همه‌پرسی کردها چالش جدید همسایه ایران
کد خبر: 3622707
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸

همه‌پرسی کردها چالش جدید همسایه ایران

اختلاف سیاسی میان مقامات مرکزی و محلی عراق دغدغه جدید این کشور پس از بیرون راندن داعش شده است. مقامات این کشور برای حل اختلافات سیاسی بین بین بغداد پایتخت و اربیل مرکز اقلیم کردستان رهسپار ایران شده اند؛ از طرفی معاون ظریف وزیر امور خارجه کشورمان همزمان در بغداد در حال رایزنی با مقامات این کشور است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پانا نوشت:  مقامات اقلیم کردستان پیگیر برگزاری همه پرسی استقلال هستند. مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق هفته پیش با تاکید بر برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه، از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست منطقه کردستان در 1 نوامبر برابر با دهم آبان ماه خبر داد. او اعلام کرده که دولت عراق به قانون اساسی که  تضمین کننده وحدت این کشور است پایبند نیست و تعادل در ارتش عراق نیز به دلیل به حاشیه راندن کردها ، حفظ نشده است.
در همین راستا اهالی اقلیم کردستان تلاش می کنند تا نظر متحدان عراق را به این مسئله جلب کنند. هفته گذشته جلال طالبانی دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان عراق به تهران آمد. هرچند اعلام شد که هدف این سفر استراحت است؛ اما منابع خبری از رایزنی طالبانی با مقامات کشورمان خبر دادند.
همچنین نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز پیش تر و در دیدار خود با ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق که هفته گذشته برگزار شد، ضمن قدردانی از حمایت های ایران از بغداد و اقلیم کردستان عراق، به مشکلات میان اربیل و بغداد اشاره و تاکید کرد که حل مشکلات نیازمند گفت و گوی جدی است و ایران در این مورد می‌تواند نقش مثبتی را داشته باشد.
وساطت ایران در روابط اربیل - بغداد
ایرج مسجدی نیز در این دیدار بر تحکیم روابط دو جانبه اقلیم کردستان عراق و ایران تاکید و عنوان کرد که ایران آماده است برای حل اختلافات اربیل و بغداد از طریق گفت و گو کمک کند.
در همین راستا «کسرت رسول» معاون اول دبیر کل اتحادیه میهنی اقلیم کردستان و «ملابختیار» رییس دفتر سیاسی این اتحادیه در راس هیاتی بلندپایه دوشنبه هفته گذشته با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره آخرین وضعیت تحولات اقلیم کردستان عراق و منطقه گفت وگو کردند.
در این دیدار شمخانی با اشاره به زمزمه های شنیده شده مبنی بر برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: اگر چه ممکن است ظاهر این موضوع جذاب باشد اما در حقیقت موجب انزوا و فشار بر کردهای عراق و تضعیف کردستان و در نهایت کل کشور عراق خواهد شد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار خاطر نشان کرد: پیگیری موضوع برگزاری همه پرسی برای جدایی و ایجاد انشقاق در ملت عراق به لحاظ حاشیه ای بودن و عدم پاسخگویی به هیچ یک از اولویت ها و نیازهای واقعی مردم، با تدبیر و سیاست مسوولان عراق همخوانی ندارد.
همچنین سرلشکر باقری دوشنبه هفته گذشته در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه در مشهد، در واکنش به برگزاری این همه پرسی، ضمن تحلیل وضعیت سیاسی-نظامی منطقه جنوب غرب آسیا اظهار کرد: اینکه در بخشی از سرزمین عراق، با شکست داعش و تروریست‌های تکفیری پس از سه سال جنگ و آوارگی مردم و تقدیم شهدای فراوان و موفقیت ملت و مرجعیت  دینی و  پیروزی ارتش و نیروهای بسیج مردمی این کشور، بی‌درنگ سخن از همه پرسی در کردستان عراق و جداسازی بخشی از پیکره عراق زده می شود؛ امری عادی به نظر نمی‌رسد.
سرلشکر باقری طرح موضوع  برگزاری همه پرسی در کردستان عراق را سرآغازی بر پدید آمدن مشکلات و چالش‌های جدید در این منطقه دانست و تاکید کرد: این موضوع به هیچ وجه قابل پذیرش همسایگان عراق نبوده و حفظ استقلال و یکپارچگی عراق به نفع تمام اقوام ، مذاهب و بخش های مختلف این سرزمین است.
استقلال اقلیم کردستان عراق؛ آغاز یک توطئه در ژئوپولتیک منطقه
عباسعلی منصوری آرانی، رئیس اسبق دانشگاه فرماندهی ستاد ارتش «دافوس» و عضو کمیته دفاع کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، در گفت و گو با پانا در همین باره، با بیان اینکه در شرایط کنونی هر گونه تغییر در جغرافیای منطقه به هیچ وجه به صلاح نیست خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، موقعیت منطقه ما باید به گونه ای باشد که یکپارچگی خود را در همه کشورهای منطقه حفظ کند؛ چرا که آنچه که در عراق اتفاق می افتد و زمزمه هایی مبنی بر جداسازی اقلیم کردستان بیان می شود آغاز یک توطئه در ژئوپولتیک کل منطقه است و من فکر می کنم که پشت این موضوع سرویس های اطلاعاتی غرب و موساد قرار دارد که در تلاش است تا با برهم زدن وحدت و یکپارچگی عراق، زمینه ها را برای دامن زدن به تنش ها و ورود به چالش های بزرگ آماده کنند.
