نقش مهم فتوای آیت‌الله سیستانی در تشویق عراقی‌ها به مبارزه با داعش
کد خبر: 3623154
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸
سفیر عراق در تهران عنوان کرد:

نقش مهم فتوای آیت‌الله سیستانی در تشویق عراقی‌ها به مبارزه با داعش

گروه بین الملل: راجح الموسوی تصریح کرد: فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف، نقش واضح و مهمی در تشویق فرزندان ملت عراق در مبارزه با گروهک تروریستی داعش داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم جشن آزادسازی موصل عصر امروز، سوم مردادماه، با نظارت و حمایت ابراهیم جعفری، وزیر امورخارجه عراق و با حضور شماری از سفرا و کارداران کشورهای عربی و خارجی، دیپلمات‌های کشورهای مختلف مقیم تهران، استاندار تهران، نماینده وزارت کشور و برخی مسئولان کشورمان و شهروندان عراقی مقیم ایران در محل سفارت عراق در تهران برگزار شد.
راجح صابر عبود الموسوی، سفیر عراق در تهران، ضمن سخنانی در این مراسم تصریح کرد: امروز جهت جشن آزادی موصل عزیز، شهر دوبهاره و دومین شهر بزرگ عراق که از سال ۲۰۱۴ میلادی در دست داعش بود و امروز به آغوش وطن بازگشت، گردهم آمده‌ایم.
وی افزود: فرزندان ما از تمامی شهرهای عراق جان خود را فدا کردند تا این شهر را از سیاهی تروریسم آزاد کنند و توانستند با اتحاد و یکپارچگی شهر موصل را برگردانند، در حالی که زمینش به خونشان آغشته شد تا به جهانیان ثابت کنند که عراقی‌ها ملت تاریخ و تمدن هستند.
نقش مهم فتوای آیت‌الله سیستانی در تشویق عراقی‌ها به مبارزه با داعش
سفیر عراق در تهران تصریح کرد: ما به نمایندگی از همه جهانیان جنگیدیم و خطرناک‌ترین گروهک تروریستی را که امنیت و سلامت ملت‌ها را تهدید می‌کرد، سرکوب کردیم، و آن‌چه نام «حکومت اسلامی» بر خود نهاده بود را تا ابد از بین بردیم.
وی با اشاره به این که اعضای این گروهک از 100 کشور بودند، گفت: این عناصر تروریستی ممکن بود نقش بمب‌های زمانی را در کشورهایشان داشته‌اند.
راجح الموسوی تصریح کرد: مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف با فتوای جهاد کفایی که اعلام کردند، توانستند نقش واضح و مهمی در تشویق فرزندان ملت عراق در مبارزه با این گروهک تروریستی داشته باشند و صدها هزار رزمنده به این فتوا لبیک گفتند.
سفیر عراق در تهران اظهار کرد: عملیات «قادمون یا نینوی / نینوا ما می‌آییم» از 9 ماه پیش آغاز شد که در آن ارتش و دستگاه مبارزه با تروریسم، پلیس، نیروهای بسیج مردمی، نیروهای پیشمرگه و مبارزان عشایر شرکت کردند و همه از نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق دستور می‌گرفتند، به طوری که در محورهای مختلف تقسیم شده و با توجه به نقشه تعیین‌شده برای جنگ مبارزه کردند.
وی گفت: عملیات آزاد‌سازی بر سلامت شهروندان تأکید داشت، این در حالی بود که گروهک داعش از آن‌ها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد، لذا نیروهای شجاع ما در این عملیات شجاعانه و با انسانیت وارد مبارزه شدند و هدفشان آزادی انسان قبل از آزادی خاک بود.
راجح الموسوی در ادامه سخنان خود بیان کرد: کشورهای ائتلافی و دوست نقش بارزی در حمایت از تلاش دولت عراق در این نبرد داشتند، بنابراین پیروزی‌هایی که در موصل به دست آمد، پیروزی همه کسانی است که با ما متحد و ما را در جنگ علیه گروهک مجرم یاری کردند.
