلامی هنر و با همکاری نهادهایی مانند مرکز فقهی تخصصی ائمه اطهار(ع) و دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و شورای فرهنگ عمومی کشور در نیمه دوم دی ماه برگزار خواهد شد.

همازاده عنوان کرد: در اولین دوره برپایی این همایش یک دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری داشتیم که ایشان ضمن تمجید از برپایی این همایش تاکید فراوانی بر لزوم تداوم همایش داشتند و فرمودند که این سنت حسنه که حوزه متولی آن شده است باید ادامه داشته باشد .

وی با بیان اینکه در اولین دوره، مقام معظم رهبری پیامی نیز به همایش ارایه دادند بیان کرد: یکی از پرابهام‌ترین مقولات در نزد نهادهای سیاست‌گذار فرهنگی و هنری هنوز هم مباحث فقهی و احکام شرعی مرتبط با مقوله هنر است بنابراین باید هم مبانی و موضوعات اصلی این همایش و هم مسایل مستحدثه مورد توجه بیشتر در همایش قرار گیرد بنابراین ضرورت تداوم آن وجود دارد.

دبیر اجرایی این همایش بیان کرد: همایش ملی فقه هنر از این به بعد در قالب دوسالانه برگزار می‌شود و در این دو همایش اول، مباحث عمومی فقه هنر مطرح و مورد واکاوی قرار می‌گیرد و در همایش های بعدی وارد موضوعات تخصصی‌تری خواهیم شد.

این محقق حوزه از ایجاد مدرسه تخصصی فقه هنر با مشارکت مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) خبر داد و عنوان کرد: در این مدرسه دوره‌های پژوهش‌محور با اشراف آیات علیدوست و فاضل لنکرانی برگزار خواهد شد و منجر به تولید نرم افزار و محتواهای علمی خواهد شد.

همازاده به عناوین و محورهای این همایش اشاره کرد و گفت: این همایش در سه عنوان فلسفه فقه هنر، فقه رفتار و آثار هنری و حکومت و هنر بیان کرد: در این عناوین موضوعاتی مانند چیستی هنر و رفتار هنری، گستره شریعت و هنر، روش شناسی فقه هنر، اصول و قواعد فقه هنر، تاثیر جنسیت در احکام هنر، فقه هنر و فهم تزاحمات، آزادی رفتار هنری و حدود آن، فقه هنر و کودکان، احترام و حفظ آثار هنری، مالکیت آثار هنری، ملاحظات شرعی خالقان آثار هنری و ملاحظات شرعی مخاطبان آثار هنری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

همازاده بیان کرد: همچنین نقش حمایتی حکومت در هنر، نقش ممیزی حکومت در هنر، نقش تقنینی حکومت در هنر، نقش سیاستگذاری حکومت در هنر، کارکرد هنر در حکومت داری و حکومت، هنر و فتوای معیار از دیگر موضوعاتی است که در  این همایش به فراخوان داده شده است و مورد بحث و بررسی استادان و صاحبنظران قرار خواهد گرفت.   

دبیر اجرایی دومین همایش ملی فقه هنر با بیان اینکه محتوای این همایش در قالب کتاب چاپ خواهد شد و اولین دوره نیز چاپ شده است اظهار کرد: نهادهای دانشگاهی و پژوهشی کتابی که محصل همایش اول بوده است را دیده و استقبال خوبی از آن داشتند ولی اینکه ماحصل آن به قانون تبدیل شود نیازمند بازپژوهی‌هایی است که باید صورت بگیرد و در مراحل بعد به فتوا و در نهایت به قانون تبدیل شود. 

همازاده عنوان کرد: امروز حرف‌های جدیدی در فقه هنر زده می‌شود که می‌تواند تحول‌آفرین باشد و ما در ابتدای کار هستیم.

وی بیان کرد: افرادی که در مقوله فقه هنر وارد می شوند ممکن است با بیانات ژورنالیستی، یک هنری را حلال کنند که مورد پذیرش مراجع و حوزه نیست ولی یکی از سیاست‌های ما در همایش این است که حتی اگر این کتاب را یک مرجع تقلید سنتی بخواند نگوید در چارچوب انضباط فقهی نیست.

همازاده تاکید کرد: از طرف دیگر کتاب معطوف به نیازهای روز و مسایل مستحدثه است بنابراین با حفظ هنجارهای فقهی تلاش کرده‌ایم تا آنجا که فقه ظرفیت دارد به نوآوری همراه با  کارگشایی بپردازیم لذا راه‌هایی پیشنهاد شده که راه را برای هنرمندان باز می‌کند.

captcha