لازمه داشتن جامعه‌ای بالنده؛ معرفی جایگاه واقعی دختران در اسلام
کد خبر: 3623033
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
خلیلی تصریح کرد:

لازمه داشتن جامعه‌ای بالنده؛ معرفی جایگاه واقعی دختران در اسلام

گروه جامعه: یک کارشناس خانواده معتقد است که دختران؛ مادران فردا و عاملان تربیتی هستند و یک جامعه برای حفظ سلامتی نیاز به خانواده‌های منسجم و پایداری دارد که از سوی زنان اداره می‌شود.

معصومه خلیلی، کارشناس خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) به تبیین گوشه‌هایی از زندگی این بانوی بزرگوار و درس‌هایی که می‌توان از آموزه‌های اسلامی برای تربیت دختران به منظور بالندگی بیشتر آنان گرفت پرداخت و گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «خداوند حرمی دارد كه مكه است، پيامبر خدا(ص) را هم حرمی است كه مدينه است و اميرالمؤمنين هم حرمی دارد كه كوفه است و ما امامان حرمی داريم كه «قم» است. به زودی بانويی از فرزندان من به نام فاطمه در آنجا مدفون می‌شود كه هر كس او را زيارت كند، بهشت برايش واجب می‌شود».

وی در بیان چرایی نام‌گذاری این بانوی بزرگوار با عنوان معصومه گفت: بعد از حضرت زهرا(س) تنها بانویی که بیشترین نزدیکی به  عصمت ایشان را داشتند، حضرت معصومه(س) بودند و تجلی عصمت حضرت زهرا(س) در حضرت معصومه دلیل این نام گذاری بود؛ در روایات نیز آمده است که حضرت رضا(ع) نام ایشان را معصومه نهادند و فرمودند هر کس خواهرم معصومه را در قم زیارت کند بهشت بر ایشان واجب است؛ به طور کلی زیارت حضرت معصومه(س) به عنوان عاملی برای ورود به بهشت بارها در روایات و کلام ائمه معصومین(ع) تکرار شده است.

خلیلی افزود: حضرت معصومه(س) به دلیل آگاهی که از ارزش و اهمیت شهر قم داشتند، هنگامی که در بستر مریضی بودند از اطرافیان خود خواستند تا ایشان را هر چه سریعتر به قم برسانند تا اگر از دنیا رفتند ایشان را در این شهر دفن کنند.

این کارشناس خانواده در ادامه به اهمیت جایگاه دختران در تعالیم اسلامی اشاره و با بیان اینکه روزی دختران از جانب خداوند تضمین شده است، گفت: خداوند در معراج به حضرت رسول(ص) فرمودند: به دخترداران بگو، بر دختر داشتن بی‌حوصلگی نکنید، همانگونه که آنها را آفریدم، روزی هم می‌دهم.»

وی به سخنان حضرت رسول(ص) که می‌فرمایند بهترین فرزندان شما دختران شما هستند، اشاره و عنوان کرد: امام صادق(ص) فرمود: «اَلْبَناتُ حَسَناتٌ وَ الْبَنُونَ نِعْمَةٌ، وَ الْحَسَناتُ یثابُ عَلَیها وَ النِّعْمَةُ یسْأَلُ عَنْها؛ دختران حسنات و پسران نعمت حق هستند، بر حسنات بهره می‌دهند، و از نعمت بازپرسی می کنند.» پس زمانی که خانواده‌ای دارای فرزند دختر می‌شود از رحمت بی‌واسطه خداوند بهره‌مند است.

خلیلی به سفارش حضرت رسول(ص) که می‌فرمایند «به دخترانتان مهربان‌تر از پسرانتان باشید، کسی که باعث خوشحالی دخترش شود خداوند در قیامت او را خوشحال می‌کند» اشاره و عنوان کرد: دلیل این امر آن است که دختران؛ مادران فردا و عاملان تربیتی هستند و یک جامعه برای حفظ سلامتی نیاز به خانواده‌های منسجم و پایداری دارد که از سوی زنان اداره می‌شود. مادری می‌تواند عواطف خود را به درستی در خانواده خرج کند که خود درک و تجربه صحیحی از عاطفه داشته باشد و در یک سیستم تربیتی صحیح به این نقش دست یافته باشد.

این کارشناس خانواده به تبیین نقش دختران در خانواده و جامعه پرداخت و گفت: رفتارهای اعراب جاهل در زمینه ناخرسندی از داشتن فرزند دختر همچنان باقی است و برخی خانواده‌ها هنوز به درک صحیحی از جایگاه دختر در خانواده  نرسیده‌اند و این امر نه تنها خانواده و دختران بلکه پیکره جامعه را نیز تهدید می کند، در واقع می‌توان گفت ترجیح دادن پسر بر دختر ریشه در جهالت افراد دارد.