سفیر عراق در تهران گفت: همچنین، ما نیاز حمایت بیشتر و یاری جهت بازسازی و استقرار مناطق آزادشده از جمله موصل هستیم، زیرا پیروزی بدون بازگشت جنگ‌زده‌ها به شهرهایشان، آن‌هم پس از تأمین خدمات، پیروزی نیست.
الموسوی، اسلام را دین صلح، مودت، برادری و دوری از خشونت و تندروی دانست و گفت: من بسیار خرسند و خوشحال هستم که در این اجتماع بین‌المللی صحبت می‌کنم و پیروزی ملت عراق بر داعش همچنان ادامه خواهد داشت.
وی در پایان با اشاره به این که تمام جهان درگیر پدیده تروریسم هستند، از جمهوری اسلامی ایران که دوشادوش ملت و دولت عراق در نابودی گروهک تروریستی داعش نقش مهم و فعالی داشت، تقدیر و تشکر کرد.

حسن قشقاوی: تجزیه عراق به نفع رژیم صهیونیستی است
معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور، از دیگر سخنرانان امروز  در مراسم جشن آزادسازی موصل در محل سفارت عراق در تهران بود که ضمن سخنانی اظهار کرد: من به نمایندگی از وزارت امور خارجه و شخص «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در مراسم جشن آزادسازی موصل از دست دولت خرافی و شیطانی داعش، در محل سفارت عراق در ایران حضور پیدا کرده‌ام.
وی افزود: مقامات جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از اعلام آزادسازی موصل از سوی حیدرالعبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، با ارسال پیام‌هایی، خرسندی خود را از این موضوع اعلام کردند.
قشقاوی در ادامه بار دیگر این پیروزی را به ملت و دولت عراق از جمله مراجع عظام نجف اشرف و بالاخص حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی تبریک و اعلام کرد: پس از آن که در سال 2014 میلادی داعش‌ به دروازه‌های بغداد و اربیل رسید و حتی بخشی از نیروهای خود را به سوی مرزهای ایران گسیل داشت، جمهوری اسلامی ایران حمایت از برادران عراقی را وظیفه شرعی و انسانی خود دانست.
نقش مهم فتوای آیت‌الله سیستانی در تشویق عراقی‌ها به مبارزه با داعش
معاون وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه تصریح کرد: روز آزادی موصل، روز مبارکی است، چرا که نشان داد که ایران در حمایت از عراق در مقابله با داعش تصمیم درستی گرفته است و جهانیان امروز به درستی مسیر ایران اذعان دارند.
حسن قشقاوی در ادامه کشور عراق را نمونه هم‌زیستی مسالمت‌آمیز دانست که اقوام و ادیان مختلفی را در خود جای داده است و بیان کرد: ملت و دولت عراق دستاوردهای بزرگی کسب کرده‌اند که باید مورد حمایت جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه قرار گیرد.
وی در ادامه عراق واحد و یکپارچه مبتنی بر قانون اساسی را بهترین گزینه دانست و گفت: رژیم صهیونیستی منافع خود را در تجزیه و تقسیم عراق می‌داند، این در حالی است که نقض حاکمیت عراق پذیرفتنی نیست، چرا که عراق از ظرفیت‌های ملی عظیمی برخوردار است.
معاون وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه به کشورهای جهان توصیه کرد که از گزینه عراق واحد و مردم‌سالار حمایت کنند و تأکید کرد: موفقیت بزرگی که عراقی‌ها در مبارزه با گروهک تروریستی داعش کسب کردند، نتیجه اعتماد این کشور بر جوانان مؤمن است، بنابراین همه ما باید تلاش کنیم که پیروزی نهایی بر داعش و گروهک‌های تکفیری و تروریستی در عراق و سوریه حاصل شود.
حسن قشقاوی در پایان سخنان خود با تأکید بر این که ایران در کنار دولت و ملت عراق خواهند ماند، برای تمامی قبایل و طوایف مختلف عراقی سربلندی و موفقیت روزافزون مسئلت کرد.

