نبود گفت‌وگو با مخالفان؛ دلیل عدم پیشرفت پژوهش‌های قرآن و سلامت
کد خبر: 3622896
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
نورمحمدی تشریح کرد:

نبود گفت‌وگو با مخالفان؛ دلیل عدم پیشرفت پژوهش‌های قرآن و سلامت

گروه سلامت: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نبود گفت‌وگو با مخالفان را دلیل عدم پیشرفت پژوهش‌های قرآن و سلامت دانست و افزود: مخالفانی که نسبت به این حوزه نقد دارند چون احساس عدم امنیت می‌کنند در این همایش‌ها شرکت نمی‌کنند به همین دلیل ما هنوز نتوانستیم با مخالفان این حوزه رو در رو شویم به همین علت ما صراحتی که می‌بایست نسبت به موافقان و مخالفان داشته باشیم نداریم.

غلامرضا نورمحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عدم تخصیص بودجه مناسب و اختلال باوری نسبت به پژوهش‌های قرآن و سلامت را از جمله دلایل عملیاتی نشدن این پژوهش‌ها دانست.

وی اظهار کرد: بودجه‌ای که به این موارد اختصاص داده می‌شود بودجه قابل توجه‌ای نیست از سوی دیگر دوستان(نهادهای نظام سلامت) در این رابطه دچار اختلال‌های باوری هستند و به حوزه دین از جمله حوزه دین و سلامت را جسته گریخته وارد می‌شوند.

نورمحمدی بیان کرد: در حال حاضر همکاران ما در نظام سلامت به صورت کامل این حوزه را قبول ندارند به صورت کامل هم آن را رد نمی‌کنند، به نظر من این باور در بخش‌های مختلف برای آنان ایجاد نشده که این پژوهش‌ها می‌توانند راهگشا باشند، لذا تا زمانی که این باور ایجاد نشده نیازمند این هستیم که در حوزه سیاست‌گذاری، طراحی و اجرا همزمان ورود پیدا کنیم.

دانه‌هایی نیازمند نخ تسبیح

این پژوهشگر قرآن و سلامت اظهار کرد: ما به عنوان پژوهشگران و افراد عادی تلاش خود را انجام می‌دهیم تا این کارها پیش روند این‌ تلاش‌ها مانند دانه‌های تسبیح است که به یک گونه نخ هماهنگ‌کننده نیاز دارد، ما در این حوزه هم دچار کمبود هستیم.

وی با بیان اینکه پژوهشگران بین رشته‌ای این حوزه نگران عکس‌العمل عالمان دینی و نهادهای دینی هستند، گفت: به نظر من کسانی که در حوزه فقه و سلامت کار می‌کنند نگران این هستند که ورودشان به حوزه دین موجب نگرانی عالمان دینی یا مقابله نهادهای دینی ‌شود، لذا این پژوهش‌ها جزء اولویت آنان نمی‌شود.

نورمحمدی افزود: اینکه معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، سایر نهادهای دینی و سلامت هر از گاهی برنامه‌هایی اجرا می‌کنند که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد؛ باعث نگرانی است.

ورودهای نابه جا به فقه و سلامت

وی با بیان اینکه ورودهای نابه جا به فقه و سلامت نیز آسیب‌های مختلفی به این حوزه زده است؛ بیان کرد: از سوی دیگر افراط و تفریط‌های برخی که از مسلمانی و فرهنگ مسلمانی آیات و روایات سوء استفاده می‌کنند و ورودهای نا به جا می‌کنند نیز موجب می‌شود همکاران ما در وزارت بهداشت نگران این باشند که این ورودها موجب آسیب رسانی به سلامت مردم شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کسانی‌که بودجه را در اختیار دارند توان استفاده بهینه از آن را هم ندارد، یادآور شد: از سوی دیگر مباحث جدی هم در این حوزه هم نداریم الان 35 سال است از انقلاب می‌گذرد و هیچگونه تفسیر کاملی از آیات و روایات پزشکی نداریم.

نبود گفت‌وگو با مخالفان؛ دلیل عدم پیشرفت پژوهش‌های قرآن و سلامت

نورمحمدی نبود گفت‌وگو با مخالفان را نیز دلیل عدم پیشرفت پژوهش‌های قرآن و سلامت دانست و افزود: مخالفانی که نسبت به این حوزه نقد دارند چون احساس عدم امنیت می‌کنند در این همایش‌ها شرکت نمی‌کنند به همین دلیل ما هنوز نتوانستیم با مخالفان این حوزه رو در رو شویم به همین علت ما صراحتی که می‌بایست نسبت به موافقان و مخالفان داشته باشیم نداریم.

 

captcha