هرگز دخترانتان را از خود نرانید

وی به تأکیدات رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه هرگز دخترانتان را از خود نرانید اشاره و تصریح کرد: خانواده‌ها باید تفاوت‌های شخصیتی دختران و پسران را بشناسند و مطابق با آن رفتار کنند. رانده نشدن از خانواده سبب می‌شود دختران در مواجهه با هر مشکلی مجددا به خانواده رجوع کنند، چرا که پدر و مادر با شناخت صحیح ویژگی‌های فرزند خود به قهرمانی برای حل مشکلات او بدل شده‌اند و همواره سایه حمایت خود را بر سر او افکنده و دخترشان را به این اطمینان رسانده‌اند که می‌توانند در تمام شرایط حامی و تکیه گاه او باشند.

امانتی الهی

خلیلی افزود: پیامبر اکرم(ص) والدین را از بی حرمتی به دختران بر حذر داشته‌اند چرا که بیشتر از پسران مستحق این هستند که مورد لطف قرار بگیرند؛ چرا که در دختران عاطفه سرشاری به واسطه تربیت نسل ودیعه گذاشته شده است و این مهم نباید مورد آسیب قرار گیرد تا زنجیره نقش‌های دختری، همسری، مادری و تربیت جامعه از آسیب در امان باشد.

وی تأکید بر مقدم شمردن دختران بر پسران در روایات را مربوط به اموری همچون دادن هدیه به آنان برشمرد و گفت: محبت والدین به فرزندان طبق توصیه‌های دینی ابتدا باید نصیب دختران شود و این امر پاداش بهشت را در پی دارد. ساختن زندگی سالم با سرگرم حاشیه‌ها شدن میسر نمی‌شود، بلکه رسیدن به این هدف برنامه ریزی برای درک دختران و شناخت نیازها و عواطف آنان را می‌طلبد.

خلیلی از دیگر آسیب‌هایی که دختران را تهدید می‌کند ضعف اعتماد به نفس در آنان دانست و گفت: طبق فرمایش رسول خدا(ص) باید به دختران ترحم کنیم، یعنی به نحوی رفتار کنیم که اعتماد به نفس و عزت به نفس آنان تقویت شود. به عنوان مثال در دعوت دختران به حجاب و عفاف باید به درستی و با ظرافت عمل کرد تا آنان دچار شبهه نشوند و خود را جنس دوم فرض نکنند. خداوند در آیه 30 سوره نور مردان را به رعایت حجاب بر زنان مقدم دانسته به نحوی که اگر مردان چشم خود را پاک نگاه دارند، جامعه دچار تزلزل نمی‌شود؛ این مهم باید به درستی برای دختران و پسران تبیین شود تا اعتماد به نفس آنان از بین نرود و جایگاه خود را به درستی درک کنند.

پاسخی صحیح به نیازی فطری
این کارشناس خانواده آراستگی را فطرتا مورد علاقه دختران دانست و گفت: این مهم باید به صورت اصولی برای دختران تأمین شود تا ضمن حفظ حجاب و عفاف بتوانند به این مطالبه درونی خود نیز دست یابند و احساس آرامش درونی بیشتری پیدا کنند. دستیابی به این هدف نیاز به برنامه ریزی خانواده و مهیا کردن زمینه‌های آن دارد. خانواده باید دریابد که آراستگی، حجاب و عزت نفس از دیدگاه اسلام به یکدیگر وابسته است و این جریان باید به نحوی برای دختران تببین شود که دریابند زیبایی باید سبب عزت نفس باشد نه ذلت نفس.

خلیلی شادمان نگاه داشتن دختران را از دیگر توصیه‌های اسلامی دانست و گفت: اگر امروز آسیب‌هایی متوجه دختران می‌شود به سبب آن است که والدین به ویژه پدران نتوانسته‌اند فرایض دینی و معرفت قرآنی را به درستی در دختران نهادینه و آنان را با حقوق خود آشنا کنند، بلکه تصور کردند تأمین نیازهای مادی می‌تواند سبب شادی و آرامش او باشد.

این کارشناس دینی به خانواده‌ها توصیه کرد: روز میلاد حضرت معصومه(س) به عنوان روز دختر را برای دخترانشان گرامی بدارند و با برپایی جشنی هر چند کوچک اما سرشار از عاطفه جایگاه والای او را در خانواده به وی متذکر شوند تا ایشان را از آسیب‌ها به دور بدارند.
  
captcha