تحلیلگر قطری: تهران و دوحه در بحران سعود‌ ها هوشمندانه عمل کردند
کد خبر: 3622937
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹

تحلیلگر قطری: تهران و دوحه در بحران سعود‌ ها هوشمندانه عمل کردند

'محمد مختار الشنقیطی' استاد اخلاق سیاسی و تاریخ ادیان در دانشگاه حمد بن خلیفه در دوحه گفت : ایران وقطر با وجود برخی اختلافات درمسائل منطقه ای، آنقدر هوشمند، انعطاف پذیر و عمل گرا هستند که روابط کاری و منافع مشترک خود را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) به نقل از ایرنا، روزسه شنبه 'سی ان ان عربی' الشنقیطی در مصاحبه با این شبکه افزود: مالکیت مشترک بزرگترین میدان گازی جهان که قطری ها آن را 'القبة الشمالیة' و ایرانی ها میدان 'پارس جنوبی' می نامند نقش کلیدی در اهتمام دو کشور به داشتن روابط منطقی ومعقول ایفا می کند.
وی با اشاره به اینکه به دنبال لغو برخی تحریم های اقتصادی غرب بر ضد ایران، دوحه وتهران به تازگی بهره برداری از این میدان گازی را به موازات هم از سر گرفته اند، یادآور شد که این موضوع با بحران کنونی بین عربستان ومتحدانش وقطر مرتبط است، زیرا برخی از طرف های منطقه ای وبین الملی از بهره برداری هماهنگ دو کشور از این میدان گازی وتفاهم موجود بین قطر و ایران ناراضی هستند.
این تحلیلگر سیاسی و دانشگاهی، خطر رویارویی نظامی عربستان ومتحدانش را با قطر کم اهمیت و جنگ روانی و رسانه ای توصیف کرد و افزود: عوامل منطقه ای و محلی اجازه رویارویی نظامی را نمی دهد. 
الشنقیطی تاکید کرد : یکی از اصول سیاست های قطر استقلال در تصمیم گیری است که به منزله هویت سیاسی منبع قدرت و نشاط و جایگاه منطقه ای و بین المللی این کشور است که بیش از دو دهه برای بدست آوردنش تلاش کرده است و اگر مجبور شود بین دوستی با ریاض و استقلال در تصمیم گیری یکی را برگزیند، گزینه دوم را انتخاب خواهد کرد.
captcha