ضرورت پیگیری مطالبه‌گری جامعه قرآنی از مسئولان در رسانه‌ها + فیلم
کد خبر: 3622911
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
مصطفی آجرلو مطرح کرد:

ضرورت پیگیری مطالبه‌گری جامعه قرآنی از مسئولان در رسانه‌ها + فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون خبرگزاری ایکنا ضمن تأکید بر ضرورت پیگیری مطالبه‌گری جامعه قرآنی از مسئولان در رسانه‌ها، گفت: ما باید همواره مطالبات قرآنی را از مسئولان داشته باشیم و بخواهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مصطفی آجرلو، معاون خبرگزاری ایکنا، عصر گذشته، دوم مردادماه با حضور در برنامه زنده مجله اطلاع‌رسانی «رصد» شبکه قرآن و معارف سیما در رابطه با کارکرد و نقش رسانه‌ها در موضوع حفظ قرآن که پرونده ویژه هفته‌های اخیر رصد است، ابتدا به موضوعات اصلی که در برنامه گذشته در این رابطه از سوی وی مطرح شده بود اشاره و اظهار کرد: برنامه گذشته به این موضوع پرداخته شد و آن هم ارتباط بین فرهنگ و رسانه و تأثیری که رسانه از فرهنگ می‌پذیرد. در این زمینه نیز الزاما اینطور نیست که خواست رسانه در موضوع فرهنگ مؤثر باشد. همچنین در برنامه قبل، بحث به این مورد رسید که باید دلیل رفتار ما قرآنی باشد و رسانه نیز باید این موضوع را پیگیری کند و مبحث سوم نیز به هدف اصلی از حفظ قرآن اختصاص یافت.   
معاون خبرگزاری ایکنا در ادامه با بیان اینکه ما باید در همه کارهای فرهنگی یک هدف‌شناسی جدی داشته باشیم، افزود: وقتی در رابطه با غایت و هدف‌شناسی سخن می‌گوییم، باید همواره اصالت موضوعات مختلف را در مواردی که مطرح می‌شود، در نظر بگیریم. برای مثال برای رسیدن به هدف و یک نقطه و مکان مشخص، امروز با نرم‌افزارهایی که وجود دارد، می‌توان کوتاهترین و بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد پیدا کرد و هنگامی که برای مثال؛ بخواهیم از مرکز شهر تهران به سمت جام جم (صدا و سیما) حرکت کنیم، می‌توان از طریق اپلیکیشن‌های موجود، کوتاهترین و بهترین مسیر را به دست آورد و حتی اگر در این مسیریابی اشتباه، حرکت کنیم، این برنامه‌ها خطای رخ داده را به ما اعلام می‌کنند.
آجرلو در ادامه تصریح کرد: زمانی که به منویات مقام معظم رهبری دقت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که ایشان می‌فرمایند آنچه که تدبر در قرآن را در پی خواهد داشت، موضوع حفظ است و سپس، راجع به حفظ، صحبت می‌کنند و موضوع تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را مطرح می‌کنند؛ یعنی اصالت با تدبر در قرآن است یعنی موضوع حفظ، مهم هست؛ اما اصالت، تدبر در قرآن است.
معاون خبرگزاری ایکنا ادامه داد: برای مثال؛ امروز بحث حجاب در جامعه خیلی موضوع داغی است، اما مجدد مقام معظم رهبری، همواره بحث عفاف و حجاب را مثال می‌زنند، یعنی اصالت اصلی در این زمینه با عفاف است و هدف حجاب نیز بانوی عفیفه مسلمان است؛ حالا اگر بخواهیم به مسئله حجاب، اصالت دهیم، ممکن است در جایی اگر مسیر را نشناسیم، این امر موجب نقض غرض ‌شود.
وی در ادامه در رابطه با موضوع کارکرد رسانه با اشاره به شخصیت «دنیس مک کوایل» به عنوان یک از نظریه‌پردازهای رسانه که اخیرا فوت کرده است، گفت: دنیس مک کوایل، مشهور است که بحث هویت‌بخشی را به عنوان یکی از کارکردهای رسانه مطرح می‌کند و راجع به ارتباطات رسانه نیز به صحبت می‌پردازد، از جمله کارکردهای رسانه را در موضوع هویت‌بخشی، موضوع ارتباط دادن و بیان فرهنگ مسلط می‌داند که ازجمله این‌ها بحث وفاق است که بنده قصد دارم به این موضوع مشخصا در زمینه فرهنگ قرآنی و کارکرد رسانه بپردازم.
معاون خبرگزاری ایکنا در ادامه تصریح کرد: همچنین، مک کوایل، راجع به مسئله کارکرد رسانه و فرد نیز بحث کسب تأیید از ارزش‌ها را مطرح، همچنین، بحث و موضوع تأیید گرفتن و نوعی همزادپنداری را در این زمینه مطرح می‌کند که باید به آن پرداخته شود.
آجرلو در پایان به موضوع مهم دیگری اشاره کرد و توضیحات بیشتر را به برنامه بعد موکول کرد و افزود: ما باید مطالبات قرآنی را داشته باشیم و بخواهیم. چندی پیش در این زمینه استاد محمدرضا ابوالقاسمی، پیشکسوت قرآنی کشور اشاره داشتند که مسئولان، حداقل یک بار هم که شده در مدت مسئولیت خود در جلسات قرآن حضور پیدا کنند، همچنین، محمدمهدی بحرالعلوم، حافظ کل قرآن کریم نیز اخیراً از عدم حضور مسئولان در مسابقات قرآن جامعه پزشکی در شیراز شکایت داشتند. البته خبرنگار اعزامی ایکنا به مسابقات جامعة‌القرآن گزارش داد که در مسابقات سمنان، امام‌جمعه و مسئولان استان حضور بسیار خوبی داشتند که این‌ها مواردی است که ما لااقل در این سطح باید مطالبه‌گری لازم را داشته باشیم و این مطالبه‌گری را نیز در رسانه‌ها پیگیری کنیم.  

captcha