انتقاد سفیر فلسطین از برخورد دوگانه غربی‌ها با مسئله تروریسم
«صلاح زواوی»، سفیر کشور فلسطین در تهران نیز از دیگر شخصیت‌هایی بود که در مراسم جشن آزادسازی موصل در محل سفارت عراق در تهران سخنرانی کرد.
وی در آغاز، ضمن تبریک پیروزی موصل گفت: این پیروزی بزرگ در موقعیت دشوار کنونی منطقه، موفقیت و دستاورد بزرگی برای امت اسلامی و عربی محسوب می‌شود.
زواوی با اشاره به این که پیروزی عراق بر داعش، مقدمه‌ای برای پیروزی سوریه بر جریان‌های تروریستی است، گفت: کشورهای عربی و اسلامی اکنون با یک توطئه امپریالیستی مواجه هستند.
وی در ادامه با اشاره به اوضاع ناگوار برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه، لیبی و .. گفت: در حال حاضر منطقه با یک توطئه بین‌المللی مواجه است که رژیم صهیونیستی در رأس این توطئه قرار دارد.
سفیر فلسطین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران کشور سوریه گفت: من می‌خواهم یک موضوع را از منظر تاریخی بیان کنم و آن، این است که سوریه از ده‌ها سال پیش پیوسته در کنار ملت مظلوم فلسطین بوده است.
صلاح زواوی در ادامه با انتقاد از برخورد دوگانه غربی‌ها با مسئله تروریسم گفت: اگر دفاع از میهن و مقدسات، اقدامی تروریستی است، من اعلام می‌کنم که من اولین تروریسم هستند.
سفیر فلسطین در تهران با طرح این سؤال که کدام منطق دفاع از سرزمین و مقدسات را اقدام تروریستی می‌داند، گفت: آیا باید دفاع مردم ویتنام از سرزمین خود در برابر آمریکا را تروریسم بدانیم؟! آیا می‌توان فلسطینی‌هایی که از سرزمین خود دفاع می‌کنند، را تروریسم معرفی کرد؟ آیا باید جنبش‌های آزادی‌بخش در الجزایر و آفریقای جنوبی را جریان‌های تروریستی بنامیم؟!
نقش مهم فتوای آیت‌الله سیستانی در تشویق عراقی‌ها به مبارزه با داعش
صلاح زواوی در ادامه با اشاره به این که صهیونیست‌ها با گردهم‌آوردن یهودیان تندرو وافراطی از مناطق مختلف جهان، اقدام به اشغال فلسطین کردند، گفت: صهونیست‌ها حتی به یهودیان بومی ساکن فلسطین نیز رحم نکردند.
سفیر فلسطین در تهران در بخش دیگری از سخنان خود به دفاع ملت قدس از مسجدالاقصی و مقدسات اسلامی این شهر اشاره کرد و گفت: فلسطینی‌های ساکن در قدس شریف تاکنون شهدای زیادی در راه دفاع از مقدسات تقدیم کرده‌اند و آن‌ها هرگز از آرمان خود کوتاه نخواهند آمد.
راجح الموسوی، سفیر عراق در تهران، در پایان این مراسم، ضمن سخنانی کوتاه بار دیگر از حضور سفرا، دیپلمات‌ها و مسئولان کشورمان در این مراسم تشکر کرد و گفت: از جامعه بین‌المللی و تمامی ملت‌ها و کشورهایی که در کنار ملت عراق در مبارزه با عناصر تروریستی ایستادند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.
وی تأکید کرد: عراق به نمایندگی از تمامی جهانیان در مقابل تروریستم ایستاد و پیام این اجتماع مهم بین‌المللی به تروریست‌ها این است که ما به صورت متحد و یکپارچه در مقابل شما خواهیم ایستاد.
یادآور می‌شود، «سید حسین هاشمی»، استاندار تهران، سفرای کشورهای فلسطین، سوریه، انگلیس، تاجیسکتان، دیپلمات‌های مقیم تهران، نمایندگی از سازمان ملل متحد از جمله شخصیت‌های حاضر در این مراسم بودند.
گزارش تصویری مراسم جشن آزادسازی موصل در سفارت عراق در تهران را اینجا ببینید
captcha