شناخت و عمل به لوازم مسلمانی، شرط حرکت در خط اولیای دین است
کد خبر: 3622847
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸

شناخت و عمل به لوازم مسلمانی، شرط حرکت در خط اولیای دین است

گروه اجتماعی: یک استاد دانشگاه گفت: دختران جامعه اگر می‌خواهند در این دوره و زمانه بدانند که چطور زندگی کنند، باید لوازم مسلمان بودن را بشناسند، وقتی من ادعای مسلمانی می‌کنم یعنی یک سلسله از قیود و باورها را پذیرفته‌ام و در این صورت عمل به این لوازم مسلمانی ما را در خط اولیای دین قرار می‌دهد.

عصمت همتی، استاد دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، درباره‌ سیره زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها، اظهار کرد: مطابق آنچه که در تاریخ گفته شده، ایشان با وجود سن کمشان جایگاه علمی بسیار بالایی داشتند. پدر بزرگوار ایشان حضرت امام موسی کاظم(ع) بخش زیادی از عمر خود را در زندان گذراندند و کسانی که در این مدت سوالات شرعی داشتند و فتوایی می‌خواستند و یا اطلاعاتی برای گفتن به امام داشتند، به حضرت معصومه مراجعه می‌کردند و ایشان با همان سن کمشان وکالت پاسخگویی به سوالات مردم را از پدرشان داشتند.
وی ادامه داد: این مساله نشان دهنده جایگاه علمی ویژه ایشان است، زیرا علم امامت در تفکر شیعه اصولا از راه اتصال به عالم بالا حاصل می‌شود و علمی از سوی خداست واین جایگاه بسیار رفیعی است.
همتی بیان کرد: در تاریخ آمده که ایشان هنگامی که برای دیدن امام رضا(ع) در سفر بودند، در ساوه بیمار شده و سپس تصمیم گرفتند به سمت قم که مرکز شیعیان بود، بروند. مردم قم در آن زمان استقبال باشکوهی از ایشان کردند و این نشان دهنده این است که مردم هم از جایگاه والای ایشان مطلع بودند و بزرگان دین ایشان را به عنوان زن پارسای مومن می‌شناختند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کل خاندان عصمت و طهارت تابع سیره و سنت پیامبر، و زنان آنها تابع سیره و سنت فاطمه زهرا(س) هستند و این در مورد حضرت معصومه(س) که نام اصلی ایشان فاطمه است، نیز صدق می‌کند. تاکید امام رضا در مورد جایگاه ایشان و ثواب زیارت ایشان نشان می‌دهد که مساله ایشان از یک رابطه خونی با خاندان پیامبر والاتر بوده و ویژگی‌های معنوی و اخلاقی آن حضرت در جایگاه ممتاز ایشان لحاظ شده است.
وی در ادامه بیان کرد: بانوان جامعه ما باید مصادیق مومنین باشند، یعنی اسلام صرف نظر از زن یا مرد بودن، ارزش ثانوی بعد از ارزش انسان بودن که ارزشی تکوینی است را به ایمان و تقوا می‌داند. جایگاه والای معصومین هم به خاطر مومن بودن و صداقت در ایمان آنهاست. زمانی که به حضرت فاطمه زهرا صدیقه گفته می‌شود، یعنی که ایشان به مقام صدق رسیده و این یعنی میان باور و عمل ایشان تطابق تام ایجاد شده است.
همتی گفت: زن مسلمان باید میان اسلام و ایمان و عمل و کردارش مطابقت ایجاد کند. به هر میزان که گفتار و عمل ما مطابقت داشته باشند، به همان میزان ما هم صدیق هستیم. حال اگر زنی در جامعه امروز می‌خواهد پا جای پای بزرگان دین بگذارد، باید به لوازم ایمان در دنیای امروز عمل کند، یعنی شما نمی‌توانید بگویید من مومنم، اما به لوازم این ایمان عمل نکنید.
وی واجبات دینی را از جمله لوازم ایمان دانست و ادامه داد: هرکس که به این واجبات عمل کند، به ایمانش افزوده شده و هرچقدر به ایمانش افزوده شود در حوزه عمل پایبندتر خواهد شد و در این صورت شباهت ما به دینداران حقیقی بیشتر می‌شود و این شباهت نوعی حب و اشتیاق به این الگوهای دینی را در ما ایجاد می‌کند.
همتی افزود: دختران جامعه اگر می‌خواهند در این دوره و زمانه بدانند که چطور زندگی کنند، باید لوازم مسلمان بودن را بشناسند. وقتی من ادعای مسلمانی می‌کنم یعنی یک سلسله از قیود و باورها را پذیرفته‌ام و در این صورت عمل به این لوازم مسلمانی ما را در خط اولیای دین قرار می‌دهد.
captcha