اعمال‌مان را با چه معیارهایی اندازه‌گیری کنیم
کد خبر: 3623031
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
حجت‌الاسلام انصاریان:

اعمال‌مان را با چه معیارهایی اندازه‌گیری کنیم

کانون خبرنگاران نبأ: محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی گفت: خداوند متعال سه ترازو، معیار و خط‌کش برای ما گذاشته است که کارها و اعمال خود را با آنها اندازه‌گیری کنیم؛ یکی‌ «قرآن» است، یک میزان «پیغمبر اسلام» است، هم حرفش و هم اعمالش؛ یک میزان الهی هم «امام معصوم» است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه همدانی‌های مشهد، ابتدا به ترازویی که در هر رشته و شغلی از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته، اشاره کرد و گفت: نمی‌دانم تاریخ اختراع هر نوع ترازویی کِی بوده است، در جایی ندیده‌ام و در کتاب‌ها این مقدار کتابی که در اختیارم بوده نخوانده‌ام؛ اما همه می‌دانیم که هر رشته‌ای و هر کاری، ترازوی خاصی برای سنجیدن دارد، چون درک نقطه مطلوب و درک حقیقتی که مردم به دنبال آن هستند، بدون ترازو امکان ندارد.
وی ادامه داد: مثلا ترازوی معیار برای زمین «متر» و برای جاده‌ها «کیلومتر» است؛ آیا یک‌ متر، دو متر، صد متر، یک کیلومتر، 10 کیلومتر مساحت یا طول را می‌شود به‌طور دقیق با چشم و با نگاه‌کردن درآورد؟ اگر شدنی بود که هیچ مهندسی و هیچ معماری دیگر لازم نداشت ترازوی مربوط به سنجش متر و یا کیلومتر را به‌کار ببرد. تمام دکترهای عالم از قدیم برای تشخیص بیماری، ترازوی مخصوصی به‌کار می‌گرفتند.
حجت‌الاسلام انصاریان به سخن قرآن کریم درمورد ترازو و معیار اشاره و اظهار کرد: در سوره مبارکه الرحمن که بعد از سوره واقعه و سوره حدید است، می‌بینیم که پروردگار عالم روی مسئله ترازو تأکید دارد و می‌فرماید «وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْميزانَ»، «سماء» در این آیه یعنی همه عوالم بالای سر ما، عوالم مادی است، نه عوالم معنوی.
این مفسر قرآن درباره عوالم بالای سر از نگاه قرآن گفت: قرآن مجید می‌‌فرماید «هفت آسمان»، حال علم به چند آسمان دست پیدا کرده است؟ نمی‌دانیم! عدد هفت بر چه ملاکی است؟ آن هم نمی‌دانیم، فقط می‌دانیم واقعاً دانشمندان از قبل اسلام و پیش از سه هزار سال میلاد مسیح(ع) در جست‌وجوی عوالم بالا برآمدند؛ آن زمان سفینه فضایی نداشتند، دوربین نجومی هم نداشتند، ولی حداقل در سه هزار سال قبل از میلاد مسیح درباره خورشید، ماه و تعدادی ستاره نظر داده‌اند چون خداوند یک روحیه کاوشگری به انسان عنایت کرده که از نعمت‌های ویژه خداست و آدم می‌خواهد، بفهمد، در مقام تحقیق برآید و حقایق عالم را به‌دست بیاورد؛ حال یا با کمک عقل و علمش، یا با کمک علم دیگران که بهترین آن با کمک انبیاء و ائمه طاهرین(ع) است؛ چون آنها در همه‌ چیز عالم نظر درست دارند حتی در غیب عالم که پروردگار می‌فرماید «مخلَصین» و نه «مخلِصین». فرق مخلِصین با مخلَصین در لغت یک زیر و زبر است؛ مخلِص هنوز در راه است و مخلَص به همه مقصدها رسیده و براساس رسیدن آن بر مقصدها کار و فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: مخلِص مسافر است و مخلَص به خانه رسیده است. مخلَصین را خدا می‌گوید هرچه بگویند، من امضا می‌کنم و جالب هم این است که آنها هرچه بگویند، از علم پروردگار استفاده می‌کنند و می‌گویند.
حجت‌الاسلام انصاریان با اشاره به سخن امام رضا(ع) در اصول کافی، اظهار کرد: وقتی اراده مسائل جدیدی را داشته باشیم، می‌توانیم حقایقی را به دانش خودمان اضافه کنیم، چون علم نهایت ندارد و همه علم پیش هیچ‌کس نیست و علم را باید از منبع آن گرفت، علم آن منبع هم بی‌نهایت است.
حجت‌الاسلام انصاریان ادامه داد: حضرت رضا(ع) می‌فرمایند «وقتی ما ائمه اراده کنیم و به حقایقی که داریم اضافه کنیم، به محض اراده‌ کردن، نوری بین ما و عالم غیب پدیدار می‌شود و ما حقایقی را در آن نور، بیش از آنچه خودمان می‌دانیم، می‌بینیم و به ما اضافه می‌شود». فکر هم نکنید وقتی ائمه شهید شدند، بین اینها و آن نور، قطع شد؛ این نور بین آنها و پروردگار ادامه دارد و دائمی و همیشگی است.
وی افزود: روایاتی داریم که بچه‌های نابالغ در عالم برزخ مورد تعلیم هستند؛ یعنی روح‌شان به اصطلاح شکل بدن دنیا را دارد، ولی آن بدن وزن و سنگینی ندارد، در آنجا به آنها تعلیم می‌دهند. در قیامت هم همین‌طور است و آیات قرآن صریح است که در قیامت، خیلی چیزهایی که مردم نمی‌دانستند و نمی‌فهمیدند، به آنها یاد می‌دهند و می‌فهمانند که این هم از عنایات پروردگار است. ولی در دنیا که ائمه(ع) بودند و با این نور، کشف حقیقت می‌کردند، در برزخ و در قیامت هم کاملاً با آنهاست.
این محقق علوم قرآنی با بیان اینکه هر شغلی در این عالم ترازو دارد، گفت: ترازو برای سنجش حق و باطل است تا من بفهمم جاده‌ام باطل یا حق است؛ نگاهم باطل یا حق است؛ حرفم باطل یا حق است؛ عملم باطل یا حق است؛ این عروسی که برای دخترم یا مجلسی که برای پسرم می‌خواهم بگیرم، حق یا باطل است؛ من خودم حق یا باطل بودن را نمی‌فهمم، خداوند متعال سه ترازو، معیار و خط‌کش برای ما گذاشته است که کارها و اعمال خود را با آنها اندازه‌گیری کنیم؛ یکی‌ «قرآن» است، ببین این عروسی اسراف است یا نه؟ قرآن نشانت می‌دهد؛ یک میزان «پیغمبر اسلام» است، هم حرفش و هم اعمالش؛ یک میزان الهی هم «امام معصوم» است، مثل حضرت رضا(ع) که همه افعال، اطوار، اخلاق و فرمایشات ایشان ترازوی خداست.
اکبر پوست‌چیان
captcha