از شهرت امامزادگان به نام‌های محلی تا دستکاری‌های فتوشاپی
کد خبر: 3622988
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
حجت‌الاسلام شرفخانی انتقاد کرد:

از شهرت امامزادگان به نام‌های محلی تا دستکاری‌های فتوشاپی

گروه جامعه: معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه در نشست خبری روز بزرگداشت امامزادگان با اشاره به عناوین برخی از امامزاده‌ها همچون بیژن و درب آهنی گفت: برخی از امامزادگان با اسم‌های گذشته و مرسوم محلی آن منطقه معروف شده است که این یکی از اشتباهات به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه، پیش از ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد؛ حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به بزرگداشت امامزادگان در کشور گفت: پنجم ذی‌القعده، روز  بزرگداشت امامزادگان است که هشت هزار و 51 هزار بقعه امامزاده در کشور وجود دارد که از فرزندان و نوادگان اهل عصمت و طهارت هستند.

وی افزود: هجرت فرزندان اهل عصت و طهارت به ایران به دلیل فشار و خفقان دوره بنی عباس، علاقمندی مردم ایران به اهل بیت و امنیت بسیار در کشور و دعوت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) از آنها که ایران نقطه استراتژیکی برای حکومت ولایی و ترویج دهنده آن است از دلایل این حضور بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور تصریح کرد: امروزه اگر فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) در کشورمان ساری و جاری است و یا سر سفره قرآن نشسته‌ایم و محب اهل بیت(ع) هستیم، همه مدیون امامزادگان هستیم و امامزادگان برای‌مان حق حیات معنوی و اعتقادی دارند، آنها بودند که ما را با فرهنگ اهل بیت(ع) آشنا کردند.

وی بیان کرد: امروز آستان مقدس امامزادگان به عنوان مراکز مروج فرهنگ قرآن و عترت است و همچنین مبلغ و مروج فرهنگ قرآن و ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) هستند.

حجت‌الاسلام شرفخانی اظهار کرد: امروزه بقاع متبرکه، مرکز تربیت و هدایت انسان به عبودیت و بندگی خدای متعال است و هرجا بقعه‌ای‌ست، نشان یکتاپرستی‌ست و هرجا گنبد و بارگاهی‌ست، همه‌شان نشان یکتاپرستی‌ست.

وی با اشاره به اینکه امامزادگان ترویج دهنده تمدن اسلامی و سبک زندگی اسلامی است، گفت: 5 ذی‌القعده، فرصتی که ما بتوانیم در امامزادگان حضور داشته باشیم و با تکریم آن بتوانیم توحید، رسالت، کوثر، اهل بیت(ع)، تمدن اصیل اسلامی، ایرانی را تکریم کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه تصریح کرد: در 317 امامزاده کل کشور همایش تجلیل و بزرگداشت امامزادگان را با حضور مردم، مداحان و سخنرانی خطبا، علما، ارائه مقالات پژوهشگران برگزار خواهیم کرد و در 31 استان، همایش ویژه بزرگداشت بقاع کل استان را به صورت شاخص برگزار خواهیم کرد و در این همایش از خادمان، فعالان عرصه فرهنگی و عمرانی آستان مقدس امامزادگان تجلیل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شرفخانی اظهار کرد: آئین غبارروبی امامزادگان را در 232 بقعه با حضور مردم و خانواده شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم برگزار می‌شود.

وی افزود: در 167 امامزاده برنامه کاروان زیر سایه خورشید با حضور خادمان رضوی برگزار می‌شود و در این برنامه پرچم حرم گنبد حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به اهتزار درخواهد آمد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: در روز میلاد حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، خادمان 170 امامزاده به صورت کاروان در حرم امام رضا(ع) حضور خواهند داشت. همچنین نمایشگاهی با عنوان فانوس هدایت با محوریت امامزادگان در یک هزار و 700 امامزاده برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: 85 محصول فرهنگی در رابطه با دهه کرامت روز بزرگداشت امامزادگان تولید و در پرتال سازمان اوقاف بارگذاری شده است. همچنین کتاب‌های ویژه‌ای به همین مناسبت در امامزادگان در دسترس زائران قرار گرفته شده است.

حجت‌الاسلام شرفخانی اظهار کرد: ساعت هشت صبح در دو هزار و 100 امامزاده در دهه کرامت، صلوات خاصه حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و در روز چهارشنبه پس از نماز مغرب و عشا، زیارت شریف امین‌الله قرائت می‌شود.

وی افزود: افتتاح طرح‌های عمرانی، خدماتی و فرهنگی در بقاع متبرکه با حضور مسئولان از جمله برنامه‌های این ایام خواهد بود. همچنین از میان بقعه‌ها شاهد هستیم که بخش قابل توجهی امروز به عنوان مرکز فرهنگی و قرآنی در نشر معارف قرآنی و اسلامی فعال هستند و براساس سند چشم‌انداز برنامه‌هایی تدوین و برای همه امامزادگان ابلاغ کرده‌ایم.

معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور در پاسخ به انتشار این شبهه در فضای مجازی مبنی بر اینکه چرا امامزاده در ایران بسیار است، گفت: خفقان موجود در دوره بنی‌عباس، دستور امام سجاد(ع) و امام رضا(ع) به فرزندان‌ ونوادگان‌شان برای هجرت به ایران به عنوان مرکز استراتژیک دینی و قرآنی، سبب شده است تا شاهد این تعداد از امامزادگان باشیم که البته تنها ایران نیست بلکه در عربستان و عراق هم امامزاده داریم اما حاکمیت ظالم عربستان اجازه معرفی آنها را نمی‌دهند. این امامزادگان عراق و عربستان در تاریخ به ثبت رسیده است.

وی در پاسخ به برخی دیگر از شبهات فضای مجازی مبنی بر اینکه چرا این امامزادگان شجره‌نامه ندارند، تصریح کرد:برخی از امامزادگان شجره‌نامه دارند و برخی دیگر ندارند و دلیل نبودن شجره‌نامه به وضعیت خفقان آن دوران مربوط می‌شود که اگر در آن دوره معرفی می‌شدند، حتما از سوی حاکمان به شهادت می‌رسیدند.

حجت‌الاسلام شرفخانی اظهار کرد: می‌گویند چرا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد امامزادگان انقدر زیاد شده است. متأسفانه وهابیت همه هزینه‌ها را می‌کند تا مردم را از توسل و اعتقاد به شفاعت فاصله بیندازد و حضور مردم در امامزادگان تودهنی به وهابیت است. امامزادگان مهم‌ترین مرکز اسلام ناب محمدی و مرکزی برای مقابله با تفکر فرقه وهابیت است. همچنین می‌توان گفت که امامزادگان امروز مرکز مقابله با جنگ نرم شده است.

وی ادامه داد: آنها با شایعه‌پراکنی‌ها سعی دارند تا مردم را از اهل بیت(ع) جدا کنند تا اعتقادات مردم را تضعیف کنند. همچنین پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آماری مشخص از تعداد امامزادگان نبود و پس از آن کارهای تحقیقاتی و عملی شروع است.

حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به عناوین برخی از امامزاده‌ها همچون بیژن و درب آهنی گفت: برخی از امامزادگان با اسم‌های گذشته و مرسوم محلی آن منطقه معروف شده است که این یکی از اشتباهات به شمار می‌رود. همچنین تابلوها هم براساس شهرت محلی نامگذاری شده که بسیار اشتباه است. البته برخی از امامزاده‌هایی که عکس‌های‌شان برای موارد سرگرمی منتشر می‌شود، از جمله اقدامات فوتوشاپی است.

captcha