وی با بیان اینکه تعامل میان قومیت های مختلف کرد، عرب ، ترکمن و ... در عراق به سود مردم این کشور است عنوان کرد: همه کشورهای منطقه از جمله ایران، عراق، ترکیه و سوریه باید دست به دست هم دهند تا مرزهای شناخته شده شان همچنان پایدار بماند و توطئه هایی که تحت عنوان جدا شدن قومیت ها و جغرافیای قومیت ها بیان می شود تحقق پیدا نکند.
تحمل چالش های جدید فراتر از توان منطقه است
منصوری آرانی در ادامه با تاکید بر اینکه شرایط منطقه ای به گونه ای است که تحمل چالش های جدید را ندارد خاطرنشان کرد: پس از آنکه امریکایی ها به عراق حمله کردند موساد تلاش کرد نقشی فعال را در منطقه کرد نشین بازی کند و بر اساس رفتارهای این سرویس جاسوسی می توان متوجه شد که در پی آن است که با اینگونه تجزیه ها، توجه منطقه و جهان اسلام را به سمت موضوعی فرعی منحرف کند که خود می تواند زمینه ساز چالش های بزرگ تر در منطقه باشد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره دیدگاه ایران درباره همه پرسی و این جدایی، ضمن پافشاری بر ضرورت حفظ یکپارچگی عراق یادآور شد: روابط دوستانه ای که سران اکراد، عرب ها و تسنن و تشیع عراق با ایران دارند می تواند به وساطت ایران میان این دو گروه کمک کند و با مذاکره مشکلات را حل کنند. اکراد و دولت عراق باید مواظب باشند تا با هوشیاری و هوشمندی تنش هایی که با هدف های ویژه در حال تزریق به منطقه است را خنثی کنند.
منصوری آرانی نقش اکراد در مبارزه با صدام را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: امروز نیز اکراد برای حفظ عراق یکپارچه مسئولیت دارند و باید این مسئولیت را شناخته و درک کنند و بر مبنای این احساس مسئولیت عمل کنند. اگرچه ممکن است نوع حکومت و تقسیم بندی ها پشت میز مذاکره تغییر پیدا کند؛ امام مهم آن است که ژئوپولتیک عراق حفظ شود.
با توجه به پیروزی های مداوم ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق در مبارزه با گروه تکفیری تروریستی داعش، تلاش های خارج منطقه ای برای تمرکز زدایی از این هدف مشترک، در راستای تغییر جغرافیای سیاسی و حفظ ناامنی در منطقه، مانند گذشته در صدد است تا مناطق حساس کردنشین میان کشورهای همسایه عراق، سوریه، ترکیه و ایران را به جداسازی این نوار که شامل شمال غرب و غرب ایران،  شمال و شمال شرق عراق، شرق و جنوب شرق ترکیه، و مناطق شمال شرقی ترکیه می شود تحریک کند تا ضمن بر هم زدن یکپارچگی و تمامیت اراضی، به ضعف موضع این کشور ها در عرصه بین الملل کمک کند.
بر همین اساس است که هیچ یک از کشور های مجاور قائل به برگزاری این همه پرسی و طرح مساله جداسازی نیستند چرا که با ایجاد موجی در مناطق کرد نشین کشورهای پیرامون همراه خواهد بود و زمینه ساز بحران در امنیت ملی این کشورها می شود.
محافظت از وحدت سرزمینی و سیاسی؛ سیاست ترکیه در عراق
از همین رو است که در واکنش به اعلام برگزاری این همه پرسی، وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای، تصمیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی استقلال در سپتامبر آینده را «اشتباه بزرگ» توصیف و سیاست اصلی ترکیه در عراق را محافظت از وحدت سرزمینی و سیاسی این کشور اعلام کرد.
ترکیه همچنین اعلام کرد که نگرانی‌اش از این تصمیم را به دولت محلی کردستان عراق، دولت مرکزی بغداد و کشورهای مهم منطقه اعلام کرده است.
در بیاینه وزارت خارجه ترکیه تاکیده شده است که این همه‌پرسی به نفع عراق و منطقه کردستان عراق نخواهد بود؛ عدم ثبات در منطقه را افزایش خواهد داد و پیامدهای ناگواری خواهد داشت.
همچنین بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به تصمیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی استقلال گفت: موضع اصولی و روشن جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی و یکپارچه عراق است.
وی با تاکید بر اینکه اقلیم کردستان عراق بخشی از جمهوری عراق است تصریح کرد: تصمیمات یکجانبه و خارج از موازین و چارچوب ملی و قانونی به ویژه قانون اساسی عراق، آن هم در شرایط پیچیده این کشور و منطقه و طراحی بدخواهان برای تداوم بی‌ثباتی‌ها در عراق، صرفا به ایجاد مشکلات جدید در این کشور خواهد انجامید.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان یادآور شد: عراق یکپارچه، با ثبات و دموکراتیک ضامن منافع همه مردم این کشور از تمام اقوام و مذاهب آن خواهد بود.
